کد jr-26794  
عنوان اول تاریخچه تئاتر درمانی  
نویسنده آدام بلانر  
مترجم حسن حق شناس  
مترجم حمید اشکانی  
عنوان مجموعه درون‌پردازی، روان‌درمانی با شیوه‌های نمایشی: تئاتر درمانی  
نوع کاغذی  
ناشر رشد  
محل چاپ مجموعه تهران  
سال چاپ 1394شمسی  
شماره صفحه (از) 191  
شماره صفحه (تا) 195  
زبان فارسی  
متن تاریخچه تئاتر درمانی

دکتر جاکوب لوی مورنو بنیانگذار تئاتر درمانی است و سیر زندگی‌اش با سیر تحولات این حرفه در هم آمیخته است. مختصری از زندگی‌اش و تحولات این رشته را می‌آورم.
تاریخچه توسعه تئاتر درمانی، در حقیقت بیوگرافی دکتر جاکوب لوی مورنو است. داستان زندگی او بدون اغراق کتابی کامل است. در اینجا به برخی از رویدادهای مهم زندگی وی اشاره می‌شود.
جاکوب لوی مورنو در 19 ماه مه 1882 در «بخارست» رومانی به دنیا آمد و پنج سال بعد، خانواده او به وین نقل مکان کرد. مورنو از 1910 تا 1912 در رشته فلسفه دانشگاه وین مشغول به تحصیل شد. از همان سال‌ها به طور خودجوش به الهیات و مذهب علاقمند شد. از 1911 به مشاهده، مطالعه و تحلیل بازی‌های کودکان پرداخت و از آن زمان بود که اندیشه تئاتر درمانی و تئاترهای فی‌البداهه در او جوانه زد.
همزمان با تحصیل در دانشکده پزشکی، وارد فعالیت‌های اجتماعی شد و به همراه پزشکان این دانشکده با گروه‌درمانی کوچکی به نام «یاری به خود» کار در زمینه گروه‌درمانی را آغاز کرد. این فعالیت مورنو شروع روان‌درمانی گروهی و همچنین مثال اولیه‌ای از روان‌پزشکی اجتماعی است که در تاریخ رشد روان‌درمانی ثبت شده است.
در 1917 پس از دریافت درجه دکترای حرفه‌ای پزشکی از دانشگاه وین در اردوگاه پناهندگان، در شهر «متین دورف» مشغول به کار شد و در آن جا به تحقیقات علمی در زمینه‌های فرهنگی و پویایی‌های گروهی پرداخت.
از 1914 تا 1921 فعالیت‌های خلاق خود را در زمینه شعر، فلسفه، الهیات و فرهنگ ادامه داد. وی در سمت سردبیری مجله فرهنگی دیامون با بسیاری از فلاسفه هم عصر خود در وین مانند مارتین بوبر و ماکس شلر آشنا شد. به طور کلی فلسفه او در ارتباط نزدیک با تم‌های بین فردی است. واژه‌هایی همچون «اینجا و اکنون»، و «مواجهه» که امروزه در «جنبش توانایی‌های بشری» فراوان به کار می‌روند، از جمله کلیدهای نظریه مورنو هستند که وی در آن زمان با اشعارش منتشر و معرفی کرده است. کتاب کلمات پدر که یکی از کتاب‌های شناخته شده او است در همین ایام نگاشته شد.
از 1921 تا 1923 سال‌های شروع «تئاتر خودجوش» است. ابتدا عقاید مختلف در مورد یک رویداد جاری (روزنامه زنده) ، موضوع فعالیت‌های نمایشی او بودند؛ ولی بعدها مورنو این موقعیت‌های فی‌البداهه را در درمان افراد، مشاوره ازدواج و گروه‌های کوچک نیز به کار گرفت. جالب است که بدانیم، فکر عملی کردن تئاتر درمانی پس از مطالعات در زمینه مذهب، گروه‌درمانی و سوسیومتری در وی شکل گرفت.
در 1925 دکتر مورنو برای یافتن زمینه‌های مساعد رشد افکارش، به امریکا مهاجرت کرد و در نیویورک ساکن شد و روش‌های خود را در موضوع‌های مجادله برانگیزی همچون کودکان بیمار بستری، زندان‌ها و روانشناسی سیاسی - اجتماعی به کار گرفت. استفاده از ثبت و ضبط روش‌های اجرا شده، برای ارزیابی کارایی آنها، نخستین مورد کاربرد چنین روشی در تاریخ روان‌درمانی است. بعدها که استفاده از تلویزیون رواج یافت، وی نخستین کسی بود که از آن برای پیشبرد اهداف خویش، استفاده کرد.
در سال‌های پس از این دکتر مورنو نظریه‌های خود را در ابعاد متنوعی توسعه داد. همزمان با کار با نوجوانان در مراکز بستری و بر اساس کارهایی که در «متین دورف» انجام داده بود، کتاب معروف خود، به نام چه کسی باید زنده بماند؟ را که در بردارنده اصول سوسیومتری، روان‌درمانی گروهی و سوسیودرام است منتشر کرد (امروزه سوسیومتری یکی از روش‌های شناخته شده تحقیق در جامعه‌شناسی است). همچنین مورنو بر لرزش کار در گروه‌ها تأکید و در 1932 اصطلاح «روان‌درمانی گروهی» را به نام خود ثبت کرد. از این پس او منبع اصلی معرفی روان‌درمانی گروهی در فرهنگ روان پزشکی امریکا شد.
در 1936 موسسه مورنو در «باکون» در حومه نیویورک افتتاح شد و هم اکنون به منزله کانونی آموزشی، درمانی و نخستین محل رسمی اجرای تئاتردرمانی و همچنین محل سکونت اصلی مورنو شهرت دارد. مورنو در 1937 مجله سوسیومتری را منتشر کرد. در سال‌های بعد کارش را در زمینه‌های دیگر همچون روانشناسی اجتماعی، روان‌درمانی، جامعه‌شناسی، فلسفه و برخی رشته‌های دیگر ادامه داد. بسیاری از افرادی که پس از آن خود منبع صاحب صلاحیت در حیطه علمی خود شده‌اند در ابتدا کار خود را با دکتر مورنو آغاز کردند. کرت لوین، گاردنر مورفی، رونالد لیپیت ، لِلاند برادفورد ، کنت بن و جک گیب از آن جمله هستند (سه مورد آخر موسس گروه‌درمانی از نوع تی هستند).
وی در جنگ جهانی دوم به مسئولان ارتش پیشنهاد کرد که از روش‌های اجرای نقش برای انتخاب مدیران و پرسنل ارتش استفاده کنند. او همچنین گسترش دهنده روش روان‌درمانی گروهی به منزله یکی از روش‌های درمانی مفید برای پرسنل ارتش و سربازان بیمار بازگشته از جنگ شد. پس از خاتمه جنگ، مورنو تک‌نگاری‌های متعددی منتشر کرد. در 1949 با زرکاتومن ازدواج و به همراه او در کنگره‌های بینالمللی متعدد شرکت کرد و چندین کارگاه آموزشی ترتیب داد. اثرگذاری مورنو در نوآوری‌های متعددی که در حیطه روان‌پزشکی نسل قبل به وجود آمد مانند خانواده درمانی، روان‌پزشکی اجتماعی، روان‌درمانی با روش گشتالت و غیره مشاهده می‌شود.
خلاصه می‌توان گفت که رشد تئاتردرمانی، با کارهای مورنو در زمینه فلسفه، روان‌درمانی گروهی، جامعه شناسی، نظریه‌های شخصیت و روانشناسی اجتماعی به شدت در هم تنیده شده است. درباره برخی از واژه‌ها و مفاهیمی که او در حدود 50 سال قبل مطرح کرده است، به تازگی دوباره بحث و بازبینی شده است و به عمق آنها آگاهی یافته‌ایم. مورنو در زندگی خود نه تنها فردی پرانرژی بوده است، بلکه الگویی برای نظریه خلاقیت و خودجوشی است.
در زیر برخی از واژه‌ها و مفاهیمی را که مورنو در نوشتارهای خود بر آنها تأکید کرده است، ذکر می‌کنیم:
1- بازی (نقش بازی) به منزله عنصری در فرهنگ کمک رسانی به دیگران.
2- کاتارسیس: جایگاه آن در تاریخ، تئاتر، مذهب و تئاتر درمانی
3- روندهای گروهی و روان‌درمانی.
4- خودجوشی و خلاقیت به منزله اصل پایه رشد انسانی.
5- تصور: نیروی خلاق و کاربردهای سازنده تصور و تخیل.
6- اهمیت ارتباط غیرکلامی، حرکات جسمی، حالت‌ها ، وضعیت‌ها ، قلمرو، نور، صدا، موسیقی، رنگ‌ها، زمینه، تماس جسمی، خنده و شوخی به منزله عناصری از روابط انسانی.
7- شبکه اجتماعی، خانواده، شبکه جهانی - اجتماعی و ارتباطات متقابل بین فردی.
8- اینجا و اکنون: به منزله رویکردی اگزیستانسیالیستی.
- تمرکز بر جریان به جای تمرکز بر محتوا.
10- برون ریزی (در خدمت ایگو) به منزله نیاز به تحقق عمل بیشتر سازنده است تا ساز و کاری انفکاکی (مکانیسم دفاعی).
11- کاربردهای ذهنی مذهب، خلاقیت و خودجوشی بشر در ارتباط با جهانی خلاق.
12- مطلوب بودن به کارگیری روش‌های متعدد برای کمک به دیگران (مراجع) تا ابعاد وسیع تجارب خود را درک و کشف کنند (به جای محدود شدن به شیوه‌ای خاص).
13. به کارگیری «نقش معکوس» در آموزش نحوه تربیت کودکان به مادران و آموزش همدلی، هم‌حسی و حساسیت به افراد در ارتباط با دیگران.

مأخذ: درون‌پردازی، روان‌درمانی با شیوه‌های نمایشی، آدام بلانر، ترجمه حسن حق شناس و حمید اشکانی، تهران، رشد، 1394، ص 191-195.  
تاریخ ثبت در بانک 19 فروردین 1399  
فایل پیوست
تصویر