کد cb-11498  
نام صالح چلبی جلال زاده  
پیشه و عنوان مترجم  
سال تولد 1494میلادی  
تاریخ درگذشت 1565شمسی  
نوع معلولیت کم بینا  
متن زندگی نامه صالح چلبی جلال زاده، دومین پسر قاضی جلال طوسیایی و برادر کوچک جلال زاده مصطفی چلبی است. وی در سال 1494م متولد شد. صالح پس از تحصیلات ابتدایی زادگاهش، ولچترین از توابع روم ایلی، به استانبول رفت و نزد کمال پاشازاده دانش آموخت و از شاگردان ممتاز و برجسته او شد.
در این مدت نزد شیخ حمدالله، خطاط مشهور زمان، تعلیم خط دید و در زمره خوش نویسان درآمد و از این روی برخی از آثار استادش کمال پاشازاده را پاک نویس کرد.
چون سلطان سلیمان در سال 1520م به سلطنت رسید، بنا به رسمی دیرین، او نیز در زمره کارآموزان یا ملازمان خیرالدین افندی، استاد پادشاه درآمد. پس از طی دوره کارآموزی اجازه تدریس گرفت و در چند مدرسه در استانبول به کار پرداخت و به سبب دانش و فضلش مورد توجه ایاس پاشای صدراعظم قرار گرفت و رو به ترقی نهاد. او در سال 1544م قاضی شهر حلب شد و چندی بعد، برای بررسی کارهای خادم داوودپاشا، بیگلربیگی مصر و نیز تنظیم امور اوقاف آن سرزمین مأموریت یافت.
پس از بازنشستگی، اوقاتش را به تألیف و ترجمه و تدریس و مصاحبت با فضلا سپری کرد. با این همه، یک چند هم به استادی مدرسه ایوب انتخاب شد و پس از مدتی به سبب ضعف بینایی از تدریس کناره گرفت و بار دیگر در سال 1562م بازنشسته شد. صالح در سال 1565م درگذشت.
دایرةالمعارف بزرگ اسلامی، جلد 18، ص312
 
تاریخ ثبت در بانک 2 بهمن 1395