کد jr-40498  
عنوان اول خون  
عنوان دوم تأثیر عوامل خونی در ناشنوایی  
مترجم محبوبه مرشدیان  
عنوان مجموعه دانشنامه ناشنوایان (دانا) ـ جلد دوم  
نوع کاغذی  
ناشر موسسه فرهنگی هنری فرجام جام جم  
سال چاپ 1388شمسی  
شماره صفحه (از) 586  
شماره صفحه (تا) 586  
زبان فارسی  
متن خون، تأثیر عوامل خونی در ناشنوایی.
گویچه‌های قرمز خون در بردارنده فاکتور Rh (رسوس ) است؛ آنتی‌ژنی که در 85 درصد افراد وجود دارد (Rh مثبت) و در 15 درصد افراد وجود ندارد (Rh منفی). خونِ دارای Rh منفی هیچ‌گونه آسیبی در پی ندارد، مگر اینکه خون دارای Rh مثبت وارد جریان خون دارای Rh منفی گردد.
چنانچه مادری که دارای Rh منفی باشد فرزندی با Rh مثبت داشته باشد، اختلاط این فاکتورهای خونی باعث می‌شود مادر پادتنهایی برضد خون Rh مثبت کودک تولید کند. از آنجا که تولید این پادتنها زمان می‌برد، فرزند اول به ندرت تحت تأثیر آنها قرار می‌گیرد. اما در بارداری دوم، پادتنهای درون خون مادر، از طریق جفت عبور می‌کند و گویچه‌های خون فرزند را تخریب می‌کند. تخریب این گویچه‌های خونی باعث بروز مشکلاتی می‌شود، از جمله اریتروبلاستوز (نوعی بیماری که موجب ابتلا به یرقان حاد می‌شود) و فلج مغزی آتتوئید . تعداد بسیاری از این کودکان نیز به نقص شنوایی مادرزادی مبتلا می‌شوند.
کودکانی که در اثر ناسازگاری Rh ناشنوا می‌شوند، مجموعه‌ای از ویژگیهای مشابه را دارا هستند: نقص شنوایی ثابت و نامتغیر که در هر گوش یکسان است، کاهش رسانایی استخوانی ، نقص شنوایی به هنگام تولد و دشواریهای مکرر در گفتار، به ویژه در تلفظ حرف «س».
امروزه در امریکا مادران دارای Rh منفی به آسانی شناخته می‌شوند و برای پیشگیری از بروز صدمات و یا کاهش آنها درمانهایی نیز موجود است. در نتیجه، در کشورهای پیشرفته کودکان بسیار کمی به این نوع ناشنوایی مبتلا هستند.
مأخذ:
EDHD, P. 180.
ترجمه محبوبه مرشدیان
 
تاریخ ثبت در بانک 3 مهر 1399