کد co-23465  
عنوان کلینیک توانبخشی تبسم قم  
رییس هیئت مدیره آقای سرکشیکیان  
نوع خصوصی  
زمینه فعالیت توانبخشی و آموزش افراد دارای اتیسم  
دامنه فعالیت استانی  
زبان فارسی  
تلفن 02532931873  
کشور ایران  
استان قم  
نشانی بلوار امین، نبش کوچه 10 (زینبیه)  
درباره کلینیک توانبخشی تبسم
گفت‌وگو با آقای سرکشیکیان

مریم قاسمی
دفتر فرهنگ معلولین، 7 بهمن 1397

توضیح
کلینیک توانبخشی تبسم ویژه بچه‌های اتیسمی از شهریور ماه سال 1397 در قم در فضایی 230 متری و در 5 بخش مجزا راه‌اندازی شد و در بهمن 1397 کارگاهی به صورت مشترک با بچه‌های تهران یعنی انجمن اتیسم ایران داشتند و بر آن شدیم تا مصاحبه‌ای با یکی از مدیران آن داشته باشیم.
این مصاحبه توسط خانم مریم قاسمی از بانک جامع اطلاعات معلولان با آقای سید محمد جواد سرکشیکیان مدیر کلینیک اتیسم تبسم قم در بهمن‌ماه 97 انجام شده است.

* انجمن اتیسم از چه زمانی در قم تشکیل شده است؟
ـ واقعیت این انجمن اتیسم هنوز به صورت رسمی شعبه ندارد. درصدد ایجاد و تأسیس شعبه انجمن اتیسم ایران در قم هستیم ولی به صورت رسمی در حال حاضر در شهر قم شعبه ای نداریم. ولی همکاری انجمن اتیسم نزدیک به دو سال پیش خانم خسروی مسئولیتش را داشتند، یعنی یک سری کارها را انجام می‌دادند، هماهنگی‌ها را داشتند، به نوعی رابط انجمن اتیسم و مادران اتیسم قم بودند. ولی ما کلینیک تبسم را حدود شهریور ماه تأسیس کردیم، و کاری که کردیم دنبالش بودیم که بتوانیم مثلاً یک سری کارها را به صورت مشترک با انجمن های محتلف نظیر انجمن اتیسم انجام بدهیم که نمونه اولیش هم همین کارگاهی بود که هفته پیش گذاشتیم. ولی بصورت نمایندگی انجمن اتیسم نیستیم، فعلاً به صورت همان رابط یک سری همکاری با آنها داشتیم.

* کلینیک شما وابسته به جای خاصی هست؟
ـ خیر.

* به صورت مستقل فعالیت می‌کنید؟
ـ بله.

* از طرف بهزیستی مساعدت می‌شوید یا نه؟
ـ نه، ما اصلاً وابسته به بهزیستی نیستیم، کاملاً خصوصی فعالیت داریم.

* عمده فعالیت‌های شما در چه زمینه‌ای هست؟
ـ ما خدمات کاردرمانی، گفتاردرمانی و روانشناسی داریم، و هرکدام از اینها به صورت تخصصی است. مثلاً برای کاردرمانی، کاردرمانی جسمی و کاردرمانی ذهنی است، بخش کاردرمانی جسمی شامل هندتراپی است یعنی آسیب‌های مربوط به اندام فوقانی نظیر آسیب تاندون و اعصاب محیطی دست و یا شکستگی‌های دست. برای کاردرمانی جسمی کودکان هم بیشتر کودکانی نظیر بچه‌های سی‌پی، دیستروفی ها، میوپاتی و سایر بچه‌های دارای مشکلات جسمی. برای کاردرمانی ذهنی، هم قسمت حسی و درکی حرکتی داریم و هم قسمت ذهنی و بازی درمانی، برای بچه‌های مختلف نظیر اتیسم و ام‌آر و ال‌دی و ای‌دی و اچ‌دی و سندروم داون و کودکان دارای اختلال اضطرابی و بچه‌های مشابه.

* درمورد کارگاه بازی و یادگیری که هفته پیش برگزار کردید، نتایجی که بدست آوردید، می‌توانید مختصر برای ما توضیح بدهید؟
ـ ما خیلی تلاش کردیم که تعداد زیادی از مادران اتیسم را بتوانیم گردهم بیاوریم، ولی متأسفانه یک سری مشکلاتی بود که نتوانستیم تعداد زیادی داشته باشیم. ولی خب بطور کلی هدفم این بود که یک جلسه‌ای داشته باشند، بیشتر کارگاه بازی و یادگیری برای اتیسم بود. ولی خب یکی از اهدافمان مثل یکپارچگی حسی بچه‌های اتیسم هم مطرح شد.
چیزی که خیلی خوب بود برایمان این بود که توانستیم یک سری خانواده را با همدیگر لینکشان کنیم، اینکه بتوانند با همدیگر ارتباط داشته باشند. و می‌خواهیم سالن برایشان بگیریم که هفته‌ای یکبار با بچه‌هایشان بروند سالن و تخلیه انرژی و بازی و اینها داشته باشند با همدیگر گروهی.

* آماری از بچه‌هایی که دارای اتیسم هستند را اطلاع دارید بفرمایید؟
ـ واقعیتش آمار دقیقی نداریم، ولی خب فقط اینهایی که کارگاه آمدند را آمار داریم. خانواده هایی که داخل کارگاه حضور داشتند را داخل گروهی تحت عنوان انجمن اتیسم گردهم آوردیم.

* وضعیت بچه‌های اتیسم از لحاظ آموزشی در استان قم به چه صورت است؟
ـ از چه نظر؟ کاردرمانی یا آموزش کلی؟

* کلاً از جهت آموزش‌هایی که یک فرد دارای اتیسم باید بگیرد، به عنوان کاردرمانی یا آموزش و یادگیری‌هایی که نیاز است.
ـ به نظر من قبل از یادگیری بحث تشخیصشان است که در قم واقعاً ضعیف است. یعنی همه آنهایی که آمدند متأسفانه سنشان بالا بود و خیلی دیر تشخیص داده شده‌اند. مثلاً الآن پنج شش ساله تازه تشخیص اتیسم برایشان گذاشته شده، و اینکه خیلی سن بالایی است. قبل از آموزش بحث تشخیص‌اش است که به نظر من در قم خیلی عقب هستیم.

* انجمن اتیسم الآن چند سال است که در قم فعال است؟
ـ هنوز به طور رسمی شعبه ای در قم نداریم.

* پس هنوز بصورت متمرکز فعالیت خاصی نیست، که بتوان از آن نام برد، درست است؟
ـ بله.

* با تشکر از شما که در این گفت‌وگو شرکت کردید.  
تاریخ ثبت در بانک 8 بهمن 1397  
فایل پیوست
تصویر