کد jr-27754  
عنوان اول اعطای گواهینامه  
عنوان دوم تعیین صلاحیت آموزگاران برای آموزش ناشنوایان  
نویسنده رالف ال هوگ  
مترجم لقمان سرمدی  
عنوان مجموعه دانشنامه ناشنوایان (دانا) ـ جلد اول  
نوع کاغذی  
ناشر موسسه فرهنگی هنری فرجام جام جم  
محل چاپ مجموعه تهران  
سال چاپ 1388شمسی  
شماره صفحه (از) 134  
شماره صفحه (تا) 135  
زبان فارسی  
متن اعطای گواهینامه ، تعیین صلاحیت آموزگاران برای آموزش ناشنوایان.
اعطای گواهینامة حرفه‌ای به آموزگاران امریکایی که در حوزة آموزش ناشنوایان فعالیت داشتند، از 1931 آغاز شد. بخش اعظم کار در زمینة تهیه و تدوین رهنمودها یا معیارهایی که مدارس دست‌اندر کار تربیت آموزگاران ویژة ناشنوایان می‌توانستند از آنها استفاده کنند، طی دهة پیش از آن، انجام شده بود. کار مقدماتی را عمدتاً سازمانی موسوم به انجمن ترویج آموزش گفتار به ناشنوایان امریکا انجام داده بود که امروزه به عنوان انجمن ناشنوایان الکساندر گراهام بل شناخته می‌شود.
در 1926، سازمان اجرایی موسوم به همایش ناظران و مدیران ، به صورتی نسبتاً مستقل، به کار بر روی رهنمودها و شرایط اعطای گواهینامه پرداخت که امروزه با عنوان همایش مدیران آموزشی مدافع ناشنوایان به فعالیت می‌پردازد. دو طرحی که با عنوانهای برنامة نام‌نویسی آموزگاران و برنامة اعطای گواهینامة بدانها در 1935 با مدیریت جداگانه تهیه و تدوین شده بودند، در قالب یک برنامة واحد، با هم ادغام شدند و «همایش ناظران و مدیران» به عنوان سازمان ذی‌صلاح، برای اجرا و مدیریت آن، انتخاب گردید. امروزه، مدیریت ‌این برنامه را شورای آموزش ناشنوایان بر عهده دارد؛ نهادی متشکل از نمایندگان همایش و مجمع آموزگاران ناشنوایان امریکا.
اعطای گواهینامه به آموزگاران از سوی مدارس محلی و ‌ایالتی، مسئولیتی قانونی است که به موجب قوانین، اِعمال چنین نظارتی از سوی نهادهای ذی‌صلاح محلی و ‌ایالتی در حیطة صلاحیتشان الزامی است. مقامات عموماً در تهیه و تدوین استانداردهای ‌ایالتی و محلی مربوط به اعطای گواهینامه به آموزگاران، از استانداردهای پیشنهادی سازمانها و نهادهای تخصصی به عنوان راهنما استفاده می‌کنند. در این مورد، استانداردهای فعلی شورای آموزش ناشنوایان دربارة آموزگاران ویژة ناشنوایان، همچنان متداول‌ترین استانداردهای پذیرفته شده هستند و مبنای بسیاری از مقررات مربوط به اعطای گواهینامه و فعالیتهای صدور مجوز در بسیاری از ایالتها هستند.
استانداردها: امروزه در استانداردهای شورای آموزش ناشنوایان، در زمینة گواهینامة حرفه‌ای آموزگاران، گرایش به تخصص به چشم می‌خورد. به موجب استانداردهای فعلی، شرط تخصص در آموزش نگهداری از کودک، آموزش پیش‌دبستانی، آموزش ابتدایی، آموزش متوسطه، آموزش شغلی و حرفه‌ای و آموزش دانش‌آموزان ناشنوا با معلولیتهای متعدد، از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.
شورای یاد شده، افزون بر اعطای گواهینامه به آموزگاران در مقاطع مختلف آموزشی، برنامة خود را گسترش داده و اعطای گواهینامه به مشاوران آموزشی، مدیران و روان‌شناسان را نیز در زمرة فعالیتهای خود، قرار داده است. این برنامه، افراد یاد شده را به رشد و پرورش مهارتها و توانمندیهای خاص، موظف کرده، تا امکان خدمت‌رسانی موثرتر به کودکان ناشنوا در مدارس را پیدا کنند.
در واقع، آموزگاران ویژة ناشنوایان، برای دریافت گواهینامة شورا، باید از مهارتهای خاصی برخوردار باشند تا بتوانند خدمات آموزشی مناسبی را، دست کم در یک مقطع آموزشی یا حوزة خاص، ارائه کنند. به عبارت دقیق‌تر, داشتن دانش و توانایی لازم برای ارزیابی نیازهای آموزشی و تحصیلی تمام کودکان ناشنوا و بهره‌مندی از تخصص ویژه در یک مقطع یا حیطة خاص، ضروری است.
شورا با توجه به سطح آمادگی آموزگاران در هر حوزة تخصصی، دو گواهینامة مختلف، اعطا می‌کند: گواهینامة مشروط یا موقت و گواهینامة حرفه‌ای .
گواهینامة مشروط یا موقت: در این نوع گواهینامه‌ها, متقاضی باید دورة عملی مورد نظر در اعتبارنامة آموزشی مدارس عمومی ‌را در بخش پیش‌دبستانی، آموزش ابتدایی یا متوسطه به پایان رسانده باشد. به علاوه، متقاضیان، باید در یک برنامة محوری شرکت کرده باشند، به گونه‌ای که در طول نیم‌سال تحصیلی، حداقل در سی ساعت از کلاسهای این دورة عملی شرکت کرده باشند و طی یک نیم‌سال تحصیلی شش ساعت به کودکان ناشنوا در حوزة تخصصی خودشان آموزش داده باشند. این برنامه، متشکل از سی واحد درسی است و کار عملی در حوزه‌های عمومی زیر را در بر می‌گیرد: مبانی آموزش به کودکان ناشنوا و دارای اختلالات شنیداری، شنوایی‌سنجی و آشنایی با نحوة تکلم، زبان و ارتباط برقرار کردن، برنامة آموزشی و تدریس، مشاهدة روش تدریس و آموزش به دانش‌آموزان ناشنوا، زیر نظر استادان و مربیان.
داوطلبان دریافت مدرک یا گواهینامة مشروط شورا، باید در برنامه‌ای شرکت کرده باشد که برنامه یا دورة مورد تأیید شورا باشد.
گواهینامة حرفه‌ای؛ کسانی که در گذشته در چارچوب دورة آموزش موقت خود، درجه‌ای را دریافت کرده‌اند، می‌باید نُه واحد درسی دیگر را در زمینة تخصص خود، دریافت کنند. داوطلبانی که در گذشته و در هنگام دانشجویی، دورة یاد شده، را تکمیل کرده باشند، می‌باید سی واحد درسی دیگر را بگذرانند. پس از تکمیل دورة عملی یاد شده و سه سال تدریس تمام وقت، داوطلب، صلاحیت ارائة تقاضا برای گرفتن گواهینامة حرفه‌ای را خواهد داشت.
تأیید دوره یا برنامه: شورای آموزش ناشنوایان، از سال 1969، در بازنگری و ارزیابی برنامه‌های دانشگاهی مرتبط با آماده‌سازی آموزگاران، نقش داشته است. برنامة مورد تأیید شورا، پس از مطالعه و بررسی جامع گروهی متشکل از مربیان ذی‌صلاح و انجام ملاقاتهای محلی تحت حمایت شورا، به موسسات مسئول و حامی مالی محول می‌شود. از سال 1969، بالغ بر 55 موسسه در جریان این فرآیند بوده‌اند و برنامه‌های پیشنهادی آنها به عنوان برنامه‌های مصوب، شناسایی شده‌اند. با توجه به ملاحظات و شرایط شورا، بسیاری از این برنامه‌ها برای دومین و حتی سومین بار، مورد تجدید نظر و بازبینی قرار گرفته‌اند. این روند بازنگری، هر پنج سال یک بار، تکرار می‌شود. هر ساله، نزدیک به یکهزار آموزگار جدید، درهر دوره، دانش‌آموخته می‌شوند که بیشتر آنها در مدارس و کلاسهای ویژة ناشنوایان در سراسر کشور، مشغول به کار می‌شوند. به واسطة اجرای ‌این برنامه، برنامه‌ریزی بهتر و مناسب‌تری در مدارس ویژة ناشنوایان، تضمین شده است.
مأخذ:
GEDPD, Vol. 3, P 259-290.
رالف ال. هوگ
ترجمة لقمان سرمدی  
تاریخ ثبت در بانک 18 اردیبهشت 1399