کد jr-25702  
عنوان اول اشتغال و اسکیزوفرنی  
نویسنده جولیان لف  
مترجم سمیه کاظمیان  
عنوان مجموعه توانبخشی اسکیزوفرنی  
نوع کاغذی  
ناشر دانژه  
محل چاپ مجموعه تهران  
سال چاپ 1396شمسی  
زبان فارسی  
متن اشتغال و اسکیزوفرنی
محمد حسینی
جولیان لف از روان پزشکان مشهور جهانی درباره رابطه اسکیزوفرنی مطالب مهمی نوشته است. خلاصه‌ای از مطالب او می‌آورم.
اختلالات روانی مثل افسردگی، بدبینی، عدم اعتماد به نفس، عدم قدرت عقلانی برای حل مشکلات جاری در محیط زندگی و وسواس از موارد اسکیزوفرنی است. فقدان اشتغال و نداشتن کار و کاسبی و کسب درآمد عامل پیدایش اسکیزوفرنی است. بین افزایش افراد دارای این‌گونه اختلالات و نداشتن اشتغال رابطه معنادار و مستقیم وجود دارد.
او توضیح می‌دهد که افرادی هستند که دارای شغل بوده‌اند، بعداً اختلال روانی پیدا کرده و مدتی شغل خود را رها کرده‌اند، برگشت آنان به سرکار باید حساب شده و پس از مشورت با پزشک روان پزشک و مشاور شغلی باشد. زیرا فردی که تازه از بستر بیماری پا شده و سلامتی خود را باز یافته، ممکن است با ورود در محیط کار و مواجه شدن با مشکلات کار، به سرعت اسکیزوفرنی او باز گردد. چون گاه سلامتی به معنای در کما رفتن اختلال و مخفی شدن آن است.
فرد دارای اختلال باید سرگرم شود و بیکاری خود موجب تشدید بیماری‌اش می‌شود؛ اما اینکه به چه کاری سرگرم شود بسیار مهم است. در انتخاب شغل برای افراد بی‌مهابا نباید تصمیم گرفت. مشاغلی که سبک‌تراند و فشار زیاد به فرد وارد نمی‌آورد و با علایق و خواسته‌های فرد سنخیت و هماهنگی دارد باید شناسایی و تصمیم‌گیری شود.
نکته مهم دیگر این است که فردی که اختلال روانی او خوب شده و سلامتی را به دست آورده و می‌خواهد به سرکاری برود، آیا باید به صاحب کار واقعیت را گفت و اطلاع داد که این فرد قبلاً اختلالات داشته است؟
باید در نظر داشت صاحبان کار دو دسته‌اند برخی به محض شنیدن واکنش منفی نشان داده و فرد را قبول نمی‌کنند، دسته دوم نه تنها قبول می‌کنند بلکه به او کمک و مساعدت می‌کنند و فشارهای کاری را کاهش می‌دهند.
با توجه به اینکه ممکن است با گفتن واقعیت، کاری را از دست بدهد و کاری به دست نیاورد و همین مسئله موجب بازگشت بیماری‌اش شود.
به قوانین هم باید توجه کرد و اینکه در آن کشور قانون درباره مخفی و کتمان کردن واقعیت چه می‌گوید؟
بالاخره باید با مشاور، مسئله را در میان گذاشت و از مشاور کمک گرفت. (توانبخشی اسکیزوفرنی، جولیان لف و دیگران، ترجمه سمیه کاظمیان و اعظم مرادی، تهران، نشر دانژه، 1396، ص 176-180)  
تاریخ ثبت در بانک 21 بهمن 1398