کد jr-27732  
عنوان اول استقلال  
عنوان دوم زندگی عادی و بدون واسطة ناشنوایان  
نویسنده بهزاد اشتری  
عنوان مجموعه دانشنامه ناشنوایان (دانا) ـ جلد اول  
نوع کاغذی  
ناشر موسسه فرهنگی هنری فرجام جام جم  
محل چاپ مجموعه تهران  
سال چاپ 1388شمسی  
شماره صفحه (از) 100  
شماره صفحه (تا) 100  
زبان فارسی  
متن استقلال، زندگی عادی و بدون واسطة ناشنوایان.
همواره ذهنیتی بر فرهنگ ملتها سیطره داشته و آن، تصور عدم توانایی ناشنوایان برای ادامة حیات به صورت یک شخص مستقل است. تلقی عمومی این است که ناشنوایان، و نابینایان و دیگر معلولان، نیاز به فرد یا افرادی دارند که واسطة آنان با دیگر افراد باشند و خواسته‌ها، فکرها، تمایلات، احساسات و رفتارهای خود را به واسطة آنان به انجام برسانند. امروزه، ثابت شده که بسیاری از ناشنوایان همچون دیگر افراد جامعه و حتی بهتر از آنان، تحصیل می‌کنند، ورزش می‌کنند، به مسافرتهای طولانی می‌روند و . . . ؛ از این رو، نوعی اعتماد به نفس و روحیه استقلال در ناشنوایان پدید آمده است. نخستین وظیفة مسئولان توان‌بخشی در هر کشور، ایجاد استقلال برای ناشنوایان است.
استقلال و خودکفایی ناشنوایان, گاه از طریق نهادها و رسانه‌های ناشنوایی امکان‌پذیر و عملی شده است. به عبارت دیگر, ناشنوایان با تدبیرهای شخصی و گاه از طریق مشارکت جمعی در سازمانها می‌توانند استقلال فردی و عمومی خود را تأمین کنند. به این سبب، سازمانها نقش بسیاری در تأمین استقلال ناشنوایان دارند.
در دورة جدید، شاهد اختراع دستگاهها و ابزارهایی مانند دورنگار بوده‌ایم که ناشنوایان با به کار گرفتن این ابزارها، می‌توانند فقدان شنوایی خود را جبران کنند و از مشکلات خود در ارتباط با دیگران، تا اندازه‌ای بکاهند.
مآخذ:
باغچه‌بان، ثمینه، بهرة ناشنوایان، تهران، امیرکبیر؛ پاکزاد، محمود، هیاهو در دنیای سکوت، تهران، سازمان چاپ و انتشارات، 1376؛ همو، کودکان استثنایی، تهران، سازمان چاپ و انتشارات، 1374؛ شقیر، زینب محمود، انا ابنکم المعاق، مصر، جامعه طنطا؛ الیوزبکی، عبدالغنی، العین (امارات متحده عربی)، دارالکتاب الجامعی.
بهزاد اشتری  
تاریخ ثبت در بانک 18 اردیبهشت 1399