کد jr-26716  
عنوان اول انجمن های فعال در معنویت درمانی  
نویسنده ثور یوهانسِن  
مترجم فرید براتی سِده  
عنوان مجموعه دین و معنویت در روان‌درمانی و مشاوره  
نوع کاغذی  
ناشر رشد  
سال چاپ 1391شمسی  
شماره صفحه (از) 17  
شماره صفحه (تا) 19  
زبان فارسی  
متن انجمن‌های فعال در معنویت درمانی

دفتر فرهنگ معلولین

روان‌پزشکان در امریکا در دهه‌های اخیر بیش از گذشته به دین درمانی و معنویت درمانی معلولان روحی ـ روانی پرداخته و برای این منظور مراکز و انجمن‌هایی تأسیس کرده‌اند. اکنون به برخی از تشکل‌های مهم و فعال در عرصه معنویت‌درمانی می‌پردازیم.

انجمن روان‌شناسان علاقه‌مند به موضوعات دینی
بخش سی و ششم انجمن روانشناسی آمریکا ـ یعنی روانشناسی دین ـ از تشکیلات عمده برای روان‌شناسان علاقه‌مند به بررسی روانشناختی دین است. خاستگاه این تشکیلاتی انجمن روانشناسی کاتولیک‌های امریکایی (ACPA) بود که در سال 1946 تأسیس شد. انگیزه تشکیل این انجمن (ACPA) معرفی روانشناسی به کاتولیک‌ها و تشویق آنان به کسب درجه دکتری روانشناسی بود (ریودر ، 1999). اما انجمن سرانجام هدف اولیه خود را کنار گذاشت و در 1970 به تجدید سازمان اساسی دست زد. نام انجمن به PIRI (روانشناسان علاقه مند به موضوعات دینی) تغییر کرد و در 1976 در حکم یکی از بخش‌های انجمن روانشناسی آمریکا به رسمیت شناخته شد. در سال 1993 اعضا در رأی‌گیری، اسم این بخش را به روانشناسی دین تغییر دادند. اکنون هدف بخش 36 ارتقای پژوهش روانشناختی در زمینه دین و معنویت است و همکاری پژوهشی در موقعیت‌های بالینی و سایر شرایط کاربردی در این حوزه را تشویق می‌کند.

انجمن روانشناسی فرا فردی
انجمن روانشناسی فرا فردی در سال 1972 تأسیس شد تا آموزش، نظریه پردازی، پژوهش و بررسی را در حیطه عملی روانشناسی فرا فردی تشویق کند. این شاخه از روانشناسی به بررسی فصل مشترک تجربه‌های معنوی و روانشناسی اختصاص دارد و نحوه تلفیق نظریه‌ها و مفاهیم روانشناختی را با فعالیتها و اعمال دینی و معنوی بررسی و مشخص می‌کند. حیطه مورد علاقه روانشناسی فرا فردی بررسی حالتهای عرفانی و رازآمیز آگاهی، تمرین‌های مراقبه، تجربه‌های معنوی و همپوشی چنین تجربه‌هایی با حالات مرضی مثل افسردگی و روانپریشی است. این انجمن برای ایجاد زبان مشترک بین علم و سنن دینی و معنوی تلاش و استفاده از مراقبه را در موقعیت‌ها و شرایط گوناگون مراقبت‌های بهداشتی
تشویق می‌کند. روانشناسی فرا فردی رواندرمانی را شکلی از کسب آگاهی برای کسب هویت بزرگ‌تری در نظر می‌گیرد که از راه افزایش آگاهی و شهود تسهیل می‌شود. مجله روانشناسی فرا فردی آن دسته از مقالات نظری و علمی را منتشر می‌سازد که به تلفیق روانشناسی و معنویت اختصاص دارد.

انجمن بررسی‌های دینی و جامعه بررسی علمی دین
انجمن بررسی‌های دینی در سال 1951 با عنوان گروه مطالعات دینی تشکیل شد. امروزه این گروه بررسی جنبه‌های گوناگون دین و از جمله تجربه‌های دینی، دین و زندگی خانوادگی، نهضت‌های دینی، پویایی‌های فِرَق دینی و گروه‌های دینی اخلاقی را تشویق و ترغیب می‌کند. هیئت مدیره انجمن متشکل از عده‌ای از افراد علاقه‌مند از جمله دانشمندان علوم اجتماعی، مربیان و وعاظ دینی و دین‌شناسان است. در مجله تخصصی انجمن، بازنگری پژوهش‌های دینی، مقالات گوناگونی در حوزه‌های دینی چاپ می‌شود.
و بالاخره جامعه بررسی علمی دین به ارتقای پژوهش‌های علمی، اجتماعی درباره نهادهای دینی و نیز تجربه‌های دینی می‌پردازد. این جامعه در سال 1949 بنیان نهاده شد و در پی تشویق گفتگو بین حوزه‌های روان‌شناسی، بررسی‌های دینی، جامعه‌شناسی، بررسی‌های بین‌المللی، بررسی‌های مربوط به جنسیت، بررسی‌های سیاسی و اقتصادی است. مجله تخصصی جامعه، مجله بررسی علمی دین است که چند رشته‌ای است و در آن مقالاتی درباره بررسی علمی ـ اجتماعی دین چاپ می‌شود. در مجموع، این سازمان‌ها و سازمان‌های دیگر در حال کار برای ارتقای پژوهش‌های روانشناختی درباره دین و معنویت و کاربرد این دانش در موقعیت‌های گوناگون‌اند.

مأخذ: دین و معنویت در روان‌درمانی و مشاوره، ثور یوهانسِن، ترجمه فرید براتی سِده، تهران، رشد، 1391، ص17-19.  
تاریخ ثبت در بانک 12 فروردین 1399  
فایل پیوست
تصویر