کد jr-28260  
عنوان اول انجمن متخصصان ناشنوای امریکا  
عنوان دوم تشکل ناشنوایان متخصص در رشته‌های مختلف  
نویسنده کلیفورد آر رولی  
مترجم محبوبه مرشدیان  
عنوان مجموعه دانشنامه ناشنوایان (دانا) ـ جلد اول  
نوع کاغذی  
ناشر موسسه فرهنگی هنری فرجام جام جم  
محل چاپ مجموعه تهران  
سال چاپ 1388شمسی  
شماره صفحه (از) 160  
شماره صفحه (تا) 162  
زبان فارسی  
متن انجمن متخصصان ناشنوای امریکا ، تشکل ناشنوایان متخصص در رشته‌های مختلف.
در چهارم نوامبر 1966، نُه ناشنوا، از جمله چند روان‌شناس، مهندس و دارای سایر تخصصها، با هدف تأسیس سازمانی منحصر به فرد برای متخصصانی که ناشنوا هستند، در نیویورک، گرد هم آمدند. نتیجة این گردهمایی، تأسیس انجمن متخصصان ناشنوای امریکا بود.
اهداف: از ابتدا، ده هدف برای این تشکل در نظر گرفته شد: 1. اثبات این نکته به جامعه که در هر حرفه و تخصصی، ناشنوایان حضور دارند و به طور کلی، برطرف کردن تصورات اشتباه و دیرینه در خصوص ناشنوایان؛ 2. فراهم آوردن زمینه‌ای برای اجتماع و جامعه‌پذیری متخصصان ناشنوا و ترغیب و تشویق آنان به سهیم شدن در تجربیات حرفه‌ای و فکری یکدیگر؛ 3. اشاعه و ترویج مفهوم تخصص و رفتار حرفه‌ای در میان اعضای خود؛ 4. تشویق آن دسته از اعضای جامعة ناشنوایان که از استعداد لازم برخوردارند، به دنبال کردن دوره‌های حرفه‌ای و کمک به آنها در دستیابی به اهداف حرفه‌ای خود؛ 5. فعالیت به مثابة سازمانی مشاوره‌ای تا برای دانشجویان ناشنوا و جوان، نویددهنده باشد و با توجه به اهداف حرفه‌ای آنان، به ارائة راهنماییهای آموزشی و شغلی و سایر کمکها مبادرت کند؛ 6. حضور به عنوان الگو و الهام‌بخش ناشنوایان در دنبال کردن و رسیدن به اهداف حرفه‌ای و تخصصی؛ 7. ترغیب، تشویق و همکاری با تلاشهایی که هدف از آنها، ایجاد و ارتقای گروهی از رهبران فرهیخته و آگاه جامعة ناشنوایان است؛ 8. ترغیب به توسعه و غنی‌سازی فرهنگی ناشنوایان و مشارکت فعال در این فرآیند؛ 9. فعالیت به عنوان نماینده و سخنگوی معتبر از جانب متخصصان ناشنوا در امور مربوط به آموزش، حقوق مدنی، توان‌بخشی شغلی، رفاه اجتماعی و قانونگذاری؛ 10. حضور به عنوان گروهی داوطلب و منبع فراهم‌آورندة خدمات و اطلاعات برای تأسیسات، سازمانها، طرحها و سایر برنامه‌‌های خاص مرتبط به ناشنوایان.
تنوع مسائل حرفه‌ای مورد توجه اعضا، همچنین دستاوردهای خارق‌العادة آن، بسیار قابل توجه است. نخستین مسئولان آن، برای نمونه، آلبرت‌هلیباک ، ادگار بلوم ، فرانسیس‌سلانو و جان‌سیدل ، به ترتیب، طراح و مسئول هزینه‌ها، شیمیدان، معلم و مأمور بیمه و شرکت سرمایه‌گذاری بودند.
عضویت: این انجمن 1978، دربردارندة پنجاه عضو با سوابق حرفه‌ای بسیار گوناگون بود. که شامل یک پروفسور جراحی تجربی، یک محقق شیمیدان، یک وکیل، یک مهندس سیستم‌، یک طراح هنری، یک کتابدار، یک برنامه‌نویس، و یک روان‌شناس بود. همچنین، برخی افراد برجستة شنوا نیز در آن حضور داشتند، همانند ادنا لوین ، که عضو افتخاری بود.
فعالیتها: پس از نخستین گردهمایی انجمن متخصصان ناشنوای امریکا در سال 1966، آنها مسئولان موقت انجمن را بر طبق اساسنامه و آیین‌نامة خود، تدوین کردند. نخستین کسانی که به موجب اساسنامه انتخاب شدند، عبارت بودند از: ادگار بلوم، آلبرت هلیباک، دونالد بالانتین ، مارتین استرنبرگ ، باربارا بروئزچز ، جان‌سیدل و آلن سوسمن . در همین دوران و اوایل کار انجمن در سالهای نخست دهة 1970، ضیافت شام، هر ماه در باشگاه مهندسان در نیویورک سیتی برگزار می‌گردید. بعدها این برنامه به طور معمول در اتاق کنفرانس داوطلبان ، واقع در موسسة طب توان‌بخشی مرکز پزشکی دانشگاه نیویورک ، برگزار می‌شد.
این انجمن، در سی‌ام آوریل 1970 و به موجب قوانین ایالت نیویورک، به ثبت رسید و در هجدهم نوامبر 1971، به عنوان سازمانی معاف از مالیات، شناخته شد. این معافیت از مالیات، بسیار مهم بود؛ چرا که باعث تسریع روند تأسیس صندوق کمک هزینة تحصیلی شد تا اعضای جامعة ناشنوایان به ادامة فعالیتهای تخصصی و حرفه‌ای خود، تشویق شوند. تا 1978 که نخستین سال فعالیت شدید انجمن بود، 38 بورس تحصیلی بالغ بر پنج هزار دلار به دانشجویان ناشنوایی تعلق گرفت که هم دارای استعداد علمی بودند و هم نیازمند کمک مالی.
شاید بتوان گفت که عموم مردم، این انجمن را بیشتر به خاطر حمایت مالی آن از یک گردهمایی سالیانه می‌شناسند. در این گردهمایی، بورسهای تحصیلی به افراد شایسته اعطا می‌گردید. سپس، شرکت‌کنندگان، در میزگردی به بحث دربارة موضوعی مرتبط و بحث‌انگیز می‌پرداختند و در پایان نیز، مخاطبان می‌توانستند در این بحث، شرکت کنند. گاهی موضوعات مورد بحث از اهمیت خاصی برای ناشنوایان برخوردار بود که موضوع معافیت ویژة ناشنوایان از مالیات، از آن جمله بود. برخی اوقات نیز، موضوعاتی چون برنامه‌های فضایی، هم برای ناشنوایان و هم برای افراد عادی جالب توجه بود، به بحث گذاشته می‌شد.
انجمن، خبرنامه‌ای را نیز در چند شماره در سال منتشر می‌کرد. این خبرنامه، در بردارندة شرح ‌حال اعضای انجمن و فعالیتهای محلی مورد علاقة متخصصان ناشنوا بود.
در 1975 انجمن امریکایی پیشبرد علم ، گرد‌همایی سالیانة خود را در نیویورک، برگزار کرد و در طی آن، کنگرة دانشمندان دارای معلولیت جسمانی: استعدادها و مشکلات ، برگزار گردید. در شانزدهم آوریل 1977، انجمن به همراه سایر سازمانهای نیویورک، در اقدامات منتهی به تأسیس یک سازمان جدید، یعنی مرکز قانون و ناشنوایان نیویورک ، نقش فعالی ایفا کرد.
تحولات: در 1979 در اساسنامه و آیین‌نامة انجمن متخصصان ناشنوای امریکا تجدید ‌نظر صورت گرفت تا به یک سازمان ملی تبدیل شود و بنابراین دفاتر آن در مناطق مختلف کشور، تأسیس گردید. برای نمونه، دفتر نیوجرسی و نیویورک سیتی، هر کدام با داشتن مسئولان و فعالیتهایی مختص به خود، آغاز به کار کردند.
این تجدید سازمان، به نتایج مطلوبی نینجامید و انجمن، نیروی محرک خود را از دست داد و از جنب و ‌جوش افتاد. ساختار آتی این انجمن، هر چه باشد، باید گفت که در زمانی که تخصص داشتن یک فرد ناشنوا، چیزی دور از ذهن بود، با همت ناشنوایان، تحقق یافت و متخصصان ناشنوا در نیویورک و حومة آن، اتحاد نیز پیدا کردند.
مأخذ:
GEDPD, Vol. 1, P. 23-24.
کلیفورد آر. رولی
ترجمه محبوبه مرشدیان  
تاریخ ثبت در بانک 21 اردیبهشت 1399