کد jr-27752  
عنوان اول اعتبار نهادهای آموزشی  
عنوان دوم ملاکهای صلاحیت یک واحد ویژه آموزش ناشنوایان  
نویسنده ریچارد جی بریل  
مترجم محبوبه مرشدیان  
عنوان مجموعه دانشنامه ناشنوایان (دانا) ـ جلد اول  
نوع کاغذی  
ناشر موسسه فرهنگی هنری فرجام جام جم  
محل چاپ مجموعه تهران  
سال چاپ 1388شمسی  
شماره صفحه (از) 128  
شماره صفحه (تا) 130  
زبان فارسی  
متن اعتبار نهادهای آموزشی ، ملاکهای صلاحیت یک واحد ویژة آموزش ناشنوایان.
مدرسه‌ای معتبر شناخته می‌گردد که معیارهای تعیین شده از سوی یک سازمان ذی‌صلاح را داشته باشد و روال معتبر شناختن را به اتمام رسانده باشد. هدف اصلی از معتبر شناختن، بهبود کیفیت آموزشی از طریق فرآیند خود ارزشیابی است. خود ارزشیابی، به مدارس داوطلب، این فرصت را می‌دهد که ساختار کلی، پیشنهادهای برنامه‌ای، خدمات حمایتی، دستگاههای فیزیکی و صلاحیت کلی خود را به صورت تمام و کمال، بررسی کند.
از دهة 1960 بود که مدارس ناشنوایان معتبر شناخته می‌شدند. یکی از دلایل این کار، این بود که معیارهای مورد استفادة سازمانهای منطقه‌ای اعتبار بخشنده، متشکل از استانداردهایی اختیاری بود که عمدتاً برای دبیرستانهای نظری در نظر گرفته بودند و برای مدارس ناشنوایان، مناسب نبودند و این، بدان دلیل بود که دانش‌آموزان ناشنوا، به ندرت، موضوعات درسی مقطع متوسطه را مطالعه می‌کردند. در سالهای اخیر، بسیاری از مدارس ناشنوایان، سطح برنامه‌های آموزشی متوسطة خود را آن چنان ارتقا داده‌اند که پیشنهادهای واقعی بسیاری دربارة برنامه‌های مقطع متوسطة ناشنوایان، ارائه می‌گردد.
دیگر دلیلی که معتبر شناختن توسط سازمانهای منطقه‌ای اعتبار بخشنده مناسب نبود، این بود که بیشتر مدارس ناشنوایان و کودکانِ دارای اختلال شنوایی شدید، شبانه‌روزی بودند. این قبیل مدارس، که در دو مقطع ابتدایی و دبیرستان و دانش‌آموزان در این سنین فراهم بود، به دانش‌آموزان مقطع دبیرستان، آموزشهای حرفه‌ای ارائه می‌داد و سالن مجهزی برای اقامت آنان داشت. سازمانهای منطقه‌ای اعتبار بخشنده، برنامه‌ای برای ارزشیابی ‌این قبیل مدارس نداشتند. بنابراین مجمع مدیران اجرایی مدارس امریکایی ناشنوایان, که اکنون، «مجمع مدیران آموزشی خدمت‌رسان به ناشنوایان » نام دارد، برنامه‌ای برای معتبر شناختن مدارس شبانه‌روزی در نظر گرفت. این مجمع، کار تدوین برنامة اعتبار بخشیدن را در 1956 آغاز کرد و در 1963، نخستین گواهینامة اعتبار را برای مدرسة ناشنوایان نیومکزیکو ، صادر نمود.
امروزه این اصل، تثبیت و شناخته شده است که هر مدرسه باید به دانش‌آموزان خود، آن چنان آموزشی بدهد که از لحاظ فردی مناسب باشد. ارزشیابی مدارس در مقطع کنونی، مستلزم این است که همة کارمندان مدرسه، مطالعة خود ارزشیابی داشته باشند. قسمتی از این مطالعة خودارزشیابی، اهداف مدرسه و نوع جمعیتی را که مدرسه در خدمت آن است، مشخص می‌کند و سپس، درصد رسیدن مدرسه به اهداف خود را تعیین می‌کند. پس از انجام این بررسی که به تدوین اوراق خودارزشیابی می‌انجامد، سازمان اعتبار بخشنده، یک گروه بازدید رسمی را منصوب می‌کند و آنان، تعیین می‌کنند که آیا مدرسه، مطابق با اظهارات مندرج در مطالعة خود ارزشیابی عمل می‌کند یا خیر. بر این مبنا، مدرسة معتبر، شناخته می‌شود.
برنامة معتبرسازی این مجمع در خودارزشیابی، این روش را به کار می‌برد و این گروه، بازدید رسمی اوراق خودارزشیابی را بررسی می‌کند. بنابراین اعتبار بخشیدن، مبتنی بر این است که آیا برای کودکان ناشنوای همة مقاطع سنی، آموزش مناسبی فراهم می‌کند و در زمینة مولفه‌های اقامتی و آموزشی، عملکرد خوبی دارد یا خیر.
مجمع، از 1978 با بسیاری از سازمانهای منطقه‌ای اعتبار بخشنده، در سرتاسر کشور، روابط کاری برقرار ساخته است. راه جایگزین اعتبار بخشی این است که انجمن منطقه‌ای، همراه با نماینده‌ای از مجمع در گروه بازدید کننده، مدرسه‌ای را ارزشیابی می‌کند و سپس، مدرسه، برگهای خودارزشیابی را برای هر دو سازمان، پُر می‌کند. بنابراین، مدرسة مخصوص ناشنوایان، می‌تواند از طریق ترتیباتی مشترک، هم از سازمان منطقه‌ای و هم از سازمان تخصصی، اعتبار یابد.
این مجمع، تا ژوئیة 1983، بیش از 28 مدرسة ناشنوایان را معتبر شناخته است و بسیاری از مدارس، در سالهای اخیر، موفق به دریافت اعتبار مشترک گردیده‌اند.
مأخذ:
GEDPD, Vol. 1, P. 393-394.
ریچارد جی . بریل
ترجمه محبوبه مرشدیان
 
تاریخ ثبت در بانک 18 اردیبهشت 1399