کد jr-28246  
عنوان اول انجمن جوانان ناشنوا  
عنوان دوم تشکلی از ناشنوایان اصفهان  
نویسنده اباذر نصر  
عنوان مجموعه دانشنامه ناشنوایان (دانا) ـ جلد اول  
نوع کاغذی  
ناشر موسسه فرهنگی هنری فرجام جام جم  
محل چاپ مجموعه تهران  
سال چاپ 1388شمسی  
شماره صفحه (از) 144  
شماره صفحه (تا) 145  
زبان فارسی  
متن انجمن جوانان ناشنوا، تشکلی از ناشنوایان اصفهان.
حضور و مشارکت جوانان در مسائل اجتماعی، بیانگر، پویایی جامعه است و با سلامت تک تک افراد جامعه در ارتباط است. این قاعده، در ناشنوایان هم صادق است. دانش‌آموختگی دانشجویان و پایان یافتن تحصیلات دانش‌آموزان ناشنوا و عدم ارتباط آنها با جامعه و گوشه‌نشینی آنها و شرکت نکردن در فعالتهای اجتماعی، یکی از مشکلات بسیار مهم این قشر از جامعه بوده است. از این رو، عده‌ای از ناشنوایان اصفهان، با هدف زدودن این مشکل به تأسیس محلی مناسب برای اجتماع جوانان ناشنوا و راهنمایی آنها پس از تحصیل، مبادرت ورزیدند.
غیردولتی بودن این تشکل بایسته است تا خود جوانان، ادارة آن را برعهده بگیرند و استعدادهای خود را نمایان سازند. کانون ناشنوایان استان, به عنوان تشکل غیردولتی ناشنوایان، عملکردی فعال در عرصة جوانان نداشت. البته، راهنماییها و اندرزهای پیشکسوتان امور ناشنوایان باعث شد که این انجمن با هدف ارتقای سطح آگاهیهای ناشنوایان و مطرح کردن آنها در جامعه شکل گرفت.
با برگزاری انتخابات در مجمع عمومی انجمن جوانان در اسفند ماه 1380, اعضای هیئت مدیرة انجمن برای مدیریت امور جوانان از سوی اکثریت جوانان، انتخاب شدند و با همکاری کانون ناشنوایان, زمینة فعالیت جوانان، فراهم شد و این همکاری تا پایان سال بعد، ادامه داشت که ناگاه، مسئولان کانون ناشنوایان، اعلام کردند که کانون با مشکل جا مواجه می‌شود و دیگر، جایی برای جوانان در این محل نیست.
منتخبان جوانان ناشنوا که با وجود مشکلات فراوان و حمایت اندک نهادهای دولتی و مردمی, عزم خود را جزم کرده بودند تا کارنامة قابل قبولی را از خود بر جای گذارند، انحلال انجمن را به معنای انزوای دوباره جوانان ناشنوا می‌دانستند؛ بنابراین با پی‌گیری مستمر و تلاش بسیار، موفق شدند انجمن را برپا نگه دارند و با همکاری سازمان بهزیستی استان, توانستند ساختمانی برای فعالیت جوانان تهیه کنند و این بار, انجمن جوانان ناشنوا, به صورت مستقل, فعالیت خود را آغاز کرد.
امروزه این انجمن با نام جدید «انجمن جوانان مهر سخن»، در آستانة دریافت پروانة فعالیت و اعتبارنامه و ثبت است. مدیریت جدید انجمن، پس از برگزاری انتخاباتی, در 28 آذر ماه 1382، فعالیت خود را آغاز کرده است.
مدیریت: مدیریت کنونی این انجمن، برعهدة خلیل رحیمی، دارای دیپلم نقشه‌کشی ساختمان است. وی متولد 1358 است و در 1368، به دلیل ابتلا به بیماری, شنوایی خود را از دست داد. انجمن جوانان مهر سخن، سازمان غیردولتی, غیرتجاری, غیرانتفاعی و غیرسیاسی است و موضوع فعالیت آن عبارت است از: فعالیتهای فرهنگی ویژه جوانان، نظیر: تشکیل کلاسهای فوق برنامه, برگزاری اردوهای علمی, فرهنگی و تفریحی, برگزاری مسابقات فرهنگی, برپایی مراسم ویژه در مناسبتها و اعیاد، و... ، ایجاد محیط سالم و فرهنگی و برای جوانان ناشوا برای گفت‌وگو با هم به زبان خودشان. این تشکل، پاسخی به این نیاز فکری و ذهنی است، که هدف آن، بالا بردن سطح فرهنگی و اجتماعی جوانان شنواست. اعضای شورای این انجمن، عبارت‌اند از: آقایان طالبی, رحیمی, عباسی, صفایی, تیموری, قندی و خانمها حفیظی‌راد, صبوری‌زاده و فتحی.
عضوگیری: انتخاب اعضا، مطابق ضوابط است و انجمن، پس از اعلام موجودیت, اساسنامه‌ای تدوین کرد که به تصویب هیئت موسس رسید و با تأیید سازمان ملی جوانان، برای عضویت در شورا, شرایطی لازم بود که نامزدها باید دارا می‌بودند، از جمله: عضو اصلی انجمن بودن, محدودیت سنی, داشتن حداقل مدرک تحصیلی دیپلم، آشنایی با زبان اشاره و لب‌خوانی، که از تعداد 24 نفر نامزد، نُه نفر در مجمع عمومی، بیشترین آرا را برای دو سال فعالیت در شورای مرکزی (هیئت مدیره) کسب کردند.
همکاری با مراکز: اعضای اصلی این تشکل را منحصراً ناشنوایان تشکیل می‌دهند و این تشکل، مایل است با تشکلهای همسو و غیرهمسو، و نیز با افراد و انجمنها، همکاری و مراوده داشته باشد.
این انجمن، امروزه در یکی از ساختمانهای بهزیستی مستقر است و هفته‌ای چند روز، برنامه دارد.
عملکرد دو ساله: در راستای اهداف یاد شده، کارنامة دو سالة انجمن به این شرح بوده است: تشکیل جلسات هفتگی منظم در زمینة مسائل اجتماعی, رفاهی و فرهنگی جوانان ناشنوا؛ برگزاری اردوهای یک یا چند روزه در استان اصفهان و سایر شهرها؛ برگزاری مراسم هفتة جهانی ناشنوایان و جشن میلاد حضرت ولی عصر(عج) در مهر ماه 1382 در سینما فلسطین اصفهان؛ اهدای جوایز به تلاشگران و فعالان اجتماعی, فرهنگی, علمی و تحقیقاتی (جوانان ناشنوا)؛ برگزاری مراسم اعیاد شعبانیه و مناسبتهای اسلامی‌ـ مذهبی و ملی؛ تدریس مسائل شرعی و جلسات ختم قرآن در ماه مبارک رمضان؛ برپایی و حضور در سه نمایشگاه آثار نوجوانان و کودکان ناشنوا (خرداد 1382)، نمایشگاه بین‌المللی جوانان (تیر 1382) و نمایشگاه دستاوردهای بانوان (مرداد 1382).
برای نخستین بار، کلاسهای گفتار درمانی در یک سازمان غیردولتی برای اعضای شرکت‌کننده و نمایندة انجمن در سمینار و مسئولان کانونهای ناشنوایان سراسر کشور، در اردیبهشت 1382 در اصفهان، تشکیل شد. از دیگر عملکردهای این انجمن است:
برگزاری مسابقات فوتبال داخل سالن جام انجمن جوانان، با شرکت پنجاه تن از جوانان در قالب شش تیم؛ ایجاد امکان دیدار دوستان و همکلاسان ناشنوا با شرکت و حضور در دفتر انجمن برای استفاده از نظریات همدیگر، با تأکید بر اجتماعی بودن انسان؛ تشکیل جلسات رسمی با مسئولان نهادها و سازمانها و شخصیتهای اجتماعی‌ـ فرهنگی (سازمان ملی جوانان, سازمان بهزیستی, خیریه‌ها, دفتر نمایندگان مجلس, کانونهای ناشنوایان, مجتمعهای توان‌بخشی, مدرسه‌های استثنایی و...).
مأخذ:
فصلنامه مهر سخن, سال اول، ش1,ص 3 و17 - 19.
اباذر نصر
 
تاریخ ثبت در بانک 21 اردیبهشت 1399