کد jr-28407  
عنوان اول اندرسون، گلن. بی  
عنوان دوم آموزگار ناشنوای امریکایی و وکیل انجمن ناشنوایان  
مترجم محمدهادی سهرابی  
عنوان مجموعه دانشنامه ناشنوایان (دانا) ـ جلد اول  
نوع کاغذی  
ناشر موسسه فرهنگی هنری فرجام جام جم  
محل چاپ مجموعه تهران  
سال چاپ 1388شمسی  
شماره صفحه (از) 174  
شماره صفحه (تا) 174  
زبان فارسی  
متن اندرسون، گلن. بی. ، آموزگار ناشنوای امریکایی و وکیل انجمن ناشنوایان.
در شانزدهم اکتبر 1945 در ایلینویز ، در ایالت شیکاگو، در خانواده‌ای سیاه‌پوست به دنیا آمد. او در یک مدرسة روزانه که 150 دانش‌آموز ناشنوا داشت، ثبت نام شد و بعداً به دبیرستان پارکر ، رفت و او یکی از حدوداً پانزده دانش‌آموز ناشنوای آنجا بود که چند صد دانش‌آموز شنوا نیز داشت. اندرسون، به رغم علاقه‌اش به نقشه‌کشی، به مدرسة فنی حرفه‌ای وارد شد؛ زیرا عملی کردن علاقه‌اش، به معنای چندین ساعت مسافرت با اتوبوس در هر روز بود. یک روز بعد از ظهر، در کلاس درس دبیرستان پارکر، اندرسون، یک بروشور تبلیغاتی مربوط به کالج گالودت را دید؛ دانشکده‌ای که اسم آن را هم نشنیده بود. هرچند معلم او، آن برگة دانشکدة آگهی را مچاله کرد و به او گفت که چنین فرصتی برای او به وجود نخواهد آمد، اندرسون به این بی‌حرمتی اعتنایی نکرد و به ثبت‌نام در کلاسهای بالاتر تا دانش‌آموختگی از آن دبیرستان، ادامه داد و در دانشگاه ایلینویز شمالی ثبت‌نام کرد. پس از یک نیمسال تحصیلی در آنجا، او به دانشکدة گالورت، منتقل شد؛ و با مدرک کارشناسی روان‌شناسی در 1968، دانش‌آموخته شد.
اندرسون، اهداف حرفه‌ای بلندی داشت. او فعالیت خود را ادامه داد و موفق به کسب مدرک کارشناسی ارشد در مرکز مشاورة توان بخشی در دانشگاه ایالت آریزونا در سال 1970 و نیز دکترای تخصصی در یک مرکز مشاوره در دانشگاه نیویورک در 1982 شد.
اندرسون در سال 1970، نخستین فرد ناشنوایی شد که برای یک سمت توان‌بخشی حرفه‌ای در خدمات توان‌بخشی میشگان استخدام شد. او از سال 1975 تا سال 1982، مدیر برنامه‌ریزی برنامة تحصیلی پیوسته برای بزرگسالان ناشنوا در دانشکدة محلی لاگواردیا در دانشگاه نیویورک بود. از 1982 به بعد، به عنوان مدیر تربیتی برای مرکز تربیت و توان‌بخشی به ناشنوایان و کسانی که مشکلات شنوایی دارند، در دانشگاه آرکانزاس در شهر لیتلراک ، فعالیت می‌کرد.
در این دوره، بسیاری از دوره‌های دانشگاهی را در موضوعاتی از قبیل: عمل نظارت شده در مدیریت موردی توان‌بخشی، اصول و فنون مشاوره با ناشنوایان، توان‌بخشی ناشنوایی و اختلال شنوایی و رفتار انسان تدریس کرد. او همچنین به عنوان رئیس برنامة کنفرانس ملی تقویت و توان‌بخشی نوجوانان کم‌شنوا ، در کنفرانس دو سالانة انجمن ناشنوایی و توان‌بخشی امریکا و اولین همایش ملی با موضوع استخدام ناشنوایان و کم‌شنوا، فعالیت داشت.
زمانی که او در کمیتة مشورتی ملی روی طرح کودکان سیاه‌پوست ناشنوا و خانواده‌هایشان، فعالیت می‌کرد و یا در هئیت منتخب فرماندار آرکانزاس، دربارة افراد دچار ناتوانی عضویت داشت (او چندین سال رئیس آن هئیت بود) و به کمیتة مشورتی ملی طرح تنوع فرهنگی در دانشگاه ایالت سان‌دیه‌گو کمک می‌کرد، فعالیتهای حرفه‌ای او به طور فزاینده‌ای محتوا و ابعادی فرهنگی یافت. او یکی از اعضای انجمن امریکایی مشاوره و توسعه ، انجمن توان‌بخشی و ناشنوایی امریکا، انجمن توان‌بخشی ملی و مدافعان ملی ناشنوایان سیاه‌پوست بود و استانداردهایی برای پرورش رابطان زبان اشاره و افزایش قابلیت استخدام ناشنوایان، منتشر ساخت. به علاوه، او بیش از یکصد مقاله برای کنفرانسها و همایشهای گوناگون، ارائه داد. اندرسون، دربارة کودکان ناشنوای سیاه‌پوست، گفت‌‌‌وگوهای بسیاری را با عناوینی از قبیل: گفتگوی مستقیم دربارة سیاه بودن و ناشنوا بودن در امریکا، یک ناشنوای سیاه‌پوست امریکایی موفق بودن، فراگیری تاریخ سیاه‌پوستان از طریق مطالعة سکه‌های افریقایی، و نقش و کمک افریقایی‌ـ امریکاییها در غرب امریکا ارائه داد. برای اندرسون هیچ سدی برای به دست آوردن درجات عالی در هر دو زمینة ورزش و فعالیتهای دانشگاهی وجود نداشت. اندرسون، به کلوپ هزار امتیاز دانشگاه گالودت در رشتة بسکتبال پیوست و موفقیتهای چشمگیری در این رشته به دست آورد. او یک تمام ستاره برای بسیاری از تیمها در رقابتهای حذفی نقاط مختلف کشور بود و به عنوان ورزشکار برتر 1968، از سوی دانشکده گالودت، انتخاب شد و به دنبال آن، به عضویت انجمن ورزشی امریکا در سالن فیم ناشنوایان ، انتخاب شد. او در بسیاری از رقابتهای حذفی به عنوان مربی بسکتبال، خدمت کرد و بسیاری از جوانان ناشنوا را در کسب مهارتهای ورزشی، هدایت کرد.
در 1994، اندرسون به عنوان رئیس هیئت ‌امنای دانشگاه گالودت، انتخاب شد؛ نخستین افریقایی‌ـ امریکایی و دومین ناشنوایی که در تاریخ آن دانشگاه به این مقام رسیده بود. او از 1989 به عنوان یکی از اعضای هیئت مدیرة دانشگاه خدمت می‌کرد. دانشگاه گالودت، دلایل انتخاب او را فهم گسترده از موضوعات در مراحل آموزشی بالا، تعهد نسبت به تقویت آموزش دوره‌های کارشناسی، عالی بودن در تحقیق و مطالعات دانشگاهی و داشتن ویژگیهای عالی در رهبری، ذکر کرد.
مأخذ:
DPAS, P. 9-11.
ترجمة محمدهادی سهرابی
 
تاریخ ثبت در بانک 22 اردیبهشت 1399