کد jr-27428  
عنوان اول آموزشگاه استثنایی تبریز  
عنوان دوم مرکز دولتی برای آموزش ناشنوایان.  
نویسنده ثمینه باغچه بان  
عنوان مجموعه دانشنامه ناشنوایان (دانا) ـ جلد اول  
نوع کاغذی  
ناشر موسسه فرهنگی هنری فرجام جام جم  
محل چاپ مجموعه تهران  
سال چاپ 1388شمسی  
شماره صفحه (از) 31  
شماره صفحه (تا) 31  
زبان فارسی  
متن آموزشگاه استثنایی تبریز، مرکز دولتی برای آموزش ناشنوایان.
این آموزشگاه تابع ادارة آموزش و پرورش تبریز بود که در سال 1337 به همت آقای اصولی پایه‌گذاری شد.
در 1337 شمسی آموزشگاهی برای آموزش ناشنوایان در شهر تبریز تأسیس یافت و یک سال و نیم بعد، دو گروه کودکان نابینا و عقب‌ماندة ذهنی نیز، پذیرفته شدند و از آن پس این مجموعه به نام آموزشگاه استثنایی تبریز، زیر نظر ادارة آموزش و پرورش به کوششهای خود ادامه داد.
سالها بعد، این آموزشگاه دارای دو ساختمان بود: ساختمان شمارة یک که ویژة آموزش ناشنوایان و نابینایان بود و از جمع هفت کلاس، درس پنج کلاس آن به آموزش ناشنوایان دورة ابتدایی اختصاص داشت. پسران ناشنوا و نابینا در سه کارگاه کفاشی، حصیربافی و قالیبافی، و دختران ناشنوا در کارگاه‌های آرایش و خیاطی بعد از ظهرها کارآموزی می‌کردند و اصول حرفه‌ها را می‌آموختند. در این آموزشگاه 133 دانش‌آموز به تحصیل اشتغال داشتند که 104 نفر آنان ناشنوا و بقیه نابینا و عقب‌افتاده ذهنی بودند. این آموزشگاه همچنین دارای یک شبانه‌روزی بود که در آن از دوازده دانش‌آموز سرپرستی می‌شد که از این عده، هفت نفر پسر ناشنوا و پنج نفر پسر نابینا بودند.
ساختمان شمارة دو، مخصوص کودکان عقب‌ماندة ذهنی بود و کلیة دانش‌آموزان آن از غذا و وسیلة آمد و رفت به طور رایگان استفاده می‌کردند. کل نیروی انسانی این مدرسه 22 نفر بود که هفت نفر آنان معلم کلاسهای ناشنوایان بودند.
مأخذ:
باغچه‌بان، ثمینه، بهرة ناشنوایان، تهران، امیرکبیر، بی‌تا، ص 53.  
تاریخ ثبت در بانک 16 اردیبهشت 1399