کد cb-11495  
نام ابواسحاق انصاری  
پیشه و عنوان راوی حدیث  
سال تولد شمسی  
تاریخ درگذشت 23قمری  
نوع معلولیت نابینا ، ناشنوا  
متن زندگی نامه ابراهیم بن اسماعیل بن مجمع بن یزید بن جاریه المدنی، مشهور به ابواسحاق انصاری، اهل مکه بوده و از زهری و عمرو بن دینار و دیگران روایاتی نقل کرده است. وکیع و دیگران از او روایاتی نقل کرده‌اند. ابن معین و نسائی او را تضعیف کرده و بخاری او را کثیرالوهم دانسته است. سخاوی از اصم (کر و لال) بودن او خبر داده است.
قتاده بن نعمان انصاری خزرجی برادر ابوسعید خدری از طرف مادر، از طایفه خزرج است. از اهل مدینه و از انصار بود. او همراه اهل مدینه در بیعت عقبه خدمت پیامبر رسید و مفتخر به پذیرش اسلام گردید. در جنگ‌های فراوان در کنار حضرت رسول صلی الله علیه و آله حضور داشت مانند جنگ بدر، احد، خندق، حنین و تبوک.
در فتح مکه همراه رسول صلی الله علیه و آله بود و پرچم بنی ظفر را در دست داشت و در میان یاران حضرت از تیراندازان به نام و معروف محسوب می‌شد. در جنگ احد تیری به چشمش اصابت کرد و چشم را از حدقه به بیرون آورد. با این حال نزد رسول صلی الله علیه و آله آمد و گفت: تازه با زنی ازدواج کرده‌ام که او را زیاد دوست دارم. اما می‌ترسم مرا با این وضع مشاهده کند و علاقه‌اش به من از دست برود. پیامبر صلی الله علیه و آله با دست مبارکش چشمش را جا گذاشت و این گونه دعا کرد: «اللهم اکسها جمالاً» خدایا به او زیبایی بپوشان. بر اثر این دعا چشم قتاده خوب و زیبایی صورتش بازگشت.
قتاده از راویان صادق پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله است و روایات فراوانی از طریق او نقل شده است. پس از رحلت رسول صلی الله علیه و آله مرارت‌ها و سختی‌های فراوان کشید ولی در ایمانش به اهل بیت علیهما السلام و ولایت امام علی علیه السلام خللی وارد نشد.
او در سال 23ق در 65 سالگی از دنیا رفت. عمر، خلیفه وقت بر جنازه او نماز خواند. او یکی از یاران و اصحاب وفادار پیامبر صلی الله علیه و آله بود که در قبرستان بقیع دفن شد.
توان‌نامه 4-6، ص278
 
تاریخ ثبت در بانک 2 بهمن 1395