کد jr-27404  
عنوان اول آسیب‌شناسی شنوایی  
عنوان دوم علل و عوامل کاهش یا از دست دادن شنوایی  
نویسنده بهزاد اشتری  
عنوان مجموعه دانشنامه ناشنوایان (دانا) ـ جلد اول  
نوع کاغذی  
ناشر موسسه فرهنگی هنری فرجام جام جم  
محل چاپ مجموعه تهران  
سال چاپ 1388شمسی  
شماره صفحه (از) 9  
شماره صفحه (تا) 10  
زبان فارسی  
متن آسیب‌شناسی شنوایی، علل و عوامل کاهش یا از دست دادن شنوایی.
عواملی که موجب می‌شود شنوایی از بین برود متعدد و گوناگون‌اند؛ یک دسته از آنها عارضی‌اند که بعد از تولد کری را سبب می‌شوند. این دسته معمولاً زیر عنوان آسیب‌شناسی بررسی می‌شوند. برخی علل مربوط به اعصاب شنوایی است که بین مغز و گوش قرار دارد. بعضی علتها مربوط به ساختمان گوش و علل دیگری هست که مربوط به منشأ درک شنوایی یعنی مغز است. بعضی از پژوهشگران آسیبها را به چهار دسته طبقه‌بندی کرده‌اند:
غذا: غذای کم چربی نه تنها بدن را از بیماریهای عروق و انواع سرطان نجات می‌دهد، بلکه ناشنوایی و بد شنوایی را دور می‌کند. انسان به تدریج که پا به سن می‌گذارد، باید از چربی غذای خود بکاهد؛ تا آن را تقریباً به صفر برساند. انواع چربی در موادی مثل گوشت، زرده تخم‌مرغ و لبنیات وجود دارد. مطابق آمارها، فنلاندیها که به علت سردی هوای کشورشان، غذای پرچربی می‌خورند، بیشتر از سایر ملل، دچار بد شنوایی و ناشنوایی ناشی از مختل شدن کار عصب شنوایی هستند. قدرت شنوایی، با مقدار چربی در خون متناسب است. بنابراین هرچه چربی خون بیشتر باشد، شنوایی فرد کمتر است. به محض اینکه از مصرف چربی کاسته شود، شنوایی گوش هم ترمیم می‌شود.
دارو: برخی داروها تولید سمهایی می‌کنند که روی اعصاب شنوایی تأثیر دایمی می‌گذارند. مثلاً داروی کینیدین که برای قلب تجویز می‌شود، ممکن است ناشنوایی موقتی به بار آورد.
گاه حتی خوردن آسپرین، موقتاً گوش را سنگین می‌کند. بعضی از آنتی‌بیوتیکها که بدون تجویز پزشک مصرف شود احتمال سنگین کردن گوش را به همراه دارد. استرپتومایسین، شش هزارم بیماران را ناشنوا کرده است. نئومایسین (داروی ضد کلسترول) تا دوازده در هزار از بیماران را بد شنوا و یا ناشنوا کرده است. کانامایسین، گوش شانزده در هزار مصرف‌کنندگان را بد شنوا کرده است. در موارد بسیار نادر هم آمپی‌سیلین، پالی‌مایکسین، ای وانکوماسین و ویوماسین این عوارض را داشته‌اند. بعضی داروهای دیگر مثل: کنین در مواردی عوارض بدشنوایی تولید کرده‌اند. همین طور نالفون، ایندوسین و داروهای مخصوص درمان ورم مفاصل، ممکن است چنین عوارضی داشته باشند. از این رو مصرف دارو باید با مشورت پزشک باشد و به محض احساس اختلالاتی در شنوایی، بی‌درنگ با دکتر مشورت شود. علایم اختلالات شنوایی در این زمینه عبارت‌اند از: احساس صدای زنگ صدای سوت، صدای غرش و صدای وزوز در سر.
صدای ناگهانی و ناهنجار: گوش و دستگاه شنوایی، همانند دیگر اعضای بدن انسان، خیلی سریع خود را با محیط مطابقت می‌دهد. گوش هم به صداهای پیرامون عادت می‌کند. اما بعضی صداهای ناگهانی و غیر مترقبه و ناهنجار و گوشخراش که برای عصب شنوایی، صداهایی غیرعادی‌اند و گوش به آنها عادت ندارد، به گوش صدمه می‌زنند و به بدشنوایی زودرس به وجود می‌آورند. به همین دلیل در بسیاری از کشورها، قوانینی برای آلودگی صوتی وضع کرده‌اند. مثلاً بوق زدن اتومبیلها و حرکت اتومبیل بدون اگزوز را مطلقاً ممنوع کرده‌اند.
مواد مخدر: دود کردن سیگار نیز بدشنوایی و کم‌شنوایی زودرس در پی دارد. سیگار که برای قلب و معده و ریه دارد و در تولید سرطان موثر است، به همان اندازه هم در کاهش قدرت شنوایی تأثیر دارد.
مآخذ:
پاکزاد، محمود، هیاهو در دنیای سکوت، تهران، سازمان چاپ و انتشارات، 1374؛ شکست سکوت، س 2 و 3 (پاییز 1381) ص 40.
بهزاد اشتری  
تاریخ ثبت در بانک 16 اردیبهشت 1399