کد jr-46526  
عنوان اول بررسی تأثیر فوتبال بر روش مواجهه با استرس مسئله مدار دانشجویان نابینا  
نویسنده علی‌اکبر جمالی  
نویسنده حسین سراوانی  
نویسنده منصور شادکام  
عنوان مجموعه شیوه‌های توان‌یابی پژوهش‌ها و گزارش‌ها  
نوع کاغذی  
ناشر انتشارات توانمندان  
سال چاپ 1399شمسی  
شماره صفحه (از) 71  
شماره صفحه (تا) 72  
زبان فارسی  
متن در حوزه سلامت روان نابینایی فقط پدیده بنام ندیدن قلمداد نمی‌شود بلکه این افراد به دلیل نوع معلولیت شان و فقدان ارتباط بصری بعضاً دچار پسرفت‌هایی در حوزه سلامت روان و انزوا و بروز انواع استرس در بین این افراد می‌گردد. تحصیلات دانشگاهی هم برای این افراد به دلیل دیکته‌ای بودن سیستم دانشگاهی تأثیر چندانی نمی‌تواند در حل معضل فوق داشته باشد یکی از بهترین شیوه‌های ‌مقابله با استرس‌ها به خصوص استرس‌های مسئله مدار ورزش می‌باشد.

روش اجرا
هدف از این پژوهش، بررسی تأثیر فوتبال بر روش مواجهه با استرس مسئله مدار دانشجویان نابینای ورزشکار دانشگاه‌های دولتی شهر تهران که بانک جامع آنان نزد انجمن نابینایان کشور موجود است، می‌باشد مطالعه حاضر یک مطالعه مداخله‌ای از نوع کارآزمایی شاهد دار تصادفی می‌باشد در این پژوهش 46 نفر از دانشجویان نابینای ورزشکار واجد شرایط مطالعه به روش نمونه‌گیری تصادفی منظم در دو گروه آزمون و کنترل قرار گرفتند. گروه آزمون برنامه مداخله 12هفته جلسه آموزش فوتبال نابینایان را دریافت نمودند. شیوه مقابله با استرس در دو گروه قبل و بعد از مداخله با استفاده از ابزار WCQ مورد بررسی قرار گرفت، تجزیه و تحلیل داده‌ها با استفاده از نرم‌افزار آماری SPSS Version 16 و آمار توصیفی (فراوانی، میانگین و انحراف معیار) و آمار استنباطی (T) با در نظر گرفتن سطح معنی‌داری 05/0 p <صورت گرفت.

یافته‌ها
یافته‌ها بیانگر اختلاف معنی‌دار بین میانگین روش مقابله مسئله مدار قبل و بعد از مداخله در گروه آزمون بود.

نتیجه‌گیری
از آنجایی که طبق مشاهدات و بررسی میدانی اکثر دانشجویان نابینا به‌طور متوسط در معرض استرس‌ها و فشارهای محیطی و روانی از جمله مشکلات آموزشی، خانوادگی، اجتماعی و اقتصادی قرار دارند. بدیهی است که پیامدهای استرس در عملکرد تحصیلی و سلامت روانی آنها تأثیر نامطلوب خواهد داشت. طبق نتایج پژوهش جلسات آموزش فوتبال می‌تواند با تأثیر بر شیوه مقابله با استرس مسئله مدار و کاهش پیامدهای منفی استرس در تأمین سلامت روان دانشجویان نابینا نقش مهمی داشته باشد
کلیدواژه‌ها: فوتبال، نابینا، استرس مسئله مدار

منابع
اصفهانی، محمدمهدی. (1383). آیین تندرستی، تهران: تندیس.
بهداشت روانی: تألیف دکتر سعید شاملو: انتشارات رشد پائیز 72
دلاور: علی (1375). روش‌های آماری در روان‌شناسی و علوم تربیتی، مرکز چاپ و انتشارات دانشگاه پیام نور
شفیع آبادی، عبدالله. ناصری، غلامرضا (1381). نظریه‌های ‌مشاوره و روان درمانی: مرکز نشر دانشگاهی.
وست: ویلیام. ترجمه شهیدی و شیرافکن (1383). روان درمانی و معنویت، انتشارات رشد.
طاهری عراقی، مصطفی، نابینایی، سازمان بهزیستی کشور 1364
خجسته مهر، (1371). سازگاری اجتماعی نابینایان، انتشارات دانشگاه اهواز  
تاریخ ثبت در بانک 3 مرداد 1400