کد jr-46532  
عنوان اول بررسی تأثیر اقامه نماز شب و امید به زندگی افراد کم‌بینای آرپی  
نویسنده منصور شادکام  
مترجم حسین سراوانی  
عنوان مجموعه شیوه‌های توان‌یابی پژوهش‌ها و گزارش‌ها  
نوع کاغذی  
ناشر انتشارات توانمندان  
سال چاپ 1399شمسی  
شماره صفحه (از) 78  
شماره صفحه (تا) 79  
زبان فارسی  
متن مقدمه
امید به زندگی یک شاخص آماری است که نشان می‌دهد متوسط طول عمر در یک جامعه چقدر است. هر چه شاخص‌های بهداشتی و همچنین درمانی بهبود یابد امید به زندگی افزایش خواهد یافت در بین افراد جامعه افرادی هستند که به تدریج و بدون منشأ مشخصی دچار معلولیت کم‌بینایی می‌شوند که این عارضه به آرپی شهرت دارد قطع به یقین شخصی که دچار این نوع معلولیت می‌گردد شرایط سازگاری با دنیای جدید با چالش‌های عدیده‌ای مواجه خواهند شد. انزوای اجتماعی، افسردگی، ناامیدی از زندگی از مسائل جدی بهداشتی و روانی این افراد می‌باشد. اعتقاد به مسائل معنوی بر سلامت جسمانی نیز تأثیرگذار است. در کنار نمازهای یومیه، نمازهای مستحبی هم در اسلام سفارش زیادی به انجام آن شده است. که نماز شب یکی از این نمازها می‌باشد. هدف از این پژوهش بررسی تأثیر اقامه نماز شب و امید به زندگی افراد کم‌بینای آرپی در شهر تهران می‌باشد.

روش کار
روش پژوهش نیمه تجربی با گروه‌های آزمایش و گواه و پیگیری (40 روزه) می‌باشد. روش نمونه‌گیری، از طریق نمونه در دسترس به تعداد 30نفر (15 نفر گواه و 15نفر آزمایش) از افراد کم‌بینای آرپی در شهر تهران می‌باشد که بانک جامع اطلاعاتی آنها نزد انجمن نابینایان وکم‌بینایان ایران موجود است. در این پژوهش از پرسشنامه امید (میلر و پاورز، 1998) و برای تجزیه و تحلیل داده‌ها از روش‌های آماری ضریب همبستگی پیرسون، تحلیل رگرسیون و آزمون تی مستقل استفاده شد. طی یک جلسه توسط روحانی برجسته با حضور افراد کم‌بینای آرپی اهمیت و شیوه قرائت نماز شب بر اساس روایات و احکام توضیح داده شد و از این گروه خواسته شد که از تاریخ بعد از همین جلسه نماز شب را بجا آورند و گروه دیگر این عمل مستحبی را بجا نیاوردند.

بحث
نتایج بعد از سه ماه نشان داد که بین امید به زندگی با اقامه نماز شب رابطه مثبت معنی‌داری وجود دارد (001/0≥p).

نتیجه نهایی
اعتقاد به مسائل معنوی بر سلامت جسمانی نیز تأثیرگذار است. طبق آمار این پژوهش مشخص شده است افرادی که علاوه بر نمازهای یومیه نماز شب را اقامه می‌کنند، کمتر دچار افکار مزاحم، افسردگی، احساس ارزشمندی و در نتیجه بالا رفتن امید به زندگی افرادی می‌گردد که به در فاصله زمانی کوتاهی و بدون هیچ علت مشخصی قسمت اعظمی از بینایی خود را برای همیشه از دست می‌دهند. معنویت درمانی و نماز شب یکی از بهترین و کم هزینه راه‌های غیر دارویی برای تقلیل آثار افسردگی و نشانگان روان رنجوری برای این افراد می‌باشد و مسیر کوتاه‌تری برای سازگاری با شرایط جدید قلمداد می‌شود.

کلمات کلیدی: نماز شب، کم‌بینای آرپی، امید به زندگی  
تاریخ ثبت در بانک 3 مرداد 1400