کد cb-11525  
نام کمال الملک  
پیشه و عنوان نقاش  
سال تولد 1226شمسی  
تاریخ درگذشت شمسی  
نوع معلولیت نابینا  
متن زندگی نامه محمد غفاری، ملقب به کمال الملک، فرزند میرزا بزرگ غفاری، در 1226ش در کاشان تولد یافت. وی از بزرگ‌ترین استادان و هنرمندان در نقاشی و موسس هنرستان نقاشی در ایران است.
او هنرمندان صاحب نامی همچون علی محمد حیدریان، اسماعیل آشتیانی و حسین شیخ، در نقاشی و ابوالحسن صدیقی در مجسمه سازی و جمشید امینی در قالی بافی، «گوبلن» و علی رخ ساز در موزائیک سازی را تربیت نمود.
در 22 اردیبهشت سال 1307ش، به ملک شخصی خود، در حسین آباد نیشابور رفت و گوشه عزلت اختیار کرد. در طی اقامت در آنجا، حادثه فجیعی برای او اتفاق افتاد و آن اینکه روزی سردار معتمد گنجه‌ای، که از ارادتمندان استاد بود، سنگی به قصد مستخدم خود و یا یکی از زارعین آن نواحی پرتاب کرد و تصادفاً سنگ به چشم استاد اصابت کرد و در اثر شکستن شیشه عینک یک چشم وی آسیب دید و نابینا شد.
کمال الملک در روز یکشنبه 27 مردادماه 1319ش، دو ساعت بعدازظهر به مرض حبس البول، در نیشابور بدرود حیات گفت و در مقبره شیخ عطار، در همان شهر به خاک سپرده شد. مقبره وی اخیراً توسط انجمن آثار ملی به طرز زیبایی ساخته شده است.
وی در موقع مرگ 93 سال از عمرش می‌گذشت. تابلوهای کار این استاد بیشتر در مجلس شورای ملی و کاخ گلستان نگهداری می‌شود و مشهورترین اثر وی تابلوی «تالار آئینه» است که استاد برای کشیدن آن 7 سال وقت صرف کرده است.
فرهنگ فارسی معین، جلد6، ص 1600
1000 چهره نام‌آور عالم، ص280
 
تاریخ ثبت در بانک 3 بهمن 1395