کد jr-46529  
عنوان اول اثربخشی فناوری‌های نوین نرم‌افزاری بر کیفیت زندگی افراد نابینای نیاز به خدمات توانبخشی و پزشکی  
نویسنده منصور شادکام  
مترجم حسین سراوانی  
عنوان مجموعه شیوه‌های توان‌یابی پژوهش‌ها و گزارش‌ها  
نوع کاغذی  
ناشر انتشارات توانمندان  
سال چاپ 1399شمسی  
شماره صفحه (از) 75  
شماره صفحه (تا) 75  
زبان فارسی  
متن مقدمه
شمار قابل توجهی از افراد جامعه دچار معلولیت نابینایی هستند. که بر اثر حوادث و یا به‌طور مادر زادی دچار این نوع معلولیت گشته‌اند. بر اثر پژوهش‌های موجود پدیده نابینایی فقط نقص جسمانی نمی‌باشد بلکه در روند زندگی و سلامت روانی این افراد نیز تأثیر سویی دارد. اکثر افراد نابینا در کشور ما که از مبلمان شهری غیر علمی به سر می‌برد نیازمند خدمات پزشکی و توانبخشی می‌باشند. هدف از این پژوهش بررسی اثربخشی فناوری‌های نوین نرم‌افزاری بر کیفیت زندگی افراد نابینای نیاز به خدمات توانبخشی و پزشکی در شهر تهران می‌باشد.

مواد و روش‌ها
این مطالعه از نوع توصیفی مقطعی بوده است و 25 نفر از افراد نابینای شهر تهران در هردو جنس و در طبقه سنی بین 18تا 50 سال که بانک اطلاعاتی آنها نزد انجمن نابینایان ایران موجود می‌باشد به طور نمونه در دسترس انتخاب شدند. تمامی این افراد از مجموعه نرم‌افزار ScreenReader For Blind که بر گوشی اندروید شان نصب شده بود به مدت 3ماه از امکانات آن جهت رفت وآمد به مراکز درمانی و توانبخشی استفاده کردند با استفاده از ابزار جمع‌آوری داده‌ها دو پرسشنامه ویژگی‌های دموگرافیک و پرسشنامه استاندارد SIP-68 که دارای 68 گویه بوده که در 6 بُعد استقلال جسمی، کنترل حرکت، استقلال روحی و برقراری ارتباط، رفتار اجتماعی، ثبات عاطفی و محدوده پویایی تنظیم شده است، استفاده و داده‌ها با نرم‌افزار آماری SPSS تحلیل شد.

یافته‌ها
(17نفر) از این افراد کیفیت زندگی خود را بعد از استفاده از خدمات نرم‌افزار مذکور خوب، 7نفر هم متوسط برآورد کرده‌اند. میانگین نمره در ابعاد استقلال جسمی، رفتار اجتماعی و محدوده پویایی نسبت به سایر ابعاد وضعیت بهتری داشت. بین کیفیت زندگی و استفاده از امکانات نرم‌افزار مذکور رابطه معناداری مشاهده شد (p<0/05)

نتیجه
با توجه به مبلمان شهری نامناسب وعدم وجود امکانات مناسب برای افراد نابینا جهت دسترسی به مراکز درمانی و از طرفی هم حفظ کرامت و استقلال فرد نابینا می‌توان از طریق گسترش خدمات نوین فناوری مانند ساخت انواع اپلیکیشن‌ها با قابلیت‌های متعدد جهت دسترسی به مراکز و خدمات مورد نیاز کمک شایانی به این افراد خواهد کرد

کلمات کلیدی: نابینا، کیفیت زندگی، فناوری‌های نوین نرم‌افزاری، خدمات توانبخشی و پزشکی  
تاریخ ثبت در بانک 3 مرداد 1400