کد jr-28400  
عنوان اول انجمن ناشنوایان اسکاتلند  
عنوان دوم نهادی برای هماهنگی آموزش و پرورش ناشنوایان در اسکاتلند و خدمات‌رسانی به آنها  
نویسنده تام مک لارن  
مترجم زهرا واعظی  
عنوان مجموعه دانشنامه ناشنوایان (دانا) ـ جلد اول  
نوع کاغذی  
ناشر موسسه فرهنگی هنری فرجام جام جم  
محل چاپ مجموعه تهران  
سال چاپ 1388شمسی  
شماره صفحه (از) 164  
شماره صفحه (تا) 165  
زبان فارسی  
متن انجمن ناشنوایان اسکاتلند ، نهادی برای هماهنگی آموزش و پرورش ناشنوایان در اسکاتلند و خدمات‌رسانی به آنها.
تا قرن نوزدهم میلادی، خدمات داوطلبانه به ناشنوایان در اسکاتلند، در دو زمینة تحصیل کودکان و حمایت معنوی بزرگسالان، در سطح بسیار محدود، انجام می‌گرفت. پس از آن، انجمنهای محلی گوناگون، فعالیت خود را آغاز کردند؛ ولی پس از مدتی ضرورت هماهنگ‌سازی اقدامات تمام آنان به وسیلة یک مجمع ملی احساس شد. به همین منظور، انجمن ملی ناشنوایان به سال 1927، تأسیس شد. فعالیتهای مستقل مراکز مربوط به ناشنوایان، آثار منفی و زیانباری در پی داشت و نهادی که تمام اقدامات جاری را هماهنگ می‌کرد، مانع از فعالیتهای تکراری می‌شد و با انتقال اطلاعات مربوط به ناشنوایان و ناشنوایی، تعامل زنجیروار فعالیتها را میسر می‌کرد و همة موسسات فعال در عرصة رفاه کودکان، نوجوانان و بزرگسالان ناشنوا را به یکدیگر متصل می‌کرد.
برای نخستین بار، در اجلاسیه‌ای که به کمک موسسة ملی ناشنوایان در لندن، که اکنون موسسة ملی سلطنتی ناشنوایان نام دارد، برگزار شد، ضرورت تشکیل این انجمن، مطرح و بررسی شد. همکاری بین موسسة ملی و انجمن اسکاتلند در چارچوب توافقنامه، هنوز ادامه دارد. این انجمن، به رغم وابستگی ساختاری به موسسة ملی‌ـ سلطنتی ناشنوایان، در منطقه، مستقل عمل می‌کند. از آنجا که قوانین اسکاتلند با قوانین انگلستان و ولز متفاوت است، این توافقنامه، یک ضرورت بود.
انجمن ناشنوایان اسکاتلند، با جمعیتها و سازمانهای عضو و تمام افراد فعال در عرصة رفاه و خدمات‌رسانی به اقشار ناشنوایان اسکاتلند، همکاری می‌کند. گروهها و نهادهایی که در کمیتة اجرایی این انجمن عضویت دارند، عبارت‌اند از: انجمنهای نُه‌گانة داوطلب ناشنوایان بزرگسال اسکاتلند ، مجمع مقامات محلی اسکاتلند ، انجمن مدیران آموزشی ، انجمن آموزگاران ناشنوایان انگلستان در اسکاتلند ، موسسة آموزشی اسکاتلند ، واحد مدیران آموزشی و زنان معلم وابسته به انجمن ملی ناشنوایان ، مرکز اسکاتلندی آموزش و پرورش ناشنوایان ، انجمن ناشنوایان انگلستان ، انجمن سختْ‌شنوایان انگلستان ، کلیسای اسکاتلند ، هیئت مدیره‌های بهداشت اسکاتلند ، جامعة گفتار و حنجره‌شناسی اسکاتلند ، موسسة ملی‌ـ سلطنتی ناشنوایان، جامعة ملی کودکان ناشنوا در مناطق اسکاتلند ، انجمن مدیران مددکاری ، شورای ملی مددکاران اجتماعی ناشنوایان در اسکاتلند ، انجمن اسکاتلندی واسطه‌های ناشنوایان ، گروه مشاورة ناشنوایان و گروه زنگْ‌گوشی انگلستان .
به موجب مجموعة قوانین ناشنوایان اسکاتلند، لازم است هر یک از جمعیتهای ناشنوایی، دست کم یک ناشنوا را به نمایندگی خود در کمیتة اجرایی این انجمن، منصوب کنند. کمیته‌های اجرایی، در بخشهای مختلف اسکاتلند، جلسات منظم دارند. همچنین، با برگزاری جلسه‌های تخصیصی، موضوعات اساسی و اجرایی تصمیم‌گیری می‌شود. عناوین کمیته‌های تخصصی این گونه است: آموزش، مددکاری اجتماعی، پزشکی، فنی، هنر.
انجمن ناشنوایان اسکاتلند، تلاش کرده بحث و تعامل را بین نهادهای ناشنوایی در اسکاتلند، گسترش دهد تا علاقه و امکانات مختلف را جذب رشد ناشنوایان کند. این انجمن، با همکاری نمایندگان گروههای عضو، اجرای بسیاری از طرحهای ملی را آغاز کرده است. برخی از این طرحها عبارت‌اند از: راه‌اندازی برنامة آموزشی برای رابطان و واسطه‌های ناشنوا و زیرپوشش قرار دادن همة آنها؛ تأمین برنامه‌های تلویزیونی برای همة قشرهای ناشنوا جهت اطلاع‌رسانی، تبادل دانش و تجربه، آسیب‌شناسی گوش کودکان ناشنوا؛ تأسیس ساختمانهای عمومی مجهز به ابزارهای کمکی مناسب برای ناشنوایان؛ تأسیس نخستین کتابخانة تخصصی ناشنوایان در اسکاتلند و ارائة خدمات مشاوره‌ای از سوی ناشنوایان بزرگسال. این انجمن، به دلیل غیرانتفاعی بودن از سوی نهادهای دولتی، به طور منظم، پشتیبانی نمی‌شود و با فعالیت در زمینه‌های مختلف ناشنوایی، بخشی از هزینه‌های خود را تأمین می‌کند. این انجمن، فقط یک تشکیلات هماهنگ کنندة نهادها و جمعیتهای فعال در عرصة ناشنوایی است و پاسخگوی مراجعه‌کنندگان شخصی نیست و در واقع، از طریق تشکلهای عضو خود، با سایران، ارتباط برقرار می‌کند.
مأخذ:
GEDPD, Vol. 3, P. 10-11.
تام مک‌لارن
ترجمه زهرا واعظی  
تاریخ ثبت در بانک 22 اردیبهشت 1399