کد cb-11534  
نام علی بن ابراهیم ابوالحسن هاشمی قمی  
پیشه و عنوان راوی حدیث  
سال تولد شمسی  
تاریخ درگذشت شمسی  
نوع معلولیت نابینا  
متن زندگی نامه علی بن ابراهیم ابوالحسن قمی نجاشی می‌گوید او موثق در حدیث و محکم و مورد اعتماد و صحیح المذهب بوده است. بسیار حدیث شنیده و کتاب‌هایی تصنیف کرد. وی در اواسط عمرش نابینا شد. از تألیفات او عبارتند از:
1ـ کتاب التفسیر
2ـ کتاب ناسخ و منسوخ
3ـ کتاب قرب الاسناد
4ـ کتاب الشرایع
پسرش احمد بن علی بن ابراهیم بن هاشمی قمی است که صدوق رحمة الله علیه از او روایت نموده و رضوان الله علیه گفته و بسیار از او نقل می‌کند. ذهبی در لسان المیزان گوید احمد بن علی بن ابراهیم بن جلیل قمی ابو علی ساکن ری بوده است. ابن بابویه او را در تاریخ ری یاد کرده است و گفته از پدرش و سعد بن عبدالله و عبدالله بن جعفر حمیری و احمد بن ادریس و غیر آنها حدیث شنیده و از بزرگان شیعه است. ابو جعفر محمد بن علی بن بابویه و دیگران از وی روایت نموده‌اند.
پدر او ابراهیم بن هاشم است. شیخ در کتاب فهرستش گوید ابو اسحاق قمی اصلاً از کوفه است. منتقل به قم شده و گویند او اول کسی است که حدیث کوفی‌ها را در قم منتشر نموده است. محدث قمی می‌گوید علمای رجال در ترجمه او اطاله سخن کرده‌اند و حدیث او را به طور مشهود حدیث حسن شمرده‌اند و جمعی از محققین از جمله داماد، پدر شیخ بهایی، مجلسی و محقق اردبیلی علامه طباطبایی در بحر العلوم فرموده نزد من صحیح‌تر این است که او ثقه صحیح الحدیث است.
خلاصه او را از بزرگان راویان اصحاب می‌دانند و مشایخ اهل حدیث از او روایت کرده‌اند. وی در سال 307هجری زنده بوده به جهت این که صدوق از حمزه بن محمد بن احمد علوی در ماه رجب 339 روایت کرده و گفته است: «خبر داد مرا علی بن هاشم در آنچه به من نوشت در سال سیصد و هفت الخ.»
از جمله آنچه که دلالت می‌کند بر جلالت او این که ادعیه و اعمال شایعه در مسجد سهله و مسجد زیدی که معمول به و مورد قبول همه شیعه و در مزار کبیر و مزار شهید و غیر آن دو است سندش منتهی به او انتها می‌شود.
 
تاریخ ثبت در بانک 4 بهمن 1395