کد jr-27585  
عنوان اول استخدام  
عنوان دوم به کارگیری ناشنوایان در مشاغل مختلف و مشکلات آن  
مترجم صدیقه شجاعیان  
عنوان مجموعه دانشنامه ناشنوایان (دانا) ـ جلد اول  
نوع کاغذی  
ناشر موسسه فرهنگی هنری فرجام جام جم  
محل چاپ مجموعه تهران  
سال چاپ 1388شمسی  
شماره صفحه (از) 91  
شماره صفحه (تا) 92  
زبان فارسی  
متن استخدام، به کارگیری ناشنوایان در مشاغل مختلف و مشکلات آن.
ناشنوایی، مانع از انجام دادن بسیاری از کارها نیست و بر اساس اطلاعات به دست آمده در مرکز اطلاعات ملی ناشنوایان دانشگاه گالودت ، ناشنوایان بسیاری دارای موقعیتهای مختلف شغلی از قبیل: شغلهای حرفه‌ای، اجرایی، مدیریتی و فنی بوده‌اند. امروزه ناشنوایان به عنوان پزشک، دندان‌پزشک، وکیل، فیزیکدان، مهندس برنامه‌ریز رایانه مشغول به کارند و در دیگر مشاغل حرفه‌ای و فنی نیز به کار گرفته می‌شوند. پیش از دهة 1970، اغلب ناشنوایان، معمولاً در مشاغلی از قبیل کارگران کارخانه، پیشه‌ور و به عبارتی مشاغل غیرتخصصی استخدام می‌شدند. به کارگیری کارگران ناشنوا در تمام سطوح شغلی، می‌تواند به فرصتهای آموزشی بهبود یافته، قوانین ضد تبعیض و درک بهتر عموم از ناشنوایی، اعتبار دهد. متأسفانه، میزان حقوق ناشنوایان، همگام با سیر صعودی استخدام آنان نبوده است. حقوق متوسط کارگران ناشنوا، چیزی کمتر از کارگران شنوا با موقعیت شغلی یکسان بوده است؛ اگرچه این خلأ به دلیل قوانین ضد تبعیض، در حال پُر شدن است.
در سرشماری ملی 1972 از جمعیت ناشنوایان، متوسط درآمد کارگران رسمی بین 72 تا 76 درصد درآمد افراد عادی بوده است. 71 درصد از این کارگران در شغلهایی چون: صنایع دستی و پیشه‌وری و اداری و اجرایی به کار گماشته شده بوده‌اند.
در سرشماری سالهای 1982-1983 از کارگرانی که دارای مشکلات سطحی و عمیق شنوایی بوده و در موقعیتهای شغلی فنی و حرفه‌ای و اجرایی بوده‌اند، حقوق میانگین آنها 957/21 دلار بود که در حدود 700/1 دلار کمتر از کارگران عادی در همان کارها دریافت می‌کرده‌اند. بسیاری از متخصصان امور ناشنوایی معتقدند که ناشنوایان، هنوز تمایل به شغلهای نیمه وقت دارند که این، مطمئناً تا پیش از دهة 1970، واقعیت داشت. یک بررسی نشان می‌داد که در سال 1960، افراد کاملاً ناشنوا در 28 نوع از شغلهای حرفه‌ای مختلف کار می‌کردند که تا سالهای 1982 و 1983، این رقم تقریباً به دو برابر، یعنی 54 درصد رسیده بود.
مأخذ:
EDHD, P. 76-77.
ترجمة صدیقة شجاعیان  
تاریخ ثبت در بانک 17 اردیبهشت 1399