کد jr-27756  
عنوان اول اکورن، میلتون  
عنوان دوم شاعر ملی و ناشنوای کانادایی  
نویسنده روزبه قهرمان  
عنوان مجموعه دانشنامه ناشنوایان (دانا) ـ جلد اول  
نوع کاغذی  
ناشر موسسه فرهنگی هنری فرجام جام جم  
محل چاپ مجموعه تهران  
سال چاپ 1388شمسی  
شماره صفحه (از) 138  
شماره صفحه (تا) 139  
زبان فارسی  
متن اکورن، میلتون ، شاعر ملی و ناشنوای کانادایی.
در 1923 در شارلوت تاون ، در جزیرة ینس ادوارد ، در یک خانوادة کارمند و متوسط به دنیا آمد. بیماری و ضعف وی در اَوان کودکی باعث شد که او از رشد جسمی خوبی برخوردار نشود و به همین دلیل، نتوانست همانند سایر هم‌سن‌وسالان خود باشد و از همان روزها گوشه‌گیر و منزوی گردید.
او در هجده سالگی به جمع دریانوردان نیروی دریایی پیوست که بر اثر حادثه‌ای، دچار مشکل افت ‌شنوایی و در نهایت، ناشنوایی گردید و پس از گذراندن یک سال در بیمارستان ارتش انگلستان، سرانجام در 1943، از ارتش بیرون آمد و سالها طول کشید تا شنوایی خود را دوباره تا اندازه‌ای بازیابد.
با بازگشت میلتون اکورن به سرزمین مادری‌اش و پایان جنگ جهانی دوم، از وی تجلیل فراوانی به عمل آمد و سه مدال ویژة شجاعت به او اهدا شد.
او پس از مسافرتهای گوناگون در داخل کانادا، شهر مونترال را محیطی مناسب برای رشد و اعتلای قدرت نویسندگی و قریحة شاعری خویش یافت و در زمستان 1953، نخستین مجموعة شعر خود را به نام دختران خاکستری می‌تازند منتشر کرد و سپس، دومین مجموعة شعر او به نام عشق و خشم در سال 1956 به چاپ رسید.
اکورن، در 1966 با گروههای بسیاری در جهت استقلال کانادا و جدایی آن از انگلستان و همچنین مخالفت با حضور امریکا در ویتنام همکاری کرد که محبوبیت بسیاری برایش به ارمغان آورد. او در سال 1968، سومین مجموعه شعر خود را به نام من خون خود را آزموده‌ام چاپ کرد که نامزد جایزة ویژة فرماندار کانادا شد.
چهار سال بعد، مجموعه شعر موفقی از او به نام اشعاری چند برای مردم به علاقه‌مندان شعر و ادبیات عرضه شد که به زودی در ردة پُرفروش‌ترین کتابهای شعر قرار گرفت. سرانجام، در 1975، مجموعة شعر جزیره یعنی میناگو برایش مدال ویژة فرماندار کانادا را به ارمغان آورد و دو سال بعد، دانشگاه ادوارد, دکتری افتخاری حقوق خود را به وی اعطا کرد. گزیدة اشعارش در مجموعه‌ای به نام جست‌وجو در قلبم چاپ شد.
میلتون اکورن، همچنان به سرودن و آموزش شعر و شاعری ادامه داد تا اینکه در 1986 به علت ناراحتیهای ناشی از بیماری قند، بدرود حیات گفت.
مآخذ:
زندگینامه و آثار میلتون در کتابخانة دانشگاه تورنتو، کانادا؛
Acron, Milton, Dig up heart: selected poems 1952-1983, Toronto: McClelland and Stewart, 1981, P. 181; www. Library. Utoronto. ca/ canpoetry/acron
روزبه قهرمان
 
تاریخ ثبت در بانک 18 اردیبهشت 1399