کد jr-27582  
عنوان اول ازدواج  
عنوان دوم آغاز زندگی زناشویی ناشنوایان و مشکلات و پی‌آمدهای آن  
نویسنده زهرا واعظی  
عنوان مجموعه دانشنامه ناشنوایان (دانا) ـ جلد اول  
نوع کاغذی  
ناشر موسسه فرهنگی هنری فرجام جام جم  
سال چاپ 1388شمسی  
شماره صفحه (از) 85  
شماره صفحه (تا) 87  
زبان فارسی  
متن ازدواج, آغاز زندگی زناشویی ناشنوایان و مشکلات و پی‌آمدهای آن.
ازدواج یک نیاز بشر و یک ضرورت در جامعة انسانی است؛ اما ناشنوایان باید با درایت و دقت این ضرورت را عملی کنند. در گذشته تصور می‌شد که اکثر معلولان را باید از روابط جنسی انسانی محروم نمود. تصور عمومی این بود که معلولان و به ویژه آنان که قدرت ارتباط اجتماعی ندارند برای دیگران جذابیت ندارند. بنابراین آنها استحقاق یا توانایی استفاده و برخورداری از روابط جنسی را ندارند. این طرز فکرها امروزه دگرگون شده است و هم اکنون به این حقیقت پی برده‌اند که افراد معلول نیز حق دارند و می‌توانند از زندگی زناشویی برخوردار شوند. آموزشهای مربوط به زندگی زناشویی برای دانش‌آموزان معلول از دورة کودکی آغاز می‌شود و تا بزرگسالی ادامه می‌یابد. این آموزشها تأثیر مهمی در زندگی زناشویی دارد.
جامعه‌شناسان معتقدند جوانان ناشنوا را نباید به طور کلی از ازدواج با هم به خاطر پیشگیری از ناشنوایی منع کرد. بلکه باید زیر نظر خبرگان به ازدواج مبادرت ورزند.
توصیه و راهنمایی: ازدواج جوانان ناشنوا باید با خواست و رضایت آگاهانة آنان همراه باشد و مراکز خدماتی ناشنوایان باید اطلاعات جامع و بی‌طرفانه دربارة مسائل ازدواج را در اختیار آنها و اولیای ایشان قرار دهد.
تصمیم‌گیری دربارة انتخاب همسر نباید یک بعدی و فقط با هدف پیشگیری از ایجاد طفل ناشنوا اتخاذ شود، بلکه در انتخاب همسر و ازدواج عوامل مهم و موثر دیگر از جمله موفقیت در انتخاب همسر ایده‌آل و ازدواج موفق و نیز شرایط روحی و توان تحمل عواقب احتمالی تجرد و ازدواج ناکام هم باید مورد توجه قرار گیرد. تصمیم‌گیری در هر مورد باید با توجه به مجموع عوامل و شرایط باشد.
ازدواج ناشنوا با شنوا به طور کلی توصیه نمی‌شود؛ ولی در مواردی استثنایی که حداقل در یک دورة نامزدی معلوم شود نامزدها تفهیم و تفاهم قابل قبولی دارند, ازدواج آنان بلامانع است.
در شرایطی که انتخاب همسر مطلوب, به وجود آمدن فرزند ناشنوا را در پی دارد یا به احتمال قوی ناشنوایی فرزند گزیرناپذیر است, باید به نکات زیر توجه کرد:
به دلیل اینکه ازدواج با تولید مثل قهراً ملازمه ندارد, می‌توان ازدواج بدون فرزند داشت. هر گاه تمایل به داشتن فرزند زیاد باشد و وسایل نگهداری و تعلیم و تربیت طفل فراهم باشد به جای تولید مثل می‌توان از حق فرزندخواندگی استفاده کرد.
پدر و مادر ناشنوایی که امکانات لازم برای تعلیم و تربیت طفل را داشته باشند و حتماً مایل به داشتن فرزندی از خود باشند و اولین فرزند آنها ناشنوا متولد شود باید به همان فرزند و حداکثر یک فرزند دیگر اکتفا کنند.
پدر و مادر ناشنوایی که فاقد وسایل و امکانات لازم برای نگهداری و تعلیم و تربیت طفل باشند باید از فرزنددار شدن اجتناب کنند.
ازدواج و وراثت و ژنتیک: وراثت عامل تعیین‌کنندة مهم در نوع و ماهیت جنین و نوزاد است. اگر پدر و مادر ناشنوا باشند دو سوم فرزندان آنها سالم می‌مانند، و بقیه امکان ناشنوا شدن دارند. اگر یکی از جفتهای مبتلا به صورت منفرد باشد (بدون سابقه خانوادگی), تعیین سرنوشت فرزندان دشوار است. بررسی برادران و خواهران نشان داد که قریب یک دوم تمام آنهایی که به تنهایی مبتلا هستند از والدین غیر مبتلا و خویشاوند به وجود آمده‌اند. یعنی متأثر از عوامل خارجی و غیرارثی‌اند. احتمال تجربی برای ابتلای کودک اول والدین مبتلا به ناشنوایی شدید، به حدود 7/2 است. در صورتی که هر دو والدین دارای پیشینه و خویشاوند مریض باشند, خطر ابتلای فرزند حدود 3/1 است. پس از تولد فرزندی بیمار, احتمال تولد دیگر فرزند مشابه وجود دارد. در صورت ناشنوایی فرزند اول, احتمال کرولال بودن فرزند دوم در حدود 3/2 است و پس از تولد فرزند مبتلای دوم احتمال 4/3 و بعد از آن 3/1 است. بنابراین با مطالعة ساختار ژنتیکی افراد می‌توان تغییرات زیادی در پیآمدهای منفی ازدواج جفتهای ناشنوا به وجود آورد. به هر حال دانش ژنتیک به کمک ناشنوایان آمده و ناشنوایان خواهان ازدواج با مراجعه به متخصصان ژنتیک از عواقب منفی ازدواج پیش‌گیری می‌کنند.
نقش اجتماعی ازدواج: برخی پژوهشهای انجام یافته گویای ربط و ارتباط دو متغیر ازدواج با هنجارهای اجتماعی است. ناشنوایانی که به تشکیل زندگی اقدام کرده‌اند و کانون گرم خانوادگی دارند، از بزهکاریها و حتی ارزشهای منفی اجتماعی فاصله گرفته‌اند. ازدواج عاملی است که موجب می‌شود فرد به درون جامعه راه یابد و با افراد مختلف جامعه مرتبط شود, در پی آن, تجربه‌های فردی افزایش می‌یابد؛ از سوی دیگر ناشنوا از عزلت و گوشه‌گیری بیرون آمده و جامعه‌پذیری را تجربه می‌کند.
مآخذ:
پاکزاد, محمود, هیاهو در دنیای سکوت, تهران, سازمان چاپ و انتشارات, 1374؛ شکست سکوت, ش 2و3, پاییز 81, ص 21؛ ش 26, تابستان 82, ص 37؛ گیتی, خسرو, «پیشگیری ناشنوایی و مسائل ازدواج ناشنوایان»، شکست سکوت, ش 2و3 (پاییز 1381), ص 20ـ21؛ نصیری, زهرا, «ازدواج و ناشنوایان», شکست سکوت, ش 26 (تابستان 1382), ص 36ـ37؛ نگاهی به نتایج تحقیق مشکلات اشتغال و ازدواج ناشنوایان در مشهد, شکست سکوت, ش 2و3 (پاییز 1381), ص 16ـ17.
زهرا واعظی  
تاریخ ثبت در بانک 17 اردیبهشت 1399