کد jr-46530  
عنوان اول ارتباط دعا با سلامت معنوی معلولین نابینا بر اساس سیره نبوی  
نویسنده منصور شادکام  
مترجم حسین سراوانی  
عنوان مجموعه شیوه‌های توان‌یابی پژوهش‌ها و گزارش‌ها  
نوع کاغذی  
ناشر انتشارات توانمندان  
سال چاپ 1399شمسی  
شماره صفحه (از) 76  
شماره صفحه (تا) 77  
زبان فارسی  
متن مقدمه و بیان مسأله
معلولین در هر جامعه وجود دارند و جزئی از آن جامعه‌اند. فقدان و نقص یک یا چند عضو از بدن بدون شک تأثیر منفی در ابعاد سلامت یک فرد معلول می‌گذارد و به همین علت این افراد دچار مشکلات روانشناختی می‌گردند. در دین مبین اسلام سفارش‌های ‌زیادی به دستگیری افراد معلول شده است احساسی‌ترین و حساس‌ترین آیات مدافع معلولین نابینا، ده آیه نخست سوره عبس است. گاه این سوره به همین دلیل اعمی نامیده‌اند که مضمون این آیات دوری از بی‌توجهی به حقوق فرد نابینا می‌باشد. هدف از این پژوهش بررسی ارتباط دعا با سلامت معنوی معلولین افراد نابینای شهر تهران بر اساس سیره نبوی می‌باشد.

روش پژوهش: در این پژوهش همبستگی 100فرد نابینای مطلق شهر تهران از هردو جنس بین سنین 20تا 40سال شهر تهران مورد بررسی قرار گرفتند. ابزار گردآوری داده‌ها پرسشنامه استاندارد سلامت معنوی پلوتزین و الیسون و پرسشنامه دعا مراویگلیا بود. داده‌ها با استفاده از نرم‌افزار SPSS20 و با کمک شاخص‌های ‌آمار توصیفی و ضریب همبستگی پیرسون و تی مستقل و تحلیل واریانس تجزیه و تحلیل گردید و با معیارهای سیره نبوی برای حقوق افراد نابینا همگام سازی شد.

نتایج
میانگین نمره کل دعا 25. 50±181. 62 و بالاترین میزان نمره دعا مربوط به تناوب دعا با میانگین 22. 3±96. 47بوده است. میانگین نمره کل سلامت معنوی 18. 89±101. 28 نیز بالا بود. همبستگی بین دعا و سلامت معنوی مستقیم بوده و ارتباط معنی‌داری بین آنها وجود داشتp<0/001, r=0/602. همچنین ارتباط معنی‌داری بین سن و سلامت معنوی وجود داشت (p<0/001, r=0/607). ارتباط معنی‌داری بین سلامت معنوی با تحصیلات، شغل و وضعیت تأهل وجود نداشت.

کاربرد و آثار
بر اساس سیره نبوی دعا کردن مغز عبادات است سفارش شده است بسیار دعا کنید که دعا، حتی قضای محتوم (تقدیر قطعی خداوند) را برمی‌گرداند چرا که به وسیله دعا، به استقبال بلایا می‌روید هر کس می‌خواهد که خداوند در سختی و مصیبت، دعای او را اجابت کند، هنگام گشایش، فراوان دعا کند. بنابراین تأثیر دعا بر تعقیر خلق وخوی (سلامت) یک فرد نابینا کاملاً مبرهن است دعا کردن یکی از درهای تقویت سلامت معنوی می‌باشد. با دعا کردن خالصانه رویکرد منفی‌گرایانه و افکار مزاحم از ذهن یک فرد نابینا زدوده می‌شود و باعث مثبت نگری و تقویت بارقه‌های امید در زندگی می‌گردد.

کلمات کلیدی: نابینا، دعا، سلامت معنوی، سیره نبوی  
تاریخ ثبت در بانک 3 مرداد 1400