کد jr-28401  
عنوان اول انجمن ناشنوایان الکساندر گراهام بل  
عنوان دوم مرکز آموزشی، اطلاع‌رسانی، انتشاراتی و خدماتی ویژة ناشنوایان  
مترجم محمدعلی جعفری  
عنوان مجموعه دانشنامه ناشنوایان (دانا) ـ جلد اول  
نوع کاغذی  
ناشر موسسه فرهنگی هنری فرجام جام جم  
محل چاپ مجموعه تهران  
سال چاپ 1388شمسی  
شماره صفحه (از) 165  
شماره صفحه (تا) 166  
زبان فارسی  
متن انجمن ناشنوایان الکساندر گراهام بل ، مرکز آموزشی، اطلاع‌رسانی، انتشاراتی و خدماتی ویژة ناشنوایان.
این سازمان خصوصی و غیرانتفاعی، به عنوان یک مرکز اطلاعرسانی و ناشر و هوادار شیوههای موثر آموزش به ناشنوایان و نیمه‌ناشنوایان، تلاش میکند تا تواناییهای آنان را در تکلم، لب‌خوانی، استفاده از باقیماندة شنوایی برای افراد نیمه‌شنوا و پرورش زبان گفتاری‌ـ نوشتاری را بهبود بخشد. به علاوه، هدف این سازمان، آن است که مبتلایان به مشکلات شنوایی را قادر سازد تا مستقل عمل کنند.
این انجمن امریکایی، در 1890، برای ارتقای آموزش تکلم به ناشنوایان، تأسیس شد و نخستین اعضای این سازمان، غالباً معلمان بیان و آواشناسی بودند که شیوة گفتار بصری را به کار میگرفتند؛ یعنی دستگاهی از نمادهای مکتوب که ساختمان تشریحی اصوات گفتاری را ارائه میدهد و به دست الکساندر ملویل بل ، پدر الکساندر گراهام بل، مخترع تلفن، ابداع شده بود. این سازمان بین‌المللی به چهارهزار و پانصد عضو، در 38 کشور، خدمترسانی میکند و اعضای آن، در پنج گروه قرار میگیرند: متخصصان در زمینة ناشنوایی، والدین کودکان نیمه‌ناشنوا، سالمندان ناشنوایی که قادر به تکلم و لب‌خوانی هستند، گروه دیگری که اهمیت ارتباط شفاهی را باور دارند.
اگرچه این سازمان به عنوان طرفدار فعال گفتار برای ناشنوایان آغاز به کار کرد، گرایش آن، کم‌کم توسعه یافت و شامل تحقیق، حمایت از خانوادهها و کمک مالی برای یاری رساندن به دانشآموزان ناشنوای دارای شنوایی برابر حاضر در سرِ کلاسها شد. این انجمن، پشتیبان مالی آموزشگاهها و برگزارکنندة همایشهای دوسالانه است. همچنین، مجلة تخصصی دوماهانة ولتا ریویو و مجلة، کودکان ما و خبرنامة نیوساندز (ده شماره در سال) را منتشر میکند. به علاوه، این انجمن، کتابهای مورد نظر خود را از طریق نامههای سفارشی پستی، برای اعضا ارسال میکند و کتابهایی را نیز در زمینة موضوعات گفتاری به معلمان، والدین و سالمندان نیمه‌ناشنوا، ارائه میدهد.
سه بخش مجزای این سازمان، بر نیازهای سه گروه مشخص، تمرکز دارد: سالخوردگان ناشنوا (بخش سالمندان ناشنوای گویا )، پدران و مادران (سازمان بین‌المللی پدران و مادران ) و معلمان (سازمان بین‌المللی آموزش به کم‌شنوایان ).
بخش سالمندان ناشنوای گویا: این بخش خیریه و غیرانتفاعی، در 1964، برای بهبود آموزش، استخدام و ایجاد فرصتهای شغلی برای ناشنوایان، تشکیل شد. اعضای آن، خبرنامه، کتاب راهنمای اعضا و کمک‌هزینة تحصیلی دریافت میکنند و به برنامههای طراحی شده برای کمک به والدین کودکان مبتلا به مشکلات شنوایی دسترس دارند.
سازمان بین‌المللی والدین: این بخش، کمکهای ویژهای را در اختیار آن دسته از خانوادههای کودکان مبتلا به مشکلات شنوایی قرار میدهد که علاقهمند ارتقای آموزشهای شنیداری‌ـ گفتاری هستند. عضویت در این سازمان، برای همة افراد انجمن، آزاد است و خدمات آن، شامل امکان دریافت مجلة کودکان ما، استفاده از آموزشگاه خانواده، کمک‌هزینههای تحصیلی و شبکة سراسری حمایت مالی از خانوادهها در امریکا و کاناداست.
سازمان جهانی آموزش کم‌شنوایان: این بخش ویژه، در 1967 تشکیل شده و دستاندرکار ارتقای آموزش شنیداری‌ـ گفتاری کودکان و بزرگسالان ناشنواست. اهداف این گروه، شامل توسعة آموزش موثر گفتاری و برنامههای ارتباطی، تحقیق دربارة ارتباط شفاهی و تبادل اطلاعات میان آموزگاران است.
مأخذ:
EDHD, P. 8.
ترجمه محمدعلی جعفری  
تاریخ ثبت در بانک 22 اردیبهشت 1399