کد cb-48346  
نام سید جواد شهرستانی خدمات به معلولان  
سال تولد شمسی  
تاریخ درگذشت شمسی  
متن زندگی نامه سید جواد شهرستانی
خدمات به معلولان

معلولان در قرون نخست از حمایت رهبران مسلمان برخوردار بودند. پیامبر اکرم در مکه بر اساس توصیه قرآن به امور معلولان توجه داشت، تلاش می‌کردند آنها مهارت آموخته، در جامعه مشارکت داشته و جامعه پذیری آنها افزایش یابد، سواددار شوند. در روایات نبوی این موارد گزارش شده و در هیچ جای قرآن، مذمتی درباره معلولان نیست و همه جا به بزرگی با آنان برخورد کرده است. امام علی در دوره خلافتش، برای اولین بار در تاریخ، سی ماده قانونی برای معلولین وضع کرد.
اما در قرون بعد به ویژه در دوره معاصر مسلمانان نسبت به معلولان بی‌توجه و غافل شدند. درست برعکس. اروپا وقتی اسلام ظهور کرد در قرون وسطا بودند و معلولان را در بیرون شهرها در ساختمان‌های فاقد امکانات نگهداری می‌کردند و دیدگاه منفی درباره آنها داشتند اما در قرون جدید دیدگاهشان عوض شد و آنها را سرمایه اجتماعی دانسته و در هر زمینه، حداکثر توجه را به آنان داشته‌اند.
در بین مسلمانان تک ستاره‌هایی پیدا می‌شوند که همان سیره معصومین(ع) را ادامه داده و از معلولان غافل نبوده‌اند. یکی از اینها حجت‌الاسلام والمسلمین حاج سید جواد شهرستانی است. به همین دلیل نفوذ و مقبولیت خاصی نزد مسلمانان در جهان پیدا کرده است. به صوری که مجله نیوزویک او را جزء 20 شخصیت موثر در جهان معرفی کرده است. برای آشنایی بیشتر با ایشان پرونده حاضر درباره ایشان آماده شده است.

زندگی
سید جواد شهرستانی در خانواده‌ای روحانی به دنیا آمد و پس از طی مراحل ابتدایی و متوسطه، برای فراگیری دروس حوزوی در سال 1351 به نجف رفت و در جریان تظاهراتی که در اربعین سال 1355 علیه حکومت عراق برپا گشت مورد تعقیب مقامات قرار گرفت و بعد از مدتی به ایران پناهنده شد. با سکونت در مشهد او تحصیلات خود را با میرزاعلی آقا فلسفی ادامه داد و در آنجا فصلنامه‌ای به نام مجله ارشاد منتشر کرد که انتشار آن تا دو سال پس از انقلاب اسلامی ادامه داشت. در سال 1359 از آنجا جهت تکمیل تحصیلات حوزوی به قم سفر کرد و در درس‌های خارج فقه و اصول فقه و نیز فلسفه شرکت کرد.

فعالیت‌ها
وی در کنار تحصیل، «موسسه آل البیت لاحیاء التراث» را پی‌ریزی کرد که هدف اصلی آن تصحیح متون کهن شیعی و نشر محققانه آن‌ها بود و در این کار از مراکز پیشرو و موفق در سطح بین‌المللی بود. وی همچنین با همکاری محقق طباطبایی مجله پژوهشی تراثنا را منتشر کرد که پس از بیست سال تا امروز همچنان به انتشار پژوهش‌های نسخه‌شناسی و کتابشناسی اسلامی می‌پردازد.
تصحیح کتاب «مسائل الخلاف» سید جواد شهرستانی، در دوره دوم کتاب سال جمهوری اسلامی ایران از طرف وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به عنوان کتاب سال برگزیده شد. (گروه: علوم انسانی رشته: فقه و اصول). سید جواد شهرستانی، در طی فعالیت‌های خود به عنوان نماینده آقای سیستانی در ایران، پروژه‌های فرهنگی علمی و عمرانی بسیاری را پایه گذاشت که از جمله آن‌ها می‌توان به این مراکز در قم اشاره کرد:
 دفتر فرهنگ معلولین
 کتابخانه تخصصی فقه و اصول
 کتابخانه تخصصی قرآن و حدیث
 کتابخانه تخصصی فلسفه و کلام
 کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
 کتابخانه تخصصی ادبیات
 کتابخانه محقق طباطبایی
 کتابخانه آیت‌الله العظمی حائری یزدی
 مرکز پژوهش‌های اعتقادی
 مرکز پژوهش‌های فلکی و نجومی
 مرکز احیاء میراث اسلامی
 موسسه امام علی
 مرکز الرسالة
 مرکز فرهنگی الزهراء
 مرکز اطلاع‌رسانی سراسری اسلامی
 شبکه ماهواره‌ای هدهد به سه زبان فارسی و عربی و انگلیسی
 موسسه آل البیت لتعلیم و تحفیظ القرآن الکریم

وی برای بازدید و همکاری با جوامع مختلف شیعه و شخصیت‌های مختلف اسلامی به نقاط مختلف دنیا در آسیا و آفریقا و اروپا سفر کرد و مراکز متعددی را برای خدمت رسانی به مناطق محروم شیعه تأسیس نمود.

اجداد
جد اعلای وی مرحوم آیت الله سید محمد حسین شهرستانی (از مراجع تقلید و نوه دختری وحید بهبهانی) بود و پدر سید جواد آیت الله سید عبدالرضا شهرستانی از روحانیون و علمای کربلا بوده که سال‌های آخر عمر خود را در مشهد در ایران گذراند. از علمای دیگر این خاندان می‌توان به آیت الله میرزا مهدی شهرستانی (از مهادی اربعه چهار مرجعی که در زمان خود همگی اسمشان مهدی بود). آیت الله میرزا محمدعلی شهرستانی (از مراجع تقلید گذشته) آیت الله سید هبه الدین شهرستانی، آیت الله سید جعفر شهرستانی، آیت الله سید احمد شهرستانی و علامه محقق استاد سید علی شهرستانی (اخوی ایشان)... نام برد.

فرزندان
فرزندان سید جواد پنج دختر و یک پسر به نام سید هادی است.

دامادها و عروس
دامادهای سید جواد، عبارتند از:
سید مجتبی فقیه ایمانی نوهٔ سید ابوالقاسم خویی
سید علی اردبیلی فرزند عبدالکریم موسوی اردبیلی
سید محمد حیدری فرزند سید علیرضا حیدری یزدی از علمای بزرگ یزد
سید علی خمینی نوه روح‌الله خمینی فرزند سید احمد خمینی
سید حسین روحانی نوه سید محمد روحانی
عروس وی نوه سید رضی شیرازی از علمای تهران می‌باشد.

پانویس
«دربارهٔ پایگاه الشیعه». دریافت شده در 2019-01-01.
«20 چهره پرنفوذ ایران به انتخاب مجله نیوزویک». www.asriran.com. دریافت‌شده در 2019-01-01.
«فهرست نیوزویک از 20 چهره پرنفوذ ایران». گویا نیوز. 5 خرداد 1388.

این صفحه آخرین بار در 12 مهٔ 2021 ساعت 06:56 ویرایش شده است.
 
تاریخ ثبت در بانک 21 اسفند 1400