کد jr-45299  
عنوان اول نیوسام، آلبرت  
عنوان دوم متخصص لیتوگرافی و ناشنوای امریکایی  
نویسنده فرانسیس سی . هیگینز  
نویسنده هری جی لانگ  
مترجم لقمان سرمدی  
مترجم فهیمه شیرازی  
عنوان مجموعه دانشنامه ناشنوایان (دانا) ـ جلد سوم  
نوع کاغذی  
ناشر موسسه فرهنگی هنری فرجام جام جم  
سال چاپ 1388شمسی  
شماره صفحه (از) 1285  
شماره صفحه (تا) 1287  
زبان فارسی  
متن نیوسام، آلبرت ، متخصص لیتوگرافی و ناشنوای امریکایی.
در بیستم ماه مه 1809، در اِستیوبِنویل ، واقع در اوهایو، ناشنوا متولد شد. پدرش, که یک قایقران بود، مدت کوتاهی پس از تولد آلبرت, غرق شد. از مادرش هیچ اطلاعی در دست نیست. از این رو، این کودک یتیم تحت سرپرستی قیم قانونی تربیت و بزرگ شد. توماس هَمیلتون که در استیوبنویل هتل‌دار بود، سرپرستی وی را به عهده گرفت. از آنجا که نیوسام، قادر به شنیدن و سخن گفتن نبود، تقاضاهای خود را با طراحی و کشیدن اشیای مورد نظر خود روی کاغذ، تخته و حتی زمین مطرح می‌کرد. به همین دلیل بود که استعداد هنری‌اش به واسطه همین خودآموزی, شکوفا شد.
در 1819، زمانی‌که نیوسام دَه ساله بود، ویلیام پی. دیویس ، گدایی که همیلتون به او جا و مکان می‌داد، متوجه استعداد هنری این پسر بچه شد. دیویس به این هنرمند جوان علاقه‌مند شد و همیلتون را متقاعد کرد که به این کودک امکان شرکت و نام‌نویسی در مدرسه تازه ‌تأسیس ناشنوایان فیلادلفیا را بدهد؛ اما در واقع دیویس قصد سوء استفاده از این پسر بچه را داشت و می‌خواست با استفاده از او، همدردی مردم را جلب کرده، گدایی کند. دیویس در جریان سفر، مهارت خود را در جلب نظر مردم، به نیوسام نشان داد و او را برادر خویش معرفی کرد.
در ماه می 1820، دیویس و نیوسام به فیلادلفیا رسیدند. یک روز که پسرک در حال کشیدن طرحی بود، اسقف، ویلیام وایت , نخستین رئیس هیئت مدیره موسسه ناشنوایان, متوجه او شد. همین ملاقات تصادفی, موجب شد نیوسام از دست دیویس رهایی یابد و در موسسه مزبور پذیرفته شود. نیوسام در مدرسه, دانش‌آموزی نمونه بود و حافظه‌ای قوی و استعداد فراوانی در زمینه طراحی داشت و به همین دلیل آموزگارانش او را تشویق می‌کردند. او در 1826 دانش‌آموخته شد؛ اما یک سال دیگر در مدرسه ماند و به عنوان مربی، به آموزش طراحی به دانش‌آموزان پرداخت. نیوسام در هفده سالگی, کارآموز سفاس جی. چایلدز در فیلادلفیا شد. او نخستین کسی بود که به حکاکی روی مس می‌پرداخت. آموزگار و مربی‌اش، مردی فرانسوی به نام پیتر اس. دوال بود. نیوسام چهار سال برای چایلدز کار کرد و از سوی دیگر، در کلاسهای شبانه آکادمی هنرهای زیبای پنسیلوانیا شرکت می‌کرد. او به شدت عاشق طراحی بود، تا جایی که همواره می‌گفت: «هنرمندان دیگر برای ادامه زندگی نقاشی می‌کنند، اما من تنها به خاطر طراحی و نقاشی زندگی می‌کنم». از همین‌رو، توانست در حرفه و تخصص مورد علاقه خود، به موفقیتهای فراوانی دست یابد، و پس از مدتی به عنوان نگارگر و نقاش پرتره‌ها معروف و از همین راه, ثروتمند شد.
در زمانی دیگر، نیوسام, شاگرد هاگ بریدپورت ، جورج کاتلین و جیمز آر. لامبدین بود. او در 1855 نقاشی پرتره را از لامبدین فراگرفت؛ اما در این رشته هیچ‌گاه تبحر و مهارت پیدا نکرد. در 1858 امریکاییهای ناشنوا در هارتفورد، با پرده‌برداری از بنای یادبودی که نیوسام طراحی کرده بود، از توماس اچ. گالودت ، مربی پیشگام، قدردانی کردند.
نیوسام همواره از سلامت کافی برخوردار بود، ولی در اکتبر 1859 به طور جزئی فلج شد؛ به گونه‌ای که دیگر نمی‌توانست از دست راست خود استفاده کند؛ از همین رو دیگر نمی‌توانست به کار نقاشی و طراحی ادامه دهد. آثار نیوسام مورد تحسین و تشویق فراوان برخی هنرمندان روزگارش قرار گرفت. یکی از همین هنرمندان، درباره او چنین گفته است: بدون شک, نام آلبرت نیوسام با رشد و پیشرفت هنر لیتوگرافی در امریکا در ارتباط است و هیچ‌گاه فراموش نخواهد شد.
تنها پرتره معروف از نیوسام، در صفحه نخست کتاب سرگذشت آلبرت نیوسام اثر پیات مشاهده می‌شود که در 1868 منتشر شد.
موفقیتهای بزرگ حرفه‌ای نیوسام, مرهمی بر زندگی سرشار از بدبختی او بود. او با زنی به نام روزانا ادگار ازدواج کرد؛ ولی همسرش یک هفته بعد، او را ترک گفت. نیوسام آثار متعددی دارد؛ اما یکی از دوستان او که خودش را به تدریج به نیوسام نزدیک کرده بود، بیشتر مجموعه‌های او، از جمله کتابها و تصاویر چاپی کمیاب را دزدید و آنها را فروخت. در 1856، آتش، بیشتر آثار لیتوگرافی و تقریباً تمام آثار نقاشی زنده او را نابود کرد. او برای مدتی, بینایی یک چشم خود را از دست داد. سرانجام نیز بر اثر سکته، فلج شد. چون کار منظم و یا پس‌اندازی نداشت، او را از بیمارستان به نوانخانه منتقل کردند. دوستان با وفای او، از جمله دوال، با جمع‌آوری پول او را نجات دادند و تا وقتی که مکانی با امکانات مراقبتی آبرومندانه در آسایشگاهی در ولمینگتون واقع در دلاور یافتند، از او مراقبت کردند.
نیوسام در بیستم نوامبر 1864 در 56 سالگی چشم از جهان فروبست و در گورستان لورل هیلِ فیلادلفیا به خاک سپرده شد.
در 1934، پنج اثر حکاکی از نیوسام در نمایشگاه بین‌المللی هنرهای زیبا و کاربردی هنرمندان ناشنوا در موزه روئریچ نیویورک به نمایش گذاشته شد. این تابلوها، شامل تصاویری از توماس جفرسون ، فیلیپ سینگ فیزیک ، اسقف ویلیام وایت ، استفن جرارد و چارلز اچ. رید بود.
مآخذ:
DPAS, P. 274-276; GEDPD, Vol. 2, P. 241-242.
فرانسیس سی . هیگینز ؛ هری جی. لانگ
ترجمه لقمان سرمدی؛ فهیمه شیرازی  
تاریخ ثبت در بانک 18 اردیبهشت 1400