کد jr-27734  
عنوان اول استیونز،کلی اچ  
عنوان دوم نقاش ناشنوای امریکایی  
مترجم لقمان سرمدی  
عنوان مجموعه دانشنامه ناشنوایان (دانا) ـ جلد اول  
نوع کاغذی  
ناشر موسسه فرهنگی هنری فرجام جام جم  
محل چاپ مجموعه تهران  
سال چاپ 1388شمسی  
شماره صفحه (از) 102  
شماره صفحه (تا) 103  
زبان فارسی  
متن استیونز،کلی اچ. ، نقاش ناشنوای امریکایی.
در 30 مارس 1896 در مکزیا، تگزاس متولد شد و در پنج سالگی در اثر ابتلا به بیماری مخملک ، شنوایی خود را از دست داد. وی در جوانی به نقاشی و طراحی علاقه‌مند شد. خواهرش به استعداد او پی برد و نخستین وسایل نقاشی را در اختیار او گذاشت. استیونز، در 1907 به مدرسة ناشنوایان تگزاس در آستین رفت و در آنجا نقاش معروف تگزاس، دبلیو. اچ. هادل ، استعدادهای او را پرورش داد. بعدها او موفقیت خود را در چگونگی استفاده از رنگهای مناسب و بهره‌گیری از مناظر بدیع تگزاس, در اثر راهنماییهای خانم هادل دانست. او در 1914، دانش‌آموخته شد و به دانشکدة گالودت رفت و در آنجا به مطالعه دربارة نقاشی و طراحی پرداخت. همچنین، آهنگسازی را زیر نظر ادموند، سی. مِسِر و ریچارد ان. بروک در مدرسة هنر کورکوران ، فرا گرفت.
وی، پس از پایان تحصیل در دانشکدة گالودت با مدرک کارشناسی به تدریس در مدرسة ناشنوایان نیوجرسی پرداخت و زیر نظر هنری مک گینیس در مدرسة حرفه و فن ترنتون ، تحصیل می‌کرد. وی، تابستان سال 1924 را در اروپا گذراند و در ایتالیا، تحصیل کرد. سال بعد، دوباره به اروپا برگشت و در مدرسة هنرهای زیبای نیویورک در پاریس، تحصیل کرد و سپس به کشورهای اسپانیا و ایتالیا سفر کرد و از آثار هنرمندان بزرگ، دیدن کرد. او در 1926، زیر نظر والنتین دو زوبیوره ، نقاش ناشنوای اسپانیایی, که به دلیل نقاشی از زندگی روستایی مشهور شده بود, تحصیل کرد. استیونز، چندین زندگینامه و زندگینامة خودنوشت از تجربیات خود را در مجلة جامعة ناشنوایان به نام سایلنت ورکر منتشر کرد. او در سالهای 1927 تا 1929 به مطالعه در مدرسة نیوجرسی ادامه داد و زمانی که ادارة انجمن هنری مدرسة ناشنوایان لوئیزیانا در بتون روج را به عهده داشت، برای گرفتن مدرک کارشناسی ارشد به دانشگاه لوئیزیانا رفت.
او در دانشگاه دروسی فن ایتالیایی را زیر نظر کنزاد‌ـآلبریز می‌آموخت. استیونز، در 1938، دانش‌آموخته شد. بسیاری از نقاشیهای او، دربارة مناظر بدیع جنوب غربی, گراند کنْیوُن و رقص بومیان امریکایی است. آثار او در نمایشگاه هوستون , دالاس , ترنتون , شروپورت و شهرهای دیگر به نمایش گذاشته شد و از وی به خاطر استفاده از نور و رنگ در آثارش، تمجید به عمل آمد. او در 1933 به پاریس رفت و زیر نظر لوئیس بیلول ، بر روی نظریة رنگها و نقاشی پیکره ، کار کرد. به دنبال آن، پرتره و نقاشی پیکره را زیر نظر هنری موریست در آکادمی کلاروسیس گذراند. در 1934، وی بیشتر وقت خود را در ایالتهای اسپانیا گذراند. آثار او در موزة روئریچ به نمایش گذاشته شد و باعث شهرت او گردید. سپس زیر نظر وایمن آدامز ، در تاکسکو ، مکزیک به تحصیل پرداخت و اوقات فراغت خود را با نقاشی از مناظر اطراف می‌گذراند.
استیونز، در نمایشگاه بین‌المللی هنرمندان ناشنوا در پاریس (1927), مادرید (1928) و بروکسل (1930) و در نمایشگاه هنرهای زیبا, که از سوی هنرمندان ناشنوا در نیویورک به سال 1934 برگزار شد، حضور فعالی داشت و از طریق همین انجمنها بود که با هنرمندان ناشنوای اروپا مثل جین‌هانوا آشنا شد. او برای آشنا کردن ناشنوایان با دنیای هنر, مقالات بسیاری دربارة شرح زندگی افرادی چون: اچ. همفری مور , لئون موریس , فرناند همر , جین هانوا, فرانکو کرولارد , یولو جیو پلاسکو و ویلم هانر در نشریه سایلنت ورکرز منتشر کرد. آثار هنری برادران دو ذوبیوره در نقاشیهای استیونز، مثل مادربزرگ باسک ، که در موزة روئریچ به نمایش گذاشته شده و یکی از مشهورترین آثار او گردید، کاملاً مشهود بود. نقاشی طلسم او که یک منظرة بدیع بومی امریکاست, بسیار مورد توجه قرار گرفت.
استیونز، در 1949 به اوستین رفت. او تصمیم گرفت بهترین اثر هنری‌اش را با عنوان خانوادة مقدسی که در مصر آرمیده‌اند ، ترسیم کند و آن را به دیوار کلیسای محل تولدش به نام نخستین کلیسای متحد متودیست ، در مکزیا بیاویزد. استیونز، به نقاشی ادامه داد و آثارش را در طول چندین سال به نمایش گذاشت. بین سالهای 1961 تا 1964، او به اروپا سفر کرد و با تأسیس کمیته‌ای، از هنرمندان ناشنوای معروف خواست تا آثار هنری خود را برای نمایش در جشن صد سالگی دانشکدة گالودت برای او بفرستند. در دهة 1970 ، دانشگاه تگزاس، در آستین، برای احترام به او, اتاقی در مرکز تحقیقات انسانی به او اختصاص داد تا برای نمایش آثار هنرمندان ناشنوا, از آن استفاده کند. استیونز، در این نمایشگاه، بیش از بیست اثر از برادران دو ذوبیوره, استاد گویا ، انجل گاراویلای صورتگر و جین هانوا را به نمایش گذارد. استیونز، به دنبال حملة قلبی در 27 نوامبر 1991 در 95 سالگی درگذشت.
مأخذ:
DPAS, P. 334-335.
ترجمة لقمان سرمدی  
تاریخ ثبت در بانک 18 اردیبهشت 1399