کد jr-45303  
عنوان اول واشبورن، ماری  
عنوان دوم مجسمه‌ساز ناشنوای امریکایی  
مترجم آلاء‌السادات خلیق تهرانی  
عنوان مجموعه دانشنامه ناشنوایان (دانا) ـ جلد سوم  
نوع کاغذی  
ناشر موسسه فرهنگی هنری فرجام جام جم  
سال چاپ 1388شمسی  
شماره صفحه (از) 1292  
شماره صفحه (تا) 1293  
زبان فارسی  
متن واشبورن، ماری ، مجسمه‌ساز ناشنوای امریکایی.
در 1868 در استارسیتی در ایندیانا به دنیا آمد. در شانزده سالگی تب شدید، او را ناشنوا ساخت. پس از دبیرستان و فراغت تحصیل، به دانشکده باتلر در ‌ایندیاناپولیس راه یافت. در سالهای تحصیل، با متخصص مشورت کرد و چگونگی استفاده از باقی‌مانده شنوایی‌اش را به بهترین حدی که می‌توانست آموخت و دوره‌هایی را نیز در زمینه گفتارخوانی گذراند.
در ‌این بین، واشبورن به طراحی تصاویر از عکسها علاقه‌مند شد و دوره‌هایی را در طراحی و هنرهای تجاری در سین سیناتی گذراند. او با سفر به کشورهای اروپایی و مطالعه آثار استادان، در موسسه هنری شیکاگو ثبت نام کرد. همیشه راههایی برای یادگیری اطلاعاتی که در کلاس نمی‌توانست بشنود، جست‌وجو می‌کرد. او ساعتهای بسیاری را در کتابخانه سپری می‌کرد و طراحیهای کالبدشناسی را از روی کتابهای درسی تمرین می‌کرد. او بعد از ظهرها را در استودیوها سپری می‌کرد و از اسکلت و فرمهای اندامها و ساختمان عضلانی طراحی می‌کرد. یکی از موثرترین آموزگارانش، چارلز مولیگان بود. در بازگشت به اروپا، او دوباره آثار استادان پیشین را در موزه‌های لوور بررسی کرد. در بازگشت به شیکاگو، شروع به فرستادن آثارش برای نمایشگاهها کرد. نخستین کار سفارشی او، مجسمه ژنرال میلروی در پارک میلروی در رن سلر در ‌ایندیانا بود که در مقابل ده هزار نفر پرده‌برداری شد. شمار بسیاری از نمایشهای آثارش در موسسه هنری شیکاگو، کانونهای هنرمندان و نمایشگاههایی در شیکاگو، ‌ایندیاناپولیس، فیلادلفیا، پیتسبرگ و شهرهای دیگر مشاهده می‌شود.
در یک تصمیم مخاطره‌آمیز، موقعیتش را به عنوان یک هنرمند تجاری، رها کرد و در پی مجسمه‌سازی تمام وقت افتاد.
او در سومین دیدارش از پاریس، به شاگردی ادوین ساویر ، استاد مجسمه‌سازی, درآمد و مجسمه‌سازی نشانها و مدالهای بزرگ را از او آموخت. در 1913 یکی از طرحهای واشبورن در نمایشگاه قدیمی ‌پاریس برگزیده شد و مورد تجلیل قرار گرفت. دو سال بعد، او آثارش را در انجمن هنرمندان متحد پاریس نمایش داد و دومین جایزه را در یک نمایش برنده شد.
در 1915، واشبورن یک جایزه از نمایشگاه افتخاری پاناما- اقیانوسیه در سانفرانسیسکو دریافت کرد. یکی از مدالهایش در موزه کارنگی پتسبرگ، موجود است. سالهای بعد، او در موزه آلبرایت‌ـ ناکس در بوفالو، موزه ‌ایندیاناپولیس و موزه کارنگی در پیتسبرگ نمایش داد. او همچنین یادبود جوزف ویلسون در لوگانسپورت واقع در ‌ایندیانا و یادبود وایت در پارک راک کریک در واشنگتن دی. سی. را تمام کرد. مدالهای او از طرح شخصیتها در اتحادیه هنرهای عالی برکلی یافت می‌شوند. یک تندیس از دکتر بایرون رابینسون در کتابخانه پزشکی شیکاگو موجود است. آثار واشبورن در مجموعه‌هایی در پارک میلروی در رن سلر واقع در ‌ایندیانا، موسسه کارنگی در پیتسبرگ و در لوگانسپورت در ‌ایندیانا یافت می‌شود. ماری واشبورن در اکتبر 1932 درگذشت.
مأخذ:
DPAS, P. 370-371.
ترجمه آلاء‌السادات خلیق تهرانی  
تاریخ ثبت در بانک 18 اردیبهشت 1400