کد co-22654  
عنوان موسسه فرهنگی، قرآن و عترت جابر بن عبدالله انصاری رشت ویژه نابینایان  
مدیر عامل خدیجه سلگی  
نوع نیمه خصوصی  
زمینه فعالیت قرآنی، فرهنگی و هنری ویژه روشندلان  
دامنه فعالیت استانی  
زبان فارسی  
دارای مجوز از اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی  
تلفن 01333262840-01333226503-09112380271  
کشور ایران  
استان گیلان  
شهر رشت  
نشانی خیابان سردار جنگل، کوچه عطا آفرین  
درباره به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، موسسه قرآن و عترت جابربن عبدالله انصاری، فعالیتش را به صورت رسمی از سال 88 آغاز کرده است. پیش از این تاریخ نیز از حدود سال 83 این مرکز ویژه اکثریت نابینایان و اقلیت کم‌بینایان فعالیت می‌کرد.
مجوز این مرکز از سوی اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان صادر شده است و موسسه زیر نظر دو اتحادیه تشکل‌های قرآنی و اتحادیه موسسات قرآنی ـ مردمی کشور فعالیت می‌کند.
خدیجه سلگی، مدیر این موسسه با تأکید بر اینکه آموزش این کودکان به دلیل شرایط خاص و ویژه‌ای که دارند نیازمند آموزش چهره به چهره و صرف زمان بسیاری است، گفت: آموزش هر شاگرد نابینا معادل 10 شاگرد بینا زمان‌بر و هزینه‌بر است و لذا برای دستیابی به بازدهی مطلوب علاوه بر آموزش چهره به چهره معلم با فراگیران، باید تعداد معینی قرآن‌آموز نابینا در کلاس حضور داشته باشند.
وی بیان کرد: افراد روشندل در هنگام آموزش نیازمند کتاب مخصوص به خودشان هستند لذا باید امکانات لازم برای آموزش برای آنها فراهم باشد. آنها باید یا دارای حافظه قوی باشند که آیات را به حافظه‌شان بسپارند و یا باید خط بریل بدانند تا بتوانند از قرآن ویژه خودشان بخوانند و همچنین بتوانند بنویسند.
مدیر موسسه قرآن و عترت جابربن عبدالله انصاری با اشاره به اینکه تنها راه ارتباطی روشندلان با قرآن، حفظ آیات کلام الله، اضافه کرد: برخی از این افراد روشندل حتی نیازمند بهره گرفتن از وسایل کمک آموزشی چون وسایلی که امکان پخش و ضبط دارد و همچنین قلم‌های هوشمند قرآنی جهت تسهیل در امر آموزش هستند تا بتوانند به راحتی به امر حفظ قرآن بپردازند.
این موسسه در کنار فعالیت‌های قرآنی‌‌اش، فعالیت فرهنگی ـ هنری نیز دارد که در آنها نیز حائز رتبه بوده است. چون گروه تواشیح، سرود و تئائر که می‌توان به اجرای گروه سرود موسسه در مسابقات سازمان بهزیستی در سال 90 که حائز مقام اول و اجرای گروه تواشیح موسسه در مسابقات سازمان بهزیستی در سال 91 اشاره کرد، همچنین در مسابقات اوقاف و امور خیریه نیز در سال 92 حائز رتبه دوم شناخته شد.

حضور 200 قرآن‌آموز در موسسه جابربن عبدالله انصاری
سلگی در ادامه با تأکید بر اینکه حضور قرآن‌آموزان نابینا در بخش کتبی مسابقات عمومی، نیازمند حضور منشی همراه با نابینا است، عنوان کرد: این موسسه حتی دارای قرآن‌آموز روشندلی چون امیدرضا رحیمی، فرهاد مشفق، منصور جعفری، صغری سلمان‌زاده، خدیجه میرشهیدی، صغری صفرنژاد و زهرا خسروی است که در مسابقات قرائت تحقیق، ترتیل، مفاهیم و تفسیر قرآن دارای رتبه‌های برتر هستند.

مدیر موسسه قرآن و عترت جابربن عبدالله انصاری با اشاره به این که این مرکز دارای 200 قرآن‌آموز است، عنوان کرد: ارائه تمامی خدمات به قرآن‌آموزان این موسسه به دلیل جذب این روشندلان به قرآن و بهره‌گیری از کلام و آموزه‌های الهی و مهم‌تر از آن چشیدن از این مائده خداوندی، رایگان است. همچنین سعی شده است تا با رایزنی‌ها و جذب خیرین و استفاده از ظرفیت واحد قرآن و عترت بهزیستی استان، خدماتی به صورت رایگان چون اعزام گروهی به مشهد مقدس انجام شود.

وی با اشاره به آغاز سال تحصیلی در این موسسه قرآنی، اضافه کرد: در رشته تجوید حدود 12 فراگیر دختر نابینا و شش فراگیر پسر نابینا و در رشته مفاهیم نیز حدود هفت قرآن‌آموز دختر و پسر در دو نوبت صبح و بعد از ظهر ثبت نام کرده‌اند.

بهره‌وری از حداقل امکانات در زمینه انس نابینایان با قرآن
سلگی با اشاره به اینکه در این مرکز سعی شده است تا با حداقل امکانات، زمینه‌های انس با قرآن مهیا شود، عنوان کرد: اثربخشی بهتر دوره‌های این موسسه و برگزاری دوره‌های آموزشی با کیفیت‌تر، نیازمند جذب حمایت مالی خیّرین است که در این میان از حمایت‌های به موقع موسسه خیریه «با دست‌های شکوفا» به منظور تسهیل امور قدردانی می‌کنم.
مدیر موسسه قرآن و عترت جابربن عبدالله انصاری با تأکید و تشکر از حمایت‌های اداره بهزیستی و اداره تبلیغات اسلامی استان، اظهار کرد: همان میزان که نیازمند حمایت‌های خیرین و مردمی در مراکز سالمندان و نگهداری هستیم نیازمند تغذیه روح کودکان و توجه ویژه به فراگیران قرآن نابینا هستیم و خیرین بدانند که با حمایت کردن از فعالیت‌های موسسات قرآنی، حامی یک حافظ و قاری می‌شوند.
گفتنی است، قرآن‌آموزان نابینای این موسسه نیازمند وسیله ایاب و ذهاب هستند که هزینه زیادی در بردارد. همچنین برای بهره‌مندی بهتر قرآن‌آموزان روشندل موسسه جابربن عبدالله انصاری، دوره حفظ از طریق تلفنی مهیا شده است و افراد روشندلی که تمایل دارند در این دوره حفظ شرکت‌کنند، طی تماس تلفنی میزان محفوظاتشان پیگیری می‌شود.

یادآور می‌شود، موسسه فرهنگی ـ قرآنی جابربن عبدالله انصاری به نشانی رشت، خیابان سردار جنگل، کوچه عطا آفرین واقع شده است و علاقه‌مندان می‌توانند برای دریافت اطلاعات بیشتر با شماره‌های 01333262840-01333226503 تماس بگیرند.
 
تاریخ ثبت در بانک 5 آذر 1397  
فایل پیوست
تصویر
 
تصویر
 
تصویر
 
تصویر
 
تصویر