کد cf-10091  
عنوان همایش نقش ژنتیک در پیشگیری از معلولیت‌های مادرزادی  
تاریخ 1394شمسی  
محل برگزاری تالار ابن سینای مشهد  
توضیحات این همایش در 1394 با حضور پزشکان عمومی، متخصصان و کارشناسان پرستاری و مامایی در تالار ابن سینای مشهد برگزار شد. حدود 300 نفر شامل پزشکان عمومی، پزشکان متخصصان زنان، اطفال و سایر رشته‌ها و همچنین کارشناسان مامایی و پرستاری با ارائه مطالب و مقاله در طول دو روز برگزاری به مشاوره ژنتیک و غربالگری دوران بارداری و تست‌های ژنتیکی، بیماری‌های متابولیکی نوزادان، روش‌های نوین تشخیص ژنتیک، عقب افتادگی‌های ذهنی و اختلالات شایع مغز و اعصاب پرداختند.
مدیر گروه ژنتیک دانشگاه علوم پزشکی مشهد طی سخنانی در این همایش گفت: 18 هزار بیماری ژنتیکی در پیکره ژنوم انسان وجود دارد که پنج هزار مورد از این تعداد شناسایی و رمزگشایی شده‌اند.
13 هزار بیماری ژنتیکی تاکنون در دنیا شناسایی نشده‌اند و با توجه به سرعت رشد علم ژنتیک، در آینده شاهد رمزگشایی تمامی اختلالات ژنتیکی خواهیم بود.
به تمام کسانی که برای مشاوره ژنتیک مراجعه می‌کنند باید صادقانه و واقع بینانه گفت که تمامی اختلالات ژنتیکی قابل تشخیص نیست.
مشاوره ژنتیک یک تعامل دو جانبه و یک نوع آموزش است که هدف از آن رفع نگرانی در مورد انتقال یک بیماری ژنتیکی به ‌ویژه در خانواده‌هایی که سابقه بیماری در بستگانشان داشته‌اند، می‌باشد.
وی تشخیص را مهم‌ترین مسئله در مشاوره ژنتیک عنوان کرد و افزود: اگر تشخیص اشتباه باشد، اطلاعات ارائه شده می‌تواند تبعات ناگواری را به دنبال داشته باشد.
در فرآیند مشاوره ژنتیک، شرح حال کامل و شجره‌نامه دقیق می‌تواند نقش کلیدی در کل فرآیند مشاوره ژنتیک داشته باشد. مشاوره‌های ژنتیک می‌تواند قبل از ازدواج، قبل از بارداری و در حین بارداری صورت گیرد و در کشور ما مشاوره‌های قبل از ازدواج معمولاً مربوط به زوج‌هایی است که با هم نسبت خویشاوندی دارند.
ارتقای آگاهی‌ها و فرهنگ‌سازی نسبت به تشخیص و پیشگیری از اختلالات ژنتیکی از اهداف برگزاری این همایش دو روزه است. به دلیل بی‌توجهی به نقش ژنتیک در ایجاد بیماری‌های مادرزادی تعداد این اختلالات در ایران و کشورهای آسیایی نسبت به کشورهای پیشرفته رقم بالایی را شامل می‌شود.  
تاریخ ثبت در بانک 5 شهریور 1395