کد jr-45312  
عنوان اول ولز، کرولین  
عنوان دوم خانم داستان‌نویس و نویسنده ناشنوای امریکایی  
مترجم آلاء السادات خلیق تهرانی  
عنوان مجموعه دانشنامه ناشنوایان (دانا) ـ جلد سوم  
نوع کاغذی  
ناشر موسسه فرهنگی هنری فرجام جام جم  
سال چاپ 1388شمسی  
شماره صفحه (از) 1309  
شماره صفحه (تا) 1310  
زبان فارسی  
متن ولز، کرولین ، خانم داستان‌نویس و نویسنده ناشنوای امریکایی.
در 1870 در راهوی ایالت نیوجرسی متولد شد. توماس ولز، چهارمین فرماندار کانتیکت، پدربزرگ او بود. به دلیل اینکه وی، همیشه از افشای تاریخ تولدش پرهیز می‌کرد، به درستی سال تولّدش معلوم نیست. در هجده ماهگی الفبا را آموخت و در سه سالگی می‌توانست کتابها و روزنامه‌ها را بخواند. ولز که همواره درسخوان و کوشا بود، کتابی کامل را در شش سالگی نوشت و چاپ کرد. کرولین در همان سال مبتلا به مخملک و در نتیجه به طور کامل ناشنوا شد.
به عقیده او، رفتن به مدرسه اتلاف وقت بود، ولی از هر موقعیتی برای یادگیری استفاده می‌کرد. مدتی زیر نظر ویلیام جی. رولف در آمهرست مطالعه می‌کرد. سفری به اروپا داشت و زبانهای خارجی، گیاه‌شناسی و نجوم را از دوستانش فراگرفت. زمانی که از انگلستان دیدار می‌کرد، برای سرودن شعر برای سالنامه پانچ دعوت شد. نویسنده جوان امریکایی، در سالهای 1896 و 1899 دو کتاب منتشر کرد: کتابی برای کودکان با عنوان داستان بتی در 1899 منتشر کرد که بسیار مورد استقبال قرار گرفت. سپس با چاپ گلچین چرندیات (1328) در 1902 غوغای دیگری آفرید.
در 1918، یک بیماری قلبی او را در رختخواب بستری کرد. او با ‌این پیش‌بینی که دو سال دیگر خواهد مرد، افکارش را در ‌این باره منتشر کرد؛ اما بهبود یافت و طی یک دهه عمر دیگر، بعضی از داستانهای خود را کامل کرد. در همان زمان، او با هادوین ‌هاوتون ازدواج کرد. اما همسرش در 1919 درگذشت. ولز در این سالها روشهای مختلف را برای بهبود شنوایی‌اش آزمود، اما هیچ کدام از ‌اینها جز کمک‌شنوایی، موثر واقع نشد، که آن هم برایش مزاحم بود.
او معتقد بود توماس آلوا ادیسون ، انزوا و سکوت را برای موفقیت خواستار بود و ناشنوایی را یک نعمت می‌دانست. به پیروی از ادیسون با شوخ‌طبعی ناشنوایی خودش را نیز زمینه و فرصتی برای رشد فکری و مشغول شدن به نویسندگی می‌دانست؛ زیرا به دلیل ناشنوایی پیشنهاد ازدواج، دعوت برای سفر خارجی و... نداشت. او ناتوانی در شنیدن مسابقات و فیلمها را با خواندن داستانها جبران می‌کرد.
روزولت یک حلقه طلای چینی به او هدیه داده بود، ولی ولز آن را برگرداند؛ چون گمان می‌کرد روزولت فقط آن را به او تعارف کرده است. ولز در 26 مارس 1942 درگذشت.
مأخذ:
DPAS, P. 377-378.
ترجمه آلاء السادات خلیق تهرانی  
تاریخ ثبت در بانک 18 اردیبهشت 1400