کد jr-46533  
عنوان اول بررسی مشکلات روانی افراد شاغل نابینا با شکایت درد ستون فقرات  
نویسنده منصور شادکام  
مترجم حسین سراوانی  
عنوان مجموعه شیوه‌های توان‌یابی پژوهش‌ها و گزارش‌ها  
نوع کاغذی  
ناشر انتشارات توانمندان  
سال چاپ 1399شمسی  
شماره صفحه (از) 79  
شماره صفحه (تا) 80  
زبان فارسی  
متن هدف
سبک زندگی افراد معلول، بالأخص افراد نابینا در کشور ما تابع عوامل اقتصادی، شادکامی، برخورداری از سلامت روان و میزان سازگاری با شرایط موجود می‌باشد. افراد نابینای شاغل به فراخور معلولیتی که دارند و مبلمان نامناسب شهری کمتر در اجتماع رفت آمد دارند. همین امر موجب کم‌تحرکی این افراد نسبت به افراد شاغل بینا می‌گردد. هدف از این پژوهش بررسی مشکلات روانی افراد شاغل نابینا با شکایت درد ستون فقرات می‌باشد.

روش بررسی
مطالعه از نوع مقطعی- تحلیلی می‌باشد. از میان افراد نابینای با شکایت درد ستون فقرات با دامنه سنی 55 تا 40سال با جنسیت مرد وزن شاغل در مراکز بهزیستی که در کلینیک‌های وابسته جهت درمان درد کمر دارای پرونده پزشکی هستند به تعداد 36نفر به صورت نمونه‌گیری در دسترس انتخاب گردیدند. (18 نفر از هردو جنس). این افراد با تکمیل فرم ثبت اطلاعات و آزمون SCL-90-R مورد ارزیابی قرار گرفتند.

یافته‌ها
در بررسی نتایج 8/69 درصد جمعیت نمونه مشکلات روانی را نشان دادند (مردها 66 درصد و زن‌ها 6/78 درصد). میانگین ضریب شاخص کلی علائم مرضی در مردها (48T=) بالاتر از زن‌ها (43T=) مشاهده شد. هم چنین مردان نابینا در تمام مقیاس‌ها شدت مشکلات را بیشتر از زنان نابینا گزارش کرده‌اند. بین نوع شغل مردها و میزان مشکلات روانی رابطه معنی‌داری (01/ 0P<) به دست آمد.

نتیجه‌گیری
نتیجه پژوهش بیانگر ارتباط معنی‌داری میان دردهای ستون فقرات در افراد نابینا با مشکلات روحی می‌باشد. افراد نابینا در کشور ما به لحاظ اشتغال با مشکلات عدیده‌ای روبرو هستند. محدود بودن رسته‌های ‌شغلی، یکنواختی، تحرک دهی ضعیف این مشاغل به افراد نابینا و به طور کل سبک زندگی ناسالم زمینه به وجود آمدن هم تنش‌های روحی وهم بیماری‌های جسمی مانند دردهای ستون فقرات را می‌باشد

واژه‌های ‌کلیدی: افراد نابینا، دردهای ستون فقرات، چالش‌های روانشناختی  
تاریخ ثبت در بانک 3 مرداد 1400