کد jr-46559  
عنوان اول بررسی مقایسه سلامت معنوی و کیفیت زندگی دختران نابینا و دختران بینا در سن ازدواج  
نویسنده منصور شادکام  
مترجم حسین سراوانی  
عنوان مجموعه شیوه‌های توان‌یابی پژوهش‌ها و گزارش‌ها  
نوع کاغذی  
ناشر انتشارات توانمندان  
سال چاپ 1399شمسی  
شماره صفحه (از) 148  
شماره صفحه (تا) 149  
زبان فارسی  
متن محل انتشار
دومین کنگره بین‌المللی مطالعات اجتماعی سلامت (سال 1397)

مقدمه: کیفیت زندگی امروزه یکی از پیامدهای مهم سلامتی به شمار می‌آید که جهت مواردی همچون ارزیابی مداخلات بهداشتی، اندازه‌گیری آن در بسیاری از پژوهش‌های سلامتی ضروری است ازدواج و رسیدن به زندگی متأهلی موفق، ضمن آنکه آرزوی هر دختری در سن ازدواج می‌باشد، یکی از عوامل تعیین کننده وضعیت کیفیت زندگی است. حق طبیعی هر دختری می‌باشد که در این سن پرتلاطم، صحیح‌ترین گزینه برای تزویج با توجه به معیارهای فرهنگی اعتقادی انتخاب کنند. وضعیت زمانی از پیچیدگی بیشتر برخوردار می‌گردد که سلامت جسمانی هم در میان باشد. نابینایی یک دختر می‌تواند تأثیر به سزایی در سلامت همه جانبه وی داشته باشد. هدف از این پژوهش بررسی مقایسه سلامت معنوی و کیفیت زندگی دختران نابینا و دختران بینای در سن ازدواج می‌باشد.
روش کار: این پژوهش یک مطالعه مقایسه‌ای مقطعی بود. نمونه پژوهش شامل 60 دختر (30 نفر بینا و 30 نفر نابینا) در سن ازدواج شهر تهران بود جهت جمع‌آوری داده‌ها از پرسشنامه‌های کیفیت زندگی -SF 36 (فرم کوتاه) و سلامت معنوی (SWB) استفاده شد. تجزیه و تحلیل داده‌ها با استفاده از آمار توصیفی و استنباطی (آزمون t و ضریب همبستگی پیرسون) در نرم‌افزار spss نسخه 16 انجام شد.
یافته‌ها: بر اساس یافته‌ها در هر دو گروه تفاوت معنی‌داری بین میانگین نمرات تمام ابعاد مورد بررسی وجود داشته و سلامت معنوی و کیفیت زندگی دختران بینا نسبت به دختران نابینا بهتر بود. همچنین در دختران بینا بین سلامت جسمانی و سلامت معنوی 322/0= r، سلامت وجودی و سلامت جسمانی r= 0/338 و سلامت وجودی و کیفیت زندگی r= 0/281 همبستگی معنی‌دار وجود داشت.
نتیجه‌گیری: از آنجا که حدت بینایی پایین موجب کاهش کیفیت زندگی دختران نابینا می‌شود، همچنین با توجه به پایین بودن سلامت معنوی و کیفیت زندگی دختران نابینا، که بیانگر تأثیر معلولیت در این مهم می‌باشد. لذا نیاز این افراد به انواع مشاوره‌های فردی، گروه درمانی، توجه و تحقق نیازهای اساسی آنها، مداخلات روانشناختی برای تحریک بیشتر در حضور این افراد در اجتماع و دخیل کردن در مسئولیت پذیری ضروری و لازم می‌باشد.

کلیدواژه‌ها: نابینا، بینا، کیفیت زندگی، سلامت معنوی، دختر  
تاریخ ثبت در بانک 4 مرداد 1400