کد jr-46243  
عنوان اول مراقبت و توان‌افزایی  
نویسنده محمد نوری  
عنوان مجموعه کرونا و معلولیت  
نوع کاغذی  
ناشر انتشارات توانمندان  
سال چاپ 1399شمسی  
شماره صفحه (از) 191  
شماره صفحه (تا) 193  
زبان فارسی  
متن دفتر فرهنگ معلولین به توصیه برخی از شخصیت‌ها و نخبگان درصدد برآمده تا به نوبه خود به انتقال تجربه و اشتراک گذاشتن یافته‌ها و تجارب به دست آمده اقدام کند. امیدواریم افراد دارای معلولیت دنبال کنند.
مراقبت و تغذیه
افراد دارای معلولیت به دلیل ضعف جسمانی و نیز به دلیل اینکه اغلب شغل پر درآمدی ندارند، فاقد برنامه غذایی کامل و مطلوب هستند. اما در شرایط کنونی باید در کنار مراقبت‌ها، وضع تغذیه خود را سامان‌دهی کنند و تلاش کنند از این نظر خود را تقویت نمایند تا در برابر کرونا قوی باشند.
خوردن غذاهای گران قیمت لازم نیست می‌توان غذاهای مقوی ولی ارزان را شناسایی و تهیه کرد.
از کارشناسان تغذیه تمنا می‌کنیم، غذاهایی که ویتامین‌های لازم برای مقاوم‌تر شدن بدن در مقابل کرونا را دارد، معرفی کنند.
تولید سبزه
معلولانی که مجبورند در خانه بمانند ولی می‌توانند از فرصت‌های خود در خانه استفاده کنند و به کسب درآمد بپردازند. تجاربی که توسط افراد اجرا شده و واقعی است برای شما گزارش می‌دهیم با این هدف که در خانه هم می‌توان کارهایی انجام داد و به درآمد رسید. البته این درآمد در ابتدا خیلی زیاد نیست ولی می‌توان با تدبیر و برنامه‌ریزی آن را افزایش داد.
وضع کار معلولان در هر منطقه و در هر زمانی متفاوت است. الآن که نزدیک عید نوروز است تولید سبزه می‌تواند فروش داشته باشد. اما لازم است با مواد ارزان و حتی رایگان و با روش‌های ابتکاری «تولید سبزه» را انجام داد. افرادی از خراسان جنوبی تماس گرفتند و گفتند ما در خانه هسته‌های انواع میوه‌ها را دور نمی‌ریزیم، هسته‌های پرتغال، لیموترش، لیموشیرین، سیب درختی، خرما، انبه و غیره را جمع‌آوری و بر اساس دستورالعمل‌های علمی که در گوگل هست در ظرف‌هایی مثل شیشه‌های دور ریختنی یا گلدان‌هایی که خودمان با گل می‌سازیم و تبدیل به سفال می‌کنیم یا گلدان‌های ارزان قیمت سبز می‌کنیم و از این طریق درآمد داریم. برای فروش هم از شهرداری اجازه گرفته و در پارک مرکزی شهر چادر داریم و می‌فروشیم.
مردم وقتی می‌فهمند اینها توسط افراد دارای معلولیت تولید شده بهتر می‌خرند. توصیه این دوستان این است که هر نوع میوه به روش خاص خود سبز می‌شود و حتماً باید از مطالب علمی که در اینترنت زیر عنوان مثلاً سبزه با هسته پرتغال یا کاشت سبزه با هسته خرما هست استفاده شود.
ساخت گلدان زیبا
فردی دارای نابینایی در یکی از روستاهای ایلام سال گذشته زنگ می‌زد می‌گفت در جایی زندگی می‌کنیم که کوهستانی است و سنگ‌های کوچک با رنگ‌های متنوع دارد. اینها را جمع‌آوری می‌کنم و با آنها گلدان‌های زیبا می‌سازم و از این طریق درآمد ماهانه‌ای دارم که امور زندگی‌ام را کفایت می‌کند. روش آن را پرسیدم می‌گفت خیلی ساده است ظروف شیشه‌ای یا یک بار مصرف مثل سطل یک بار مصرف ماست را با چسباندن ریگ‌های مسطح در اطراف آن تبدیل به گلدان می‌کنم و چون از سنگ‌های طبیعی زیبا استفاده می‌کنم بسیار طرفدار دارد.
روستای زاگرس و بلوط
در غرب ایران جنگل‌های بلوط به فراوانی هست. اکثراً میوه درختان بلوط که میوه‌ای تلخ مزه به نام بلوط است به زمین ریخته می‌شود و از بین می‌رود. در سال 95 مهمانی از یکی از روستاهای ایلام داشتیم که نابینا بود و بعداً بر اثر سرطان فوت کرد. در مورد بلوط نکات مهمی می‌گفت. ایشان تعریف می‌کرد که از بلوط به روش‌های مختلف استفاده کرده و می‌کنم. زیرا بلوط کالایی رایگان است که در جنگل‌های بلوط به فراوانی یافت می‌شود. تجربه‌های ایشان را گزارش می‌دهم تا افراد دارای معلولیت که در آن مناطق زندگی می‌کنند و در این شرایط بیکار هستند اگر شرایط لازم را دارند از این تجارب استفاده کنند.
ـ تولید نهال: با کاشتن میوه و هسته بلوط، نهال‌هایی می‌روید و می‌توان در باغچه خانه سالانه چند صد یا چند هزار نهال بلوط تولید کرد.
ـ پروردن میوه بلوط با شیرین‌سازی آن و تبدیل آن به آجیل. با توجه به اینکه تلخی بلوط زیادتر از زیتون نیست و زیتون را شیرین کرده و استفاده می‌کنند، بلوط را هم می‌توان شیرین کرد و سپس بو داد و به عنوان آجیل خوشمزه استفاده کرد.
ـ ساخت وسایل بازی و اسباب بازی، با دانه بلوط می‌توان اسباب بازی‌های زیبا مثل عروسک ساخت.
به دلیل فراوانی و رایگان بودن بلوط در مناطق غربی ایران، افراد دارای معلولیت با استفاده از تجارب دیگران می‌توانند به خوبی از آن برای درآمدزایی استفاده کنند.
ضرورت به اشتراک گذاشتن کرونایی‌ها
معلولانی که به ویروس کرونا مبتلا شده‌اند، تجارب و دستاوردهای خود را به اشتراک بگذارند تا دیگران نخواهند از صفر شروع کنند. می‌توانید مطالب خود را برای ما بفرستید تا در همین سایت به اشتراک بگذاریم.  
تاریخ ثبت در بانک 22 تیر 1400