کد jr-27403  
عنوان اول آسیب به سر  
عنوان دوم بررسی تأثیر انواع آسیبهای عارض بر سر و تأثیر آنها در ناشنوایی  
مترجم صدیقه شجاعیان  
عنوان مجموعه دانشنامه ناشنوایان (دانا) ـ جلد اول  
نوع کاغذی  
ناشر موسسه فرهنگی هنری فرجام جام جم  
محل چاپ مجموعه تهران  
سال چاپ 1388شمسی  
شماره صفحه (از) 8  
شماره صفحه (تا) 9  
زبان فارسی  
متن آسیب به سر ، بررسی تأثیر انواع آسیبهای عارض بر سر و تأثیر آنها در ناشنوایی.
آسیب شدید سر، می‌تواند در یک و یا هر دو گوش، ناشنوایی عصبی‌ـ حسی و انتقالی ایجاد کند. ناشنوایی عصبی‌ـ حسی که در اثر جراحت شدید سر به وجود می‌آید، می‌تواند همراه با شکستگی عرضی استخوان گیجگاهی شود که باعث تخریب کامل شنوایی و ساز و کار توازن در قسمت آسیب‌دیده می‌شود. این نوع ناشنوایی، معمولاً دایمی است؛ اگر چه احساس سرگیجه که با این عارضه همراه است، معمولاً بعد از یک دورة چند هفته‌ای فروکش می‌کند و بعد از چند ماه نیز عدم کنترل در راه رفتن برطرف می‌شود. گاهی اوقات، شکستگی عرضی استخوان گیجگاهی، باعث از بین رفتن شنوایی می‌شود. آسیب شنوایی به دنبال جراحت سرـ که شکستگی استخوان گیجگاهی را هم به دنبال نداردـ ممکن است؛ به ویژه به دلیل ضربه به پشت و دو طرف سر، اگر چه ضربه معمولاً آن قدر سخت است که باعث از بین رفتن هوشیاری می‌گردد. ناشنوایی ناشی از این نوع آسیب، معمولاً شبیه به ناشنوایی‌ای است که از صدای بلند ایجاد می‌شود. جراحت از این نوع، اغلب با سرگیجه همراه است و غالباً با تغییر جهت دادن سر، بدتر می‌شود.
اگرچه ممکن است در طرفی که مجروح شده، شنوایی ایجاد شود؛ اما یک ضعف شنوایی ملایم نیز ممکن است در جهت مخالف هم، به علت ضربة شدید در گوش داخلی، به وجود آید. ناشنوایی انتقالی که در اثر جراحت ایجاد می‌شود، به علت لَخته شدن خون در گوش میانی و مجرای بیرونی گوش و گاهی اختلال در رشتة استخوانچه‌ای و پارگی پردة گوش ایجاد می‌شود. به هر حال، با جذب شدن خون، معمولاً شنوایی به سطح اولیه خود، باز می‌گردد و پردة گوش، ترمیم می‌یابد.
اغلب ناشنوایی انتقالی به وجود آمده در اثر آسیب به سر، دایمی است. اما به دلیل انتقالی بودن آن، حداکثر میزان نقص شنوایی معمولاً در حدود شصت دسی‌بل است. این بدان معنا است که چنانچه کلام به اندازة کافی بلند باشد، نه تنها شخص مبتلا آن را به وضوح نمی‌شنود بلکه مطلب را نیز درک نمی‌کند. گاهی اوقات با انجام عمل جراحی شنوایی باز می‌گردد.
مأخذ:
EDHD, P. 97– 98.
ترجمة صدیقه شجاعیان
 
تاریخ ثبت در بانک 16 اردیبهشت 1399