کد jr-27730  
عنوان اول استخوانهای سه‌گانه  
عنوان دوم بخشی از گوش و موثر در شنوایی  
نویسنده بهزاد اشتری  
عنوان مجموعه دانشنامه ناشنوایان (دانا) ـ جلد اول  
نوع کاغذی  
ناشر موسسه فرهنگی هنری فرجام جام جم  
محل چاپ مجموعه تهران  
سال چاپ 1388شمسی  
شماره صفحه (از) 92  
شماره صفحه (تا) 92  
زبان فارسی  
متن استخوانهای سه‌گانه، بخشی از گوش و موثر در شنوایی.
در گوش میانی، سه استخوان چکشی، سندانی و رکابی وجود دارد. استخوان چکشی بر روی پردة صماخ قرار گرفته و استخوان رکابی بر روی پرده‌ای که دریچة بیضی را پوشانده است، تکیه دارد. استخوان سندانی، در حد فاصل دو استخوان چکشی و رکابی مستقر است. استخوانهای چکشی و سندانی، هر یک، عضلة مخصوصی دارند. استخوانهای یادشده، ارتعاشات از پردة صماخ را به گوش داخلی انتقال می‌دهند. صندوق صماخ، با دو دریچة بیضی و گِرد، با گوش داخلی متصل می‌گردد.
حفرة بیضی‌شکل در قسمت بالا و حفرة مدور، در زیر آن قرار گرفته است. هر دو حفرة یاد شده، به وسیلة پرده‌ای از بافت رشته‌ای مسدودند. به هم چسبیدن استخوانهای سه‌گانه و یا پارگی زنجیرة استخوانهای یاد شده، کَری انتقالی ایجاد می‌کند که علت کمبود شنوایی حدود پنجاه دسیبل است.
گوش میانی، مستقیماً به حفره‌هایی به نام حفره‌های هوا که حفره‌های ماستوئیدی نیز خوانده می‌شوند، راه دارد. حفره‌های یاد شده، درون استخوانهای گیجگاهی قرار گرفته‌اند. ارتعاشات صوتی, پردة صماخ را مرتعش می‌کنند و این ارتعاشات، با استخوانهای سه‌گانه به دریچة بیضی منتقل می‌شود و در نتیجه، مایع گوش داخلی را مرتعش می‌کنند. در صورت خرابی پردة تمپان یا استخوانها, شنیدن صوت، به کلی از بین نمی‌رود، بلکه تا اندازه‌ای از میزان شنوایی کم شده است. فقط در این صورت، صدا برای شنونده، واضح نیست.
مآخذ:
پاکزاد، محمود، کودکان استثنایی، تهران، سازمان چاپ و انتشارات، 1376؛ همو، هیاهو در دنیای سکوت، تهران، سازمان چاپ و انتشارات، 1376.
بهزاد اشتری  
تاریخ ثبت در بانک 18 اردیبهشت 1399