کد cb-11497  
نام سید نعمت الله جزایری  
پیشه و عنوان فقیه  
سال تولد 1640میلادی  
تاریخ درگذشت 1700میلادی  
نوع معلولیت کم بینا  
متن زندگی نامه سید نعمت الله جزایری در سال 1640م به دنیا آمد. جزایری فرزند عبدالله، فقیه اخباری میانه‌رو، مصلح دینی- اجتماعی و از رجال خوزستانی اثرگذار در فقه و اندیشه امامی در دوره صفویه که کتاب ماندگار او الانوار النعمانیه، اثر مهمی در انسان شناسی قدیم محسوب است. تبار وی از طریق نسبی مشهور به عبدالله پسر امام کاظم علیه السلام می‌رسید و خود نیای سادات نوریه خوزستان است.
در بیان شرح زندگی جزایری، بیش از هر چیز باید به خود نگاشت وی توجه نمود که در پایان کتاب الانوار النعمانیه، تألیف شده در 1678م، به این مهم پرداخت. او با نقل بسیاری از حوادث زندگی شخصی خود، استادان و شاگردان و نیز مسافرت‌های فراوانش همچون آینه‌ای تمام نما جزئیات زندگی خویش را باز نموده است.
بررسی شخصیت علمی و فرهنگی وی از لابه لای سطور آثار او درخور توجه خواهد بود. جزایری در صباغیه از قرای بصره متولد شد و نزد پدر و برخی از بزرگان علم، علوم پایه، به ویژه قرآن را فرا گرفت. کودک بود که برادرش، سید نجم‌الدین، او را همراه خود به هویزه برد. در آنجا این امکان را یافت تا برخی از علوم ادب عرب را به ویژه نزد شیخ حسین سبتی فرا گیرد. دشواری زندگی در آن دیار و بضاعت اندک مالی، آن دو برادر را وا داشت تا راهی شیراز گردند، شهری که در آن زمان در علوم اسلامی مرکزیتی داشت. در شیراز، منطق را از حکیم شاه ابوالولی شیرازی، فلسفه را از ملا ابراهیم فرزند ملاصدرا، و فقه و اصول را از شیخ جعفر بحرینی، سید هاشم احسایی، عبدالعلی هویزی و شیخ صالح بن عبدالکریم فرا گرفت.
جزایری که نزد بزرگان زمان خود دروس فراوانی آموخته بود، در اصفهان آمادگی آن را پیدا کرد که به مدت 8 سال در مدرسه میرزا تقی دولت آبادی به تدریس بپردازد. ضعف چشم سبب شد تا برای شفا به تربت مقدس ائمه علیهم السلام به عتبات عالیات (عراق) برود.
در بیان شخصیت علمی و فرهنگی او بیش و پیش از هر چیز باید به آثار او توجه داشت، زیرا از میان آنها می‌توان نه تنها تصویری ذهنی از پایگاه فرهنگی او در نظر آورد، بلکه رویکردهای اصولی، فلسفی، اجتماعی، سیاسی و حتی صوفیانه او را در لایه‌های این آثار دریافت.
جزایری در سال 1700م درگذشت.
دایرةالمعارف بزرگ اسلامی، جلد 18، ص29.
 
تاریخ ثبت در بانک 2 بهمن 1395