کد jr-28256  
عنوان اول انجمن فرهنگی ناشنوایان شفق  
عنوان دوم مرکزی برای تأمین نیازهای فرهنگی ناشنوایان و ارتقای سطح علمی آنان با برگزاری کلاسهای آموزشی  
نویسنده بهزاد اشتری  
عنوان مجموعه دانشنامه ناشنوایان (دانا) ـ جلد اول  
نوع کاغذی  
ناشر موسسه فرهنگی هنری فرجام جام جم  
محل چاپ مجموعه تهران  
سال چاپ 1388شمسی  
شماره صفحه (از) 152  
شماره صفحه (تا) 152  
زبان فارسی  
متن انجمن فرهنگی ناشنوایان شفق، مرکزی برای تأمین نیازهای فرهنگی ناشنوایان و ارتقای سطح علمی آنان با برگزاری کلاسهای آموزشی.
این انجمن، در دهة چهل شمسی در تهران و به دست چند نفر از ناشنوایان تحصیل‌کرده و فعال، تأسیس شد و محل آن در فرهنگسرای پارک شفق است. این انجمن، در دورة حیات خود، فعالیتهای بسیاری داشته که از جملة آنها، برگزاری سمینارهایی دربارة مسائل ناشنوایان، انتشار مجله و تشکیل کلاسهای تقویتی زبان فارسی برای ناشنوایان است. محرومیتهای ناشی از ناشنوایی و نیاز مضاعف این قشر برای ارتقای ارتباطات اجتماعی، همچنین ضرورت کنترل رفتارها و ارتباطات تا مرحله نهادینه شدن، اصلی‌ترین هدف از تأسیس این انجمن بوده است.
وجود این انجمن، پارک شفق را به محل تجمع و دیدار نوجوانان و جوانان ناشنوا تبدیل کرده است. رفتارهای نامناسب معدودی ناشنوا در این تجمع، انتقاداتی را برانگیخته و تا حد مخالفت با اصل تشکیل این انجمن، پیش رفته است. ساختار اجتماعی شهر تهران و ساز و کار روابط اجتماعی و مشکلات ناشی از آن، مسئولان انجمن را وا داشت تا با تدبیرهای کارشناسی شده، از فضا و امکانات پارک شفق، استفادة بهتری کنند. آنها، همچنین از اولیای ناشنوایان برای پیشبرد اهداف انجمن، دعوت به همکاری و کمک کرده‌اند.
مآخذ:
باغچه‌بان، ثمینه، بهرة ناشنوایان، تهران، امیرکبیر؛ پاکزاد، محمود، هیاهو در دنیای سکوت، تهران، سازمان چاپ و انتشارات، 1376؛
اطلاعات شخصی نویسنده.
بهزاد اشتری  
تاریخ ثبت در بانک 21 اردیبهشت 1399