کد jr-27750  
عنوان اول اصطلاح‌شناسی  
عنوان دوم اصطلاحات در فرهنگ ناشنوایی  
نویسنده راس استوکلز  
مترجم زهرا سادات قاضی  
عنوان مجموعه دانشنامه ناشنوایان (دانا) ـ جلد اول  
نوع کاغذی  
ناشر موسسه فرهنگی هنری فرجام جام جم  
محل چاپ مجموعه تهران  
سال چاپ 1388شمسی  
شماره صفحه (از) 125  
شماره صفحه (تا) 126  
زبان فارسی  
متن اصطلاح‌شناسی ، اصطلاحات در فرهنگ ناشنوایی.
در فرهنگ و ادبیات ناشنوایی کلماتی وجود دارد که حامل بار معنایی ویژه است. وقتی واژه‌ای از معنای اولیه خود، عدول کند و در معنای تخصصی جدید استفاده شود، به آن اصطلاح گفته می‌شود.
عرف ناشنوایان اقتضا می‌کند، پاره‌ای کلمات از فرهنگ عمومی گرفته و به فرهنگ ناشنوایی نقل داده شود و پس از آمدن به فضای جدید هویت معنای جدید پیدا می‌کند. این هویت، چارچوب مفهومی و معنایی آن را روشن می‌کند. این کلمات که در عرف جدید مفهوم ویژه‌ای پیدا می‌کنند، اصطلاح نامیده می‌شوند. اصطلاحات زیادی در فرهنگ ناشنوایی می‌توان شناسایی کرد. اما تا کنون این کار انجام نشده و فهرست اصطلاحات ناشنوایی در زبانهای مختلف گردآوری و سامان‌دهی نشده است. برای نمونه یکی از این اصطلاحات واژه ناشنوایی است. این اصطلاح هر چند در فرهنگ عمومی به معنای عدم قدرت و نداشتن توان شنیدن است ولی با ورود به فرهنگ ناشنوایان، مفهوم و ساختار خاصی پیدا کرده است. زیرا به کسانی که توان شنیدن دارند ولی کم می‌شنوند، ناشنوا گفته می‌شود یا کسانی که توان شنیدن دارند ولی توان سخن گفتن ندارند هم، باز ناشنوا گفته می‌شود. به هرحال این اصطلاح در مورد یک قشر اجتماعی خاص به کار می‌رود.
بنابراین کلمة ناشنوایی، خود، تعریف واضحی براساس عرف این جامعه می‌طلبد و ناشنوایی می‌تواند برحسب شماری از ملاحظات تعریف شود.
یکی از معمول‌ترین روشها برای تعریف ناشنوایی، در نظر گرفتن شدت یا ضعف شنوایی یا اندازه‌گیری دسی‌بل دانگهای خالص است.
کودکان با ضعف شنوایی بیست و پنج تا هفتاد دسی‌بل، سخت‌شنوا محسوب شده‌اند، در حالی که کودکان با ضعف شنوایی نود دسی‌بل و بیشتر، ناشنوا به حساب می‌آیند. افراد با ضعف شنوایی در محدوده هفتاد تا نود دسی‌بل، به آسانی به عنوان ناشنوا یا سخت شنوا، طبقه‌بندی نمی‌شوند.
یک گرایش برای جایگزین کردن اختلال شنوایی به جای اصطلاحات قدیمی ناشنوا و سخت‌شنوا وجود دارد. در اختلال شنوایی، افراد با ضعف شنوایی در محدوده 26 تا 54 دسی‌بل، تقریباً دارای اختلال شنوایی، محسوب می‌شوند، افراد با ضعف شنوایی در حدود 55 تا 69 دسی‌بل از نظر ضعف شنوایی میانه محسوب می‌شوند. همانگونه که ملاحظه می‌شود در تعریف این اصطلاحات، معیارها و ملاکهای دیگری به کار گرفته می‌شود.
مأخذ:
GEDPD, Vol. 1, P. 368-369.
راس استوکلز
ترجمة زهرا سادات قاضی  
تاریخ ثبت در بانک 18 اردیبهشت 1399