کد co-22550  
عنوان خیریه یاوران معلولین ذهنی حضرت زینب سلام الله علیه  
نوع خصوصی  
دامنه فعالیت کشوری  
زبان فارسی  
تلفن 33363026(031)  
فکس 33368469(031)  
وب سایت http://yavaran-zeinab.ir/  
پست الکترونیکی yavaran.zeinab@yahoo.com  
کشور ایران  
استان اصفهان  
نشانی میدان جمهوری، ابتدای خیابان امام خمینی، کوچه شاهین، پلاک 34.  
درباره این خیریه در سال 1375 توسط گروهی از اولیای فرزندان کم‌توان با همراهی افراد متخصص و علاقه‌مندان به حل مشکلات این گروه تأسیس شد.
هدف اصلی تأسیس این خیریه، فرهنگ‌سازی به منظور عادی سازی حضور معلولان در جامعه است. پژوهش برای شناخت معلولیت و پیشگیری از آن و مداخله به هنگام با توجه به محدود و طلایی بودن زمان انجام آن در بازتوانی، توان‌بخشی و کمک به رشد حداکثری و ایجاد توانایی لازم در وی برای دسترسی به استقلال و کفایت اجتماعی، روانی و اقتصادی بسیار مهم و حیاتی است که در اشکال مختلف اعم از ایجاد مراکز مشاوره و مددکاری، توان بخشی، آموزشی، حرفه‌آموزی، تفریحی، نگهداری موقت و... پیگیری می‌شود. تمامی این قدم‌ها صرفاً باایجاد بینش لازم در آحاد جامعه، تشویق مردم به مشارکت داوطلبانه در فعالیت‌ها و خدمات خیریه و جذب کمک‌های ارزشمند آنان میسر خواهد بود.
همچنین فعالیت‌های این خیریه شامل شناسایی فرد معلول، تشکیل پرونده برای او، مشاوره و نیازسنجی، برنامه‌ریزی، توان‌بخشی و آموزش مددجو و خانواده او، ارجاع به سازمان‌های دولتی و غیر دولتی و پیگیری، انجام پژوهش‌های علمی، تهیه و تدوین منابع علمی ـ آموزشی شامل نشر کتاب، کتابچه‌های آموزشی، فصلنامه، بروشور، فراهم سازی لوح‌های فشرده و نرم‌افزارهای کمک آموزشی و آموزش خانواده برای توانمندسازی آنان به منظور تشکیل گروه‌ها و انجمن‌های جدید معلولان با نیازهای خاص است.
برجسته‌ترین اقدام این خیریه، تأسیس اولین مرکز تخصصی اتیسم کشور به نام «مرکز آموزش و توانبخشی کودکان اتیسم اصفهان» است.
این فعالیت تأثیر به سزایی در فرهنگ‌سازی و توسعه شناخت این اختلال در کشور، تبیین لزوم مداخله به هنگام و مستندسازی اثربخشی این مداخله، همچنین کمک به تدوین برخی قوانین و دستورالعمل‌ها و نیز درگیر کردن سازمان‌های مختلف در راستای حمایت از این مبتلایان داشته است. همچنین مساعدت‌ها، پشتیبانی و حمایت‌ها و راهنمایی‌های این مرکز منجر به تأسیس چندین مرکز در دیگر استان‌ها و شهرها شده است.
این مرکز پس از شناسایی این کودکان به آموزش، توانبخشی و مداخلات جبرانی آنان با استفاده از روش‌های مختلف پرداخته و تلاش دارد تا آنان را در جهت آمادگی برای زندگی و تحصیل توانا سازد. این روش‌ها و مداخلات جبرانی شامل آموزش‌های فرد به فرد، رفتار درمانی، کار درمانی، گفتار درمانی، یکپارچگی حسی، ماساژ درمانی، موسیقی درمانی، بازی درمانی، تئاتر درمانی، توان‌بخشی حرفه‌ای و... است. این مرکز با وجود امکانات اندک، خدمات شایانی به کودکان مبتلا به اختلال اتیسم داشته است و تاکنون موفق گردیده تعداد زیادی از این کودکان را برای رفتن به مدرسه عادی آماده نماید که تنی چند از آنان در راهیابی به دانشگاه نیز موفق گردیده‌اند.
با توجه به افزایش تعداد کودکان مبتلا به این اختلال در سال‌های اخیر، انتظارمی‌رود قانون‌گذاران با تصویب قوانین پیشرفته، مجریان با اجرای صحیح این قوانین و اولیای این کودکان با پیگیری مطالباتشان، زمینه درمان، آموزش و اشتغال این عزیزان را که تعدادشان بسیار بیشتر از ظرفیت مراکز موجود است، فراهم آورند و اجازه ندهند که کودکی به هر دلیل دچار محرومیت شده و از پیوستن به جامعه باز بماند.  
تاریخ ثبت در بانک 27 آبان 1397