کد jr-46531  
عنوان اول بررسی روانشناختی و دموگرافیک شیوع مصرف سیگار در افراد نابینای شهر تهران  
نویسنده منصور شادکام  
مترجم حسین سراوانی  
عنوان مجموعه شیوه‌های توان‌یابی پژوهش‌ها و گزارش‌ها  
نوع کاغذی  
ناشر انتشارات توانمندان  
سال چاپ 1399شمسی  
شماره صفحه (از) 77  
شماره صفحه (تا) 78  
زبان فارسی  
متن مقدمه
تنها سرطان ریه یا بیماری‌های قلبی پیامدهای مصرف سیگار نیست بلکه مجموعه‌ای از مسایل و مشکلات بهداشتی در ارتباط با مصرف سیگار وجود دارد که می‌تواند به لحاظ شرایط جسمانی و مقاومت ایمنی در این افراد بروز می‌کند. افراد نابینا به فراخور معلولیتی که دارند به لحاظ سلامت روان شرایط مناسبی ندارند که می‌تواند آبستن دیگر مشکلات روحی و روانی برای این افراد باشد. هدف از این پژوهش بررسی شیوع مصرف سیگار در افراد نابینای شهر تهران می‌باشد.

روش کار
پژوهش حاضر از نوع مقطعی بود و جامعه آماری آن را 420 نفر از افراد نابینای مصرف کننده سیگار در هردو جنسیت تشکیل دادند که به روش نمونه‌گیری تصادفی طبقه‌ای انتخاب شدند. تشخیص سیگاری بودن بر اساس تعریف علمی وزارت بهداشت که فرد سیگاری کسی است که در طول عمر خویش 100 نخ سیگار مصرف کرده و به هر شکل آن را ادامه بدهد می‌باشد ابزار پژوهش شامل گردآوری اطلاعات دموگرافیک شامل (جنس، سن، تحصیلات، شغل، وضعیت تأهل) و پرسش‌نامه R-90-SCL بود که توسط گروه نمونه تکمیل گردید. اطلاعات پس از ثبت داده‌ها در نرم‌افزار 19SPSS محاسبه و جهت تجزیه و تحلیل از آمار توصیفی و استنباطی استفاده شد.

نتایج
بر اساس یافته‌های این پژوهش، رتبه‌های ‌درصدی مربوط به نمرات خام مقیاس‌های پرسشنامه بر اساس نمرات مشاهده شده در افراد نابینای سیگاری به شرح زیر به دست آمده است: مقیاس جسمی سازی (2) وسواس (4/2) حساسیت در روابط متقابل (7/2) افسردگی (6/2) اضطراب (4/2) خصومت (8/2) ترس مرضی (7/1) پارانوئید (8/2) روان‌پریشی (2/2) و سوالات نشان اضافی (2/3) نتایج اطلاعات دموگرافیک بیانگر فراوانی جنسیت افراد سیگاری در مردان نابینا نسبت به زنان نابینا چشمگیر است. افراد نابینایی که تحصیلات بالا و شغل هستند نسبت به افراد نابینای غیر شاغل و تحصیلات پایین به میزان خیلی کمتر سیگار مصرف می‌کنند. بین سنین 30تا 46بیشترین رده سنی مصرف سیگار و افراد مجرد نیز به مراتب مصرف بالاتری نسبت به افراد نابینای متأهل دارند.

نتیجه‌گیری
رگه‌هایی از ناامنی روانی – اجتماعی و گاه کم اعتمادی و برخی بدبینی‌ها و سوءظن‌ها نسبت به کنش‌ها و واکنش‌ها و رفتارهای دیگران در خصیصه‌های ‌شخصیتی بسیاری از افراد نابینا مشاهده می‌شود. افراد نابینا آسیب‌پذیری زیادی نسبت به افزایش مشکلات روان‌شناختی و عملی، خصومت، افکار پارانویایی، لرزش، تعریق، بی‌خوابی و مانند آنها را از خود نشان می‌دهند. انزوای اجتماعی در نابینایان و عدم حمایت اجتماعی مناسب از آنها عزت نفس پایین و مشکلاتی در کارکردهای اجتماعی منجر می‌شود بنابراین بایستی از فاکتورهای تشدید کننده این عوامل مانند اشتغال، سلامت، ازدواج، و به طور کل دسترسی کامل و حقوقی قانونی برای افراد نابینا را بایستی توجه کامل شود که در صورت حصول و تحقق قطعاً شاهد سیر نزولی گرایش افراد نابینا به سوی مصرف سیگار خواهد شد.
واژه‌های کلیدی: نابینا، سیگار، روانشناختی، دموگرافیک  
تاریخ ثبت در بانک 3 مرداد 1400