کد co-23098  
عنوان کانون فانوس  
نوع -  
زمینه فعالیت نابینایان  
وابسته به دانشگاه شیراز  
دامنه فعالیت کشوری  
زبان فارسی  
کشور ایران  
استان فارس  
شهر شیراز  
درباره کانون فانوس
کانون فانوس توسط دانشجویان نابینا که در دانشگاه شیراز مشغول تحصیل بودند، در بهمن‌ماه 1379 تأسیس شد. اهداف این کانون، ایجاد ارتباط سازنده بین دانشجویان نابینا و دیگر همکلاسی‌ها، ترویج فرهنگ صحیح و شناسایی دانشجویان نابینا و جذب آنها بوده است.
محمدهادی محمودی دبیر کانون و اعضای شورای مرکزی کانون عبارت بودند از: رویا پویه، مجموعه برازجانی، سیده لیلا سیاسی‌نژاد، بتول قنبری، محمود برغشی و مصطفی فریدونی.
گزارش مفصل این کانون در کتاب زیر آمده است:
آشنایی با فعالیت‌های کانون‌های فرهنگی، هنری دانشجویان شیراز، شیراز، 1380، ص 56-59.

کانون فانوس
جذب مشارکت فراگیر و قانونمند دانشجویان در فعالیت‌های تعاون اجتماعی انگیزه تشکیل کانون‌های تعاون اجتماعی است. فانوس کانونی از این مجموعه است که در حمایت از دانشجویان روشندل و با هدف شناسایی دانشجویان روشندل در سطح دانشگاه جهت ارج نهادن به تلاش و کوشش ایشان با وجود موانع فراوان، ارائه خدمات ویژه، جذب تسهیلات و پشتیبانی از ایشان، بهمن‌ماه 79 آغاز به کار نموده است.

اهداف کانون
1ـ ایجاد ارتباط سازنده و پویا بین دانشجویان روشندل و سایر اعضای کانون
2ـ ترویج فرهنگ صحیح نحوه ارتباط و برخورد با روشندلان
3ـ شناسایی دانشجویان روشندل در سطح دانشگاه
رژیار پویه، محبوبه برازجانی، سیده لیلا سیاسی‌نژاد، بتول قنبری، محمود برغشی، مصطفی فریدونی و محمدهادی محمودی (دبیر کانون)، اعضای شورای مرکزی کانون را تشکیل می‌دهند.

فعالیت‌های کانون
آشنایی با مشکلات دانشجویان روشندل:
اعضای کانون طی نشست‌هایی در حضور مسئولین موسسه نابینایان رودکی و دکتر سپیده علوی، بانی کانون و از اساتید بخش زبانشناسی و زبان‌های خارجی و خانم جعفری، کارشناس و مشاور مسائل نابینایان در سازمان بهزیستی، با مشکلات و مسائل دانشجویان روشندل آشنا شدند. طرح پرسش و شنیدن پاسخ‌های افراد مذکور، تلاشی جهت تعمیق این شناسایی و یافتن راه‌حل‌های مفید بود.
شناسایی دانشجویان روشندل با همکاری اداره امور خوابگاه‌ها، امور دانشجویی و موسسه نابینایان رودکی.

ارائه خدمات ویژه تسهیلاتی به دانشجویان روشندل:
الف) ضبط نوار کتاب‌ها و جزوات دانشجویان روشندل: کانون در طی چند ماه گذشته و با همکاری کانون موسیقی و واحد آموزش اداره فوق برنامه موفق به ضبط حدود 100 ساعت نوار درسی شامل دروسی از رشته‌های علوم اجتماعی، علوم تربیتی، زبان انگلیسی و حقوق شده است. این کار با استفاده از کلاس آکوستیک کانون موسیقی انجام گرفت.
ب) پیگیری مشکل تهیه منشی دانشجویان روشندل: با همکاری معاونت محترم دانشجویی و فرهنگی و معاونت محترم آموزشی دانشگاه اقدامات لازم جهت تهیه منشی مناسب جهت دانشجویان روشندل صورت گرفت.
تدریس در مجتمع آموزشی نابینایان شوریده شیرازی:
تدریس دروس تقویتی ریاضی، عربی، زبان انگلیسی و ویژه دانش‌آموزان روشندل.
دعوت از خبرنگاران ایران سپید:
گزارش کامل این جلسه را در صفحه 58 بخوانید.
نشستی با حضور روشندلان دانشگاه‌های شیراز، آزاد اسلامی و پیام نور:
این نشست با هدف تشریح اهداف کانون و تبادل نظر روشندلان این دانشگاه‌ها، طرح مشکلات و دعوت از روشندلان جهت عضویت یا همکاری در شورای کانون، اردیبهشت‌ماه 80 برگزار شد.
کسب مجوز و انتشار نشریه فرهنگی ـ اجتماعی «سپیده»:
انتشار اولین شماره نشریه «سپیده» با مدیر مسئولی آقای محمدهادی محمودی و سردبیری خانم ملیحه قلی‌پور از اقدامات کانون بوده است که این نشریه به شمارگان 150 نسخه چاپ و در مهرماه جاری در اختیار دانشجویان قرار داده شد. لازم به ذکر است که مطالب این نشریه جهت استفاده دانشجویان روشندل، روی نوار کاست ضبط شده است.
برگزاری کنسرت موسیقی ایرانی «مهرآوا»
با همکاری کانون موسیقی امور فرهنگی و گروه موسیقی «اردیبهشت»، کنسرت خیریه‌ای به حمایت از دانشجویان روشندل به مدت چهار شب در شهریورماه 80 در تالار فجر کوی ارم، برگزار شد.
تهیه کارت دعوت به همکاری جهت خیرین داخل و خارج از دانشگاه به منظور همکاری با کانون.

فعالیت‌های آتی
1ـ نصف تابلوی اعلانات ویژه دانشجویان روشندل در محوطه کوی ارم و دانشکده‌ها.
2ـ تهیه کامپیوتر گویا مخصوص روشندلان.
3ـ تأسیس کتابخانه یا اختصاص بخشی از کتابخانه میرزای شیرازی به کتاب‌هایی با خط بریل.
4ـ برگزاری مراسم و کنسرت‌هایی در حمایت از دانشجویان و دانش‌آموزان روشندل.
امید که با حضور فعال دانشجویان و همکاری مسئولین، مشکلات متعدد کانون رفع شود.

خبرنگاران «ایران سپید» در کانون فانوس
5ـ جمعه 28 اردیبهشت‌ماه 80 روزی به یادماندنی برای کانون فانوس بود.
مهمانان کانون، آقایان معینی، سردبیر و دهقان، سردبیر اجرایی روزنامه «ایران سپید» که با خط بریل در سراسر کشور منتشر می‌شود، بودند. در این جلسه که کارشناس سازمان بهزیستی در امور نابینایان، آقای «لک‌زاده» و دانشجویان روشندل دانشگاه‌های شیراز، آزاد اسلامی واحد شیراز و پیام نور شیراز تنی چند از اعضای کانون حضور داشتند، ابتدا آقای معینی توضیحاتی درباره موسسه فرهنگی ـ مطبوعاتی «ایران سپید» دادند، سپس، به بررسی مشکلات جامعه نابینایان به طور عام و دانشجویان روشندل به طور خاص پرداختند. ایشان که خود نیز روشندل هستند، خطاب به دانشجویان روشندل گفتند که: «شما باید در محافل اجتماعی شرکت کرده و ابراز وجود نمایید. کسی که می‌فهمد، نمی‌تواند خود را گول بزند، در واقع شما یک تیغی در دست دارید که اگر از آن درست استفاده نکنید، دستتان را خواهد برید و آن فهمیدن است. چون می‌فهمید، اگر خودتان را به جامعه انتقال ندهید، به لاک انزوا فرو می‌روید. صرفاً در محافل نابینایی شرکت نکنید و ارتباط خود را محدود نسازید. با افراد بینا در ارتباط باشید. آگاهی بدهید و آگاهی بگیرید. تنها از این طریق است که می‌توانید در آینده، نه تنها کارگشا، بلکه راهگشا باشید.» وی در ادامه افزود: «زمینه برای فعالیت در جامعه هست. این را قبول کنید که جامعه عنادی با افراد معلول و نابینا ندارد، اما ناآگاه است. می‌توانید، این ناآگاهی را رفع کنید. تلاش کنید و توانمند باشید، مشکلات آسان می‌شود؛ چون توانایی شما را کسی نمی‌تواند منکر شود؛ ولی با تکیه به این شعارها که «به ما برسید؛ ما حق داریم؛ ما معلولیم، ولی انسانیم و...» به جایی نمی‌رسید. بیایید، تا با سعی و تلاش از جامعه بخواهید که به شما توجه کند.» جلسه با پرسش و پاسخ از دانشجویان روشندل و طرح پیشنهادات و نظرات ایشان ادامه یافت. در پایان، آقایان معینی و دهقان ضمن تشکر و قدردانی از اعضای کانون فانوس، افزودند که این کانون قطعاً به شیراز ختم نمی‌شود و ما سعی خواهیم کرد، فانوس را معرفی کنیم و آن را به جامعه بشناسانیم و اطمینان داریم که در آینده، نور چنین فانوس‌هایی همه دانشگاه‌های کشور را روشن خواهد کرد.
(م. ن)  
تاریخ ثبت در بانک 15 دی 1397  
فایل پیوست
تصویر