کد jr-28412  
عنوان اول اوگاندا  
عنوان دوم وضعیت ناشنوایی و ناشنوایان در این کشور  
مترجم زهرا واعظی  
عنوان مجموعه دانشنامه ناشنوایان (دانا) ـ جلد اول  
نوع کاغذی  
ناشر موسسه فرهنگی هنری فرجام جام جم  
محل چاپ مجموعه تهران  
سال چاپ 1388شمسی  
شماره صفحه (از) 186  
شماره صفحه (تا) 187  
زبان فارسی  
متن اوگاندا، وضعیت ناشنوایی و ناشنوایان در این کشور.
پس از تشکیل مجمع قانون اساسی اوگاندا در ‌1994 تشکیل مجلس و روی کار آمدن دولت جدید و آغاز فعالیت آنها مطابق قوانین جدید در 1995‌، وضع معلولان به طور عموم و قشر ناشنوایان به طور خاص, سامان جدی‌تر و بهتری یافت. وضع جدید سیاسی, زمینه مساعد برای بسط فعالیتهای ناشنوایان را فراهم آورد و انجمن ملی ناشنوایان اوگاندا با همکاری اتحادیه ملی معلولان این کشور, خط‌مشی مدونی برای ارتقای اجتماعی، حقوقی و فرهنگی ناشنوایان, برنامه‌‌‌‌ریزی کرد.
بی‌ثباتیهای گذشته در اوگاندا و سیطره نیروهای استبدادی و استثمار بر زندگی مردم, بر فعالیت ناشنوایان, تأثیر منفی نهاده بود؛ اما قانون اساسی جدید، زمینه مساعدی برای آنان, فراهم می‌آورد. مجمع قانون اساسی, درباره زبان اشاره, قوانینی تصویب کرد که دولت را موظف به ارتقا و توسعه زبان اشاره برای ناشنوایان می‌کرد.
با افزوده شدن این بند، اوگاندا, نخستین کشور جهان است که در قانون اساسی آن، قوانین مربوط به زبان اشاره, درج شده است. این نکته, بیانگر به رسمیت شناختن و آمادگی دولت برای توسعه و پشتیبانی از منافع ناشنوایان در مسائل اقتصادی و سیاسی است .
پس از به رسمیت شناخته شدن زبان اشاره در قانون اساسی، در راستای دستیابی به این دستاوردها, انجمن ملی ناشنوایان اوگاندا با وظایف خطیری روبه‌رو شد و تا کنون اقدامات زیر را انجام داده است:
مدارس ویژه ناشنوایان گسترش یافت و در اغلب مناطق تحت پوشش انجمن ملی ناشنوایان اوگاندا, انجمن والدین دارای فرزندان ناشنوا وجود دارد و زبان اشاره, در اغلب مدارس, آموزش داده می‌شود. همچنین, زبان اشاره در اوگاندا مورد توجه قرار گرفته و وزارت آموزش و پرورش, آن را به رسمیت شناخته و آموزگارانی را برای ناشنوایان, تربیت کرده است.
زبان اشاره در تلویزیون اوگاندا نیز مورد استفاده قرار گرفته و رابطان این زبان, در مجلس و شوراهای محلی و در اداره آزمون راهنمایی و رانندگی, به انجام وظیفه می‌پردازند. همچنین، زبان اشاره در محاکم قضایی برای ناشنوایان نیازمند به آن, جریان دارد.
متصدیان مراکز و نهادهای مخابرات و ارتباطات مهم, موظف به ایجاد تسهیلات برای ناشنوایان شده‌اند و انجمن ملی ناشنوایان اوگاندا, موسسه ملی آموزش استثنایی ، همکاریهای لازم را برای گسترش آموزش و پرورش ناشنوایان, انجام داده است.
با وجود دستاوردهای یاد شده، مشکلات ناشنوایان در اوگاندا, کاملاً حل نشده است؛ و هنوز راهی طولانی در پیش است و انجمن ملی ناشنوایان این کشور, برای تحقق اهداف زیر تلاش می‌کند:
ایجاد تغییرات بنیادی در زندگی شخصی ناشنوایان اوگاندایی، با توجه به اینکه اوگاندا، یکی از فقیرترین کشورهای جهان است؛ تأمین منابع درآمد برای ناشنوایان و فعالیتهای عمومی ناشنوایی؛ جذب کمکهای مالی خارجی.
به رغم این مسائل و مشکلات، ناشنوایان اوگاندا, از اینکه اولین جامعه ناشنوایان جهان وجود دارد که در قانون اساسی خود، موادی مربوط به ناشنوایان هست، همواره به خود می‌بالند.
انجمن ملی ناشنوایان اوگاندا, به این نکته توجه دارد که فعالیتهای ناشنوایان در کشورهای جهان سوم, بدون حمایت جوامع ناشنوایان کشورهای پیشرفته, امکان‌پذیر نیست. از این رو، یکی از فعالیتهای آن, ایجاد ارتباط و تعامل مثبت بین فعالیتهای ناشنوایی اوگاندا و نهادهای غربی بوده و نیازمند تلاشهای مشترک و هماهنگ منطقه‌ای و بین‌المللی است.
اما برخی از راهبردهایی که انجمن ملی ناشنوایان اوگاندا برای ارتقای زبان اشاره اتخاذ کرده, عبارت‌اند از: افزایش آگاهی یه اهمیت زبان اشاره, از طریق رسانه‌های عمومی؛ شناسایی ناشنوایان متعهد و آگاه و به کارگیری آنان در مراکز و تشکلهای اجتماعی‌ـ سیاسی؛ همکاری با سایر تشکیلات مرتبط با ناشنوایان؛ برگزاری سمینارها و همایشها. انجمن ملی ناشنوایان اوگاندا, درصدد تحکیم رهبری ناشنوایان برای ایجاد مدیریتی منسجم و کارآمد برای رسیدن به اهداف یاد شده است.
مأخذ:
WFD News, vol. 16, No. 2, July 2003, P. 10-11.
ترجمه زهرا واعظی  
تاریخ ثبت در بانک 22 اردیبهشت 1399