کد co-23018  
عنوان مرکز آموزشی و توانبخشی بهار  
نوع خصوصی  
زمینه فعالیت توانبخشی  
دامنه فعالیت کشوری  
زبان فارسی  
کشور ایران  
درباره مرکز آموزشی و توانبخشی بهار
این مرکز مردمی است و در سال 1374 به کوشش جمعی از فعالان دلسوز تأسیس شد. هدف بنیان‌گذاران عبارت بود از: ارتقای سطح آموزشی و توانبخشی کودکان و نوجوانان کم‌توان سنین زیر 14 سال تأسیس شده و همواره سعی در جذب مجرب‌ترین و کارآمدترین کارشناسان و درمانگران گروه‌های مختلف توانبخشی نموده است. این متخصصان در کنار یکدیگر و به صورت تیمی به بررسی مشکلات مراجعان و حل آن می‌پردازند.
مدیریت و ساختار
این مرکز با مدیریت آقای محمد ظفری انارکی و آقای سعید سعدآبادی در بخش‌های مختلف و زمینه‌های مشروحه ذیل فعالیت دارد:
1ـ پذیرش: در این بخش مراحل اداری پذیرش یک کودک در مرکز طی می‌شود و تاریخچه بیماری و توانبخشی وی ثبت می‌شود. سپس با ارزیابی، سطح توانایی‌های ذهنی و جسمی او توسط متخصصان توانبخشی، کلاسِ توانجو تعیین می‌گردد.
2ـ کلاس‌های آموزشی: مرکز بهار دارای 9 کلاس آموزشی است که با توجه به دو عامل، سن و بهره هوشی بچه‌ها، جایگزینی صورت می‌گیرد و بر اساس مشکلات آنان برنامه‌های درمانی اولویت‌بندی می‌شود.
3ـ بخش گفتار درمانی: ارائه دهنده خدماتی نظیر ارزیابی، تشخیص، درمان و توانبخشی انواع اختلالات گفتار و زبان در کودکان مبتلا به کم‌توانی ذهنی ی فلج مغزی است. همچنین مشکلاتی نظیر لکنت، اختلالات تلفظی، اختلالات صوت و مشکلات خواندن و نوشتن در این بخش تحت درمان قرار می‌گیرد.
4ـ بخش کار درمانی:
الف ـ کار درمانی ذهنی: در این بخش مشکلات و ناتوانی‌های ذهنی کودکان بررسی می‌شود، سپس کارشناسان ذیربط با استفاده از روش‌های مختلف توانبخشی در جهت افزایش ظرفیت‌های ذهنی مثل توجه، تمرکز، درک فضایی، یکپارچگی حسی و... به درمان کودکان می‌پردازند.
ب ـ کار درمانی جسمی: در این قسمت روی مشکلات حرکتی و حسی کودکان با اختلالات فلج مغزی، تأخیر در رشد و...، با استفاده از جدیدترین متدهای توانبخشی از جمله Bobath، Rood، Petto,Sensory integration و... جهت بهبود مراحل رشد حرکتی کودکان تلاش‌های موثری صورت می‌گیرد. همچنین در بخش‌های کار درمانی برنامه‌هایی جهت استقلال توانجویان در زمینه فعالیت‌های روزمره زندگی (ADL) نیز ارائه می‌شود.
5ـ بخش روانشناسی:
الف ـ ارزیابی روانی توانجویان و رفتار درمانی:
در ابتدای ورود، ارزیابی اولیه روانی از توانجو انجام و تاریخچه روانی وی مورد بررسی قرار می‌گیرد. سپس به طور روزانه توانجویان در کلاس‌های خود مورد ارزیابی مستقیم قرار گرفته و در صورت لزوم برنامه‌های رفتاردرمانی و روان‌درمانی ارائه و توسط معلم کلاس، تحت نظارت روانشناس اجرا می‌شود.
ب ـ مشاوره و روان‌درمانی:
روانشناسان مرکز، در زمینه‌های زیر خدمات مشاوره و روان‌درمانی را به صورت مشاوره‌های فردی و گروه درمانی ارائه می‌دهند:
ـ اختلالات روانی، رفتاری، خُلقی و شخصیتی کودکان و بزرگسالان
ـ مشاوره ازدواج و مشکلات خانوادگی
ـ مشاوره شغلی و تحصیلی

ج ـ ارزیابی ذهنی و روانی:
برای مراجعان آزمون‌های هوش و تست‌های شناختی انجام می‌شود همچنین ویژگی‌های روانی، خُلقی و شخصیتی افراد از طریق انجام آزمون‌های تشخیصی مورد بررسی و ارزیابی قرار می‌گیرد.

د ـ برنامه‌های رفتار درمانی و آموزشی:
برنامه‌های متنوع رفتار درمانی و آموزشی به صورت مستقل توسط روان‌شناس در قالب بازی درمانی، نقاشی، تئاتر درمانی، آموزش مفاهیم شناختی و آموزش مهارت‌های خودیاری اجرا شود.

هـ ـ فوق برنامه:
این بخش با انجام فعالیت‌هایی از قبیل بازی درمانی، نقاشی درمانی، هوش‌ورزی، موسیقی درمانی و... سعی در افزایش توانایی‌های ذهنی کودکان کم‌توان دارد.

6ـ کلینیک توانبخشی بهار: این بخش در زمان بعد از ساعات اداری مرکز به ارائه خدمات توانبخشی (روانشناسی، کاردرمانی ذهنی و جسمی، گفتار درمانی و...) به کودکان کم‌توانی می‌پردازد که بنا به دلایل مختلف قادر به ثبت‌نام روزانه در مرکز نمی‌باشند.

کلید واژه: مرکز بهار؛ توانبخشی؛ کودکان کم‌توان؛ نوجوانان دارای فلج مغزی؛ فلج مغزی؛ کلینیک توانبخشی بهار

مأخذ: کتاب فلج مغزی: نظریه‌ها، روش‌ها، درمان، مهدی بی‌غم، تهران، نشر دانژه، 1385، ص 436-438.
(ن ـ م ـ دی97)  
تاریخ ثبت در بانک 14 دی 1397