کد jr-46527  
عنوان اول اثربخشی 15جلسه آموزش ورزش گلبال به نابینای آرپی بر روش مقابله با استرس مسئله مدار افراد  
نویسنده منصور شادکام  
مترجم حسین سراوانی  
عنوان مجموعه شیوه‌های توان‌یابی پژوهش‌ها و گزارش‌ها  
نوع کاغذی  
ناشر انتشارات توانمندان  
سال چاپ 1399شمسی  
شماره صفحه (از) 72  
شماره صفحه (تا) 73  
زبان فارسی  
متن مقدمه
بدترین نوع معلولیت با اختلالات بینایی، آرپی نام دارد که در عین باوری وبر اثر عامل مبهم بینایی شخص با سرعت بالا از بین می‌رود و طبیعتاً این افراد در سازگاری بعد از این اتفاق شرایط ناگواری را به دنبال خواهند داشت که استرس و افسردگی از مهم‌ترین آنهاست. یکی از بهترین شیوه‌های ‌مقابله با استرس‌ها به خصوص استرس‌های مسئله مدار ورزش می‌باشد.

هدف تحقیق
هدف از این پژوهش، اثربخشی 15جلسه آموزش ورزش گلبال بر روش مقابله با استرس مسئله مدار افراد نابینای آرپی شهر تهران که بانک جامع آنان نزد انجمن نابینایان کشور موجود است، می‌باشد.

روش اجرا
مطالعه حاضر یک مطالعه مداخله‌ای از نوع کارآزمایی شاهد دار تصادفی می‌باشد در این پژوهش 66 نفر از نابینایان مرد ورزشکار واجد شرایط مطالعه به روش نمونه‌گیری تصادفی منظم در دو گروه آزمون و کنترل قرار گرفتند. گروه آزمون برنامه مداخله 15 جلسه آموزش ورزش گلبال را دریافت نمودند. شیوه مقابله با استرس در دو گروه قبل و بعد از مداخله با استفاده از ابزار WCQ مورد بررسی قرار گرفت، تجزیه و تحلیل داده‌ها با استفاده از نرم‌افزار آماری SPSS Version 16 و آمار توصیفی (فراوانی، میانگین و انحراف معیار) و آمار استنباطی (T) با در نظر گرفتن سطح معنی‌داری 05/0 p < صورت گرفت.

مهم‌ترین نتایج تحقیق
یافته‌ها بیانگر اختلاف معنی‌دار بین میانگین روش مقابله مسئله مدار قبل و بعد از مداخله در گروه آزمون بود.

فواید پژوهش و پیشنهاد
از آنجایی که طبق مشاهدات و بررسی میدانی اکثر نابینایان آرپی به‌طور محسوسی در معرض استرس‌ها و فشارهای محیطی و روانی از جمله مشکلات آموزشی، خانوادگی، اجتماعی و اقتصادی قرار دارند. بدیهی است که پیامدهای استرس در عملکرد شغلی و سلامت روانی آنها تأثیر نامطلوب خواهد داشت. طبق نتایج پژوهش جلسات آموزش گلبال می‌تواند با تأثیر بر شیوه مقابله با استرس مسئله مدار و کاهش پیامدهای منفی استرس در تأمین سلامت روان نابینایان آرپی نقش مهمی داشته باشد.

واژه‌های کلیدی: گلبال، نابینا، استرس مسئله مدار، آرپی  
تاریخ ثبت در بانک 3 مرداد 1400