کد jr-44504  
عنوان اول مشاوره ناشنوایان  
عنوان دوم عنوان کتابی در زمینه مشاوره با ناشنوایان یا مشاوره برای آنان به زبان انگلیسی  
نویسنده مهری خراسانی  
عنوان مجموعه دانشنامه ناشنوایان (دانا) ـ جلد سوم  
نوع کاغذی  
ناشر موسسه فرهنگی هنری فرجام جام جم  
سال چاپ 1388شمسی  
شماره صفحه (از) 1184  
شماره صفحه (تا) 1185  
زبان فارسی  
متن مشاوره ناشنوایان، عنوان کتابی در زمینه مشاوره با ناشنوایان یا مشاوره برای آنان به زبان انگلیسی.
این کتاب درباره دو انسان در یک رابطه، یکی به عنوان مشاور و دومی به عنوان ناشنوای مراجعه‌کننده، است. آنها در تلاش برای دستیابی به درک دو جانبه هستند. از این رو, وظیفه این کتاب و خواننده آن, جست‌وجوی راهی برای قدرت بخشیدن به خود آگاه ناشنواست. نویسنده با نوشتن این کتاب, خواننده را به تجربه خودآگاهی فرا می‌خواند که در این جا آفریده می‌شود.
واژه‌های این کتاب, واژه‌هایی ساده و قابل پذیرش و احتمالاً قابل درک نیستند. زیرا اینها بیان احساسات یک ناشنواست. نویسنده, خانم ماریان کورکر فوق لیسانس مشاوره نویسنده ناشنوای انگلیسی است که روشی تلفیقی و انعطاف‌پذیر را مورد استفاده قرار داده و با مراجعه‌کنندگان شنوا و ناشنوا کار می‌کند.
مشاوره ناشنوایان کتابی جدید با موضوعی نو است. تأکید بر احترام به هویت ناشنوا و درک ناخودآگاه وجود ناشنواست. بخشهایی از کتاب به هنردرمانی ناشنوایان اختصاص دارد و مهارتهای دیدن, زبان درونی و درک زبان بدنی ناشنوایان موکداً مطرح شده است.
غالباً در مباحث مشاوره تأکید بر شنیدن و گوش دادن بوده است که ناشنوایان را با چالشهایی روبرو می‌سازد. در حقیقت کتاب حاضر برای نخستین بار, چالشهای ارتباطی فرهنگی و روشهای تحلیل مشاوره ناشنوایان را از دیدگاه یک ناشنوا مورد کاوش قرار داده است و نویسنده با استفاده از درک بدیع خود, تجربه ناشنوایان را در زمینه‌های مورد نیاز آنها طی فرآیند مشاوره مورد بررسی قرار می‌دهد.
بنابراین این کتاب با بررسی رابطه مشاور و ناشنوا و دستیابی به درک دوجانبه آنها می‌خواهد قدرت و اقتدار در ناشنوا به وجود بیاورد. از این رو، درصدد جست‌وجوی راهی برای قدرت بخشیدن به خودآگاه ناشنواست. نویسنده خواننده را به وجدان خودآگاه خود فرا می‌خواند.
نویسنده، خانم ماریان کورکر ، کارشناس ارشد مشاوره و نویسنده ناشنوای انگلیسی است که روشی تلفیقی و انعطاف‌پذیر را مورد استفاده قرار داده و با مراجعه‌کنندگان شنوا و ناشنوا کار می‌کند.
مخاطبان این کتاب، در درجه نخست، کسانی هستند که به تصور خود، ناشنوایان را بهتر از خودشان می‌شناسند و امید است مورد توجه همه شنوایان یا ناشنوایانی قرار گیرد که با ناشنوایان تماس دارند.
در حقیقت, مشاوره ناشنوایان کتابی با موضوعی نو در حیطه ناشنوایی است. تأکید کتاب بر احترام به هویت ناشنوا و درک ناخودآگاه وجود شنواست.
بخشهایی از کتاب به هنر درمانی ناشنوایان می‌پردازد و مهارتهای دیدن، زبان درونی و درک زبان بدنی ناشنوایان در آن مطرح شده است.
کتاب در دو حیطه نوشته شده است: 1. مراجعه ناشنوا و مشاور شنوا؛ 2. مشاوره ناشنوا به مراجعه‌کننده شنوا یا ناشنوا.
این کتاب تجربه یک عمر ناشنوایی و پانزده سال کار حرفه‌ای مشاوره است. غالباً در مباحث مشاوره تأکید بر شنیدن و گوش دادن بوده است که ناشنوایان به دلیل فقدان آن، با چالشهایی روبه‌رو هستند. کتاب حاضر برای نخستین بار، چالشهای ارتباطی، فرهنگی و روشهای تحلیل مشاوره ناشنوایان را از دیدگاه یک ناشنوا مورد کاوش قرار داده است و نویسنده با بهره‌گیری از درک بدیع خود، تجربه‌های ناشنوایان را فرایند مشاوره مورد بررسی قرار می‌دهد.
این کتاب، به قلم خانم گیتا موللی، کارشناس ارشد شنوایی‌شناسی، با نام مشاوره ناشنوایان: فرازها و فرود‌ها، در 1381 به فارسی ترجمه شد. و انتشارات رشد آن را به چاپ رساند و در 1382 به عنوان کتاب برگزیده دهمین جشنواره کتاب سال دانشجویی معرفی شد و لوح سپاس به مترجم آن اهدا شد.
مشخصات کتاب‌شناختی این اثر به شرح زیر است:
Corker, Marian, Counselling the Deaf Challenge, Jessica kingsley Pub, 1994, 260l P.
مهری خراسانی  
تاریخ ثبت در بانک 16 بهمن 1399