کد bk-21006  
نوع کاغذی  
عنوان پسر دیرآموز من  
نویسنده مهوش کیان ارثی  
ناشر دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی  
محل نشر تهران  
سال انتشار 1396شمسی  
نوبت چاپ 1  
زبان فارسی  
قطع جیبی  
چکیده مهوش کیان ارثی فرزندی با معلولیت دیرآموزی دارد، تجارب و توصیه‌های خودش را در کتابی تدوین و با مشخصات زیر منتشر کرده است:
پسر دیرآموز من، مهوش کیان ارثی، تهران، دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی، 1396.
این اثر یکی از کتاب‌های خواندنی و کاربردی در حوزه توانیابان است. نویسنده کتاب مادری است که خودش یک فرزند دیرآموز دارد. او تجربیات خود را از ابتدای به دنیا آمدن و مراحل رشد فرزندش در مراحل مختلف زندگی در این کتاب منعکس کرده است.
کتاب «پسر دیرآموز من» دارای یک مقدمه و متن کوتاه در سپاسگزاری نویسنده از تمام کسانی است که او را در تألیف کتاب مساعدت نموده‌اند.
در بخش دیگری از کتاب، نویسنده توضیحات مبسوطی درباره چگونگی رشد فرزند خود از ابتدای تولد تا سنین سی سالگی‌اش عنوان می‌کند. او با توجه به تجربیات خود، توجه به سه اصل را در تسریع آموزش افراد دیرآموز موثر می‌داند. اصل اول، لزوم کوتاه‌مدت بودن آموزش‌های این افراد با توجه به کاهش تمرکز آنها است. اصل دوم، لزوم آموزش انفرادی آنهاست، چرا که آموزش‌پذیری این افراد درجمع کم‌تر است و باید انفرادی آموزش ببینند و اصل سوم، ایجاد هماهنگی بین پدر، مادر و آموزگار در شیوه آموزش به آنها است.
نویسنده در بخش دیگر این کتاب به ویژگی‌های شخصیتی افراد دیرآموز اشاره می‌کند. به گفته او، این افراد افرادی صادق، عاطفی، مهربان، هیجان زده، زودباور، رک‌گو و عجول هستند که این ویژگی‌ها آنها را در برخورد با سایر افراد جامعه آسیب‌پذیر می‌کند.
کیان ارثی درباره زندگی اجتماعی این افراد و از امکان سوءاستفاده از آنها توسط افراد دیگر می‌گوید و از چالش‌هایی که خودش در جواب به سوالات فرزندش در مورد مسائلی چون ازدواج با آن روبه‌رو بوده، می‌گوید.
در فصل دیگر نویسنده به چگونگی تقویت روحیه خودش برای اینکه بتواند شاد و سرحال بماند و دشواری برخورد با فرزند دیرآموزش او را فرسوده نکند می‌پردازد. او خواندن کتاب، معاشرت با دوستان و مسافرت را از کارهایی می‌داند که در این سال‌ها او را سالم و سرزنده نگه داشته است.
در فصل دیگر، این مادر نویسنده به این نکته می‌پردازد که افراد دیرآموز تا چه میزان باید درباره مشکل خود آگاهی داشته باشد و اینکه آیا این آگاهی موجب صدمه روحی به آنها می‌شود یا خیر؟ در خاتمه نویسنده با دکتر بهروز دولتشاهی روانشناس در مورد ویژگی‌های افراد دیرآموز گفت‌وگو کرده و خوانندگان را با نظرات و دیدگاه‌های این متخصص در مورد این افراد آشنا می‌کند.
خواندن این کتاب ارزشمند که عصاره تجربیات یک مادر توانمند در توانا کردن فرزند دیرآموز خود است را به همه والدینی که فرزند دارای معلولیت دارند، توصیه می‌کنیم. گفتنی است نویسنده کتاب اجازه انتشار تجارب زیستی خودش و فرزندش را قبل از چاپ از او گرفته است.
توصیفی درباره این اثر در مجله توان‌یاب شماره 68 ص49 آمده است.  
تاریخ ثبت در بانک 29 مرداد 1397