کد cb-24011  
نام محمدحسن افشار اُرومی  
پیشه و عنوان نقاش‌باشی لال  
سال تولد 1300قمری  
تاریخ درگذشت شمسی  
نوع معلولیت ناشنوا  
رشته و تخصص نقاشی و قلمدان نگاری  
متن زندگی نامه محمدحسن افشار اُرومی مشهور به نقاش‌باشی لال از نقاشان معروف ایرانی در دوره قاجار است. او از طرف بعضی پادشاهان قاجار به سمت نقاش‌باشی تعیین شد. رئیس نقاشان دربار و لقبی محترمانه و قابل تکریم برای کسی که سرآمد نقاشان است.
او علاوه بر نقاشی و قلمدان نگاری هم انجام می‌داد. از هنرمندان دربار قاجار و از نمایندگان مکتب پیکرنگاری درباری بود. وی هنرمند لال و از طوایف معروف افشار و ارومیه بود. به دلیل ناشنوایی او را لال یاد کرده‌اند. در رنگ روغن، کارهای روغنی (لاکی) و آبرنگ مهارت داشت و خط نستعلیق را خوش می‌نوشت. قوانین ژرف نمایی را به خوبی می‌دانست و مجالس بزمی و رزمی، به ویژه تک چهره پادشاهان و رجال معروف را با مهارت نقش می‌کرد. حالات شخصی و آرایشی صورت‌ها و نیز اشیاء زمینه را با دقت ترسیم می‌کرد. محمدحسن خان از فتحعلی شاه یا محمدشاه قاجار، لقب نقاش‌باشی گرفت دو پسرش، آقا بیگلر و ابوالفیض، هم نقاش شده بودند. از جمله آثار تصویر فتحعلی شاه قاجار نشسته بر تخت سلطنتی (1234ق)؛ تصویر محمدشاه قاجار (1261ق)؛ پرده رنگ روغنی ناصرالدین شاه (1276ق)؛ شاهزاده و پسرک نیمه برهنه؛ شاهزاده ایستاده با تفنگ؛ شیخ صنعان و دختر ترسا؛ جوان بلندقامت؛ و چندین قلمدان و قاب آینه.
لازم به یادآوری است، تلاش‌های محمدحسن بعداً به نتیجه رسید و رشته نقاشی در دارالفنون دایر شد. میرزا علی‌اکبرخان مزین الدوله (1222-1311ش) مشهور به نقاش‌باشی از نخستین شاگردانی بود که در 1248ش برای تحصیل به اروپا اعزام شد و در مدارس عالی پاریس نقاشی و موسیقی فرا گرفت. پس از بازگشت از 1264 با تأسیس رشته نقاشی و تئاتر در دارالفنون، به آموزش افراد حتی معلولان اهتمام داشت.
مآخذ
لغت‌نامه دهخدا، ص20028؛ دانشنامه دانش‌گستر، ج15، ص 282-283.
 
تاریخ ثبت در بانک 31 تیر 1398